Pagina 1 van 1

Ploffen luchtfiler

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 00:19
door Christian Rondeel
Dag allen,

Ter info; Land rover series III, 88" 1973 2.25 benzine - als een soort van bouwpakket overgenomen (restauratie projectje welke nooit is afgerond).

Na brandstofopvoerpompje probleempje nu de afstelling van de motor nog. Voordat ik aan van alles ga draaien en sleutelen, iemand een idee over het juiste stappenplan. Welke afstel volgorde in acht te nemen om ploffen in luchtfilter en onregelmatig lopen bij stationair toerental te fixen?

Er is toch niet dat één van de cilinders/zuigers niet meewerkt hè?

Grtz, Christian

Re: Ploffen luchtfiler

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 09:49
door Frans Bonnes
Kleppen stellen.

Re: Ploffen luchtfiler

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 10:08
door Paul Rasch
Beste Christian,

Zeker als je de geschiedenis van de motor niet kent kan het alles zijn. Wat je beschrijft lijkt op een backfire. Je schrijft niet wat je al hebt gedaan.
Je wil straks probleemloos rijden en dan is er maar één weg: systematisch de motor en de afstelling nalopen.
Kleppen stellen, de ontsteking vernieuwen en op tijd stellen en de carburatie in orde maken. Dus puntjes, condensator, rotor, kap, bougies, kabels en eventueel de bobine vervangen.
De ontsteking op tijd stellen en controleren of de centrifugaal- en de vacuum vervroeging goed werkt.
Carburateur uit elkaar halen, schoonmaken, controleren en afstellen, ook de vlotter en de choke.
Als de motor verder mechanisch in een redelijk tot goede conditie is moet deze goed kunnen lopen.
Het is betrouwbaar een oerdegelijk spul.

Wat je nu aan tijd en aandacht investeert levert je straks veel op in de vorm van een betrouwbare en mooi lopende motor.

Veel plezier.

Paul Rasch
1982, 109",Stage One, V8
1950, 80"

Re: Ploffen luchtfiler

Geplaatst: vr 02 mei 2014, 22:23
door Christian Rondeel
Dag Paul,

Helemaal mee eens.. vandaar ook dat ik inderdaad bij het begin ben begonnen. Alles behalve kleppendeksel of kop heb ik aangepakt. Nieuwe bobine, kabels, bougies. Nieuwe contactpunten, rotor, condensator, vacuumleiding en aansluitrubbers. Carb geheel uit elkaar en gereviseerd. Brandstofpomp en leidingen. Ontsteking afgesteld (voor zover ik kon). Gewoon een verse start en dat werd beloond door 'starten-lopen'. Alleen niet helemaal zoals het hoort, hoor ik. Vandaar de vraag hoe en in welke volgorde vanaf dit punt verder te gaan met afstellen.

Heb ik speciaal gereedschap nodig, zo'n scoop wellicht. Kan ik zelf bijv. de kleppen stellen? Maar met name, wat eerst. En hoe test ik het centrifugaal mechanisme in de verdeler bijv.

Ik hoor het graag.

Ps. Haynes helpt me aardig op weg maar net niet fijn/goed genoeg.

Grtz, Christian

Tot morgen in Aachen?

Re: Ploffen luchtfiler

Geplaatst: di 06 mei 2014, 13:43
door Paul Rasch
Beste Christiaan,

Een verse start met starten-lopen is in LR-land een mooie ervaring. Kleppen kan je als amateur zelf stellen. Haynes beschrijft hoe dat moet. Of jij dat kan, kan ik niet beoordelen.
Heb je geen ervaring, laat je dan helpen door een Prikker uit de buurt.
Na het stellen van de kleppen zou ik de compressie meten. Geeft je een indicatie van de conditie van de motor.

Voor het goed afstellen van de ontsteking heb je een stroboscoop nodig. Op het gehoor afstellen is gevaarlijk. Dit leidt in de meeste gevallen tot een te vroege ontsteking en dat kan bij hogere toeren en belasting tot schade aan de motor leiden.
Zijn de afstel-tekens goed zichtbaar? Desnoods met een witte of zilveren viltstift merken.
De centrifugaal vervroeging test je door het toerental te verhogen en te kijken of het ontstekingstijdstip vervroegd (met afgekoppeld vacuüm). Eigenlijk moet je dat doen in combinatie met een toerenteller.

De afstelling van de carburateur is sterk afhankelijk van het type/model. Volg de aanwijzingen uit Haynes, laat je eventueel helpen en doe, als ook de ontsteking goed staat, een check bij een garage met een CO-meter.
Dat moet ook goed zijn voor de APK (en is het behoud van je motor en is goed voor het milieu).

Succes.
Paul Rasch

PS. ik ben een incidentele bezoeker van de Prik, vandaar mijn iet wat verlate antwoord.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2014 11:45 door Paul Rasch.