Pagina 1 van 1
lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 11:20
door ronald39
als ik mijn 67 serie 2a weg zet op lpg . is ie heeeeeeeeeeeeel moeilijk aan te krijgen . na 1 dag al . spuit wat starthelp in of wat benzine in de carb via luchtfilterinlaat . ishet starten lopen . ook bij wegzetten op benzine is het goed .
verdamper verrot en reviceren of kan het wat anders zijn .
alvast bedankt voor jullie meedenken
groet ronald
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 11:56
door Hans N
Het wil soms helpen om 2 tot 4 x de contactsleutel net tot voor de startmotor aanslaat te draaien.
Het lpg wordt dan tijdelijk rijker toegevoerd (prime) vervolgens startten en slaat ie wel aan.
T kan ook aan een vervuilde verdamper liggen.
De meeste oudjes kan je voor een paar tientjes reviceren of voor ca 100 koop je ergens een nieuwe.
Maar goed er zijn nog andere redenen te over waarom ie weigerennkan.
Te lage accu spanning, vermoeid schakelaartje, verkeerde timing ontsteking, los vacuumslangetje, verkeerde bougie,
Half dode bobine, relais op tank of voor verdamper is defect of schakeld pas laat door dat ie ingesleten is of slechte bedrading.
En tja tank leeg... zo nu heb ik wel bijna mijn problemen door de jaren heen gehad...
Succes bij de selectie...
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 12:26
door ronald39
hoi . dat van contact heb ikookal geprobeert . maar helpt niet . ik ga voor de verdamper die op is . zit er ook al op sinds 86 . en idd reviceren is rond 100 ,- . maar had gehoopt op een wonder trukje
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 12:29
door Pieter 109 MoD
Hoi Ronald,
LPG heeft een hogere ontsteek temperatuur dan benzine. Alles in de keten van de ontsteking dient dus 'perfect' te zijn. Probleem door bijvoorbeeld slijtage (weerstand) van het contactslot, andere overgangsweerstanden door corrosie etc kunnen de oorzaak zijn dat er onvoldoende vonk is. De landrover startmotoren leveren niet erg veel start toerental, maar vreten wel veel stroom. De accuspanning daalt tijdens het starten en mijn 109 sloeg vaak pas aan op het moment dat je de sleutel los liet (accuspanning stijgt dan weer, een goede vonk, en hopen dat er net een slag in zit om op gang te komen). Verder heeft LPG in koude toestand de eigenschap om te klonteren en stroomt het niet makkelijk van de verdamper naar het inlaatspruitstuk. Het 'een paar maal op contact zetten' stuwt het LPG vanuit de verdamper naar het gasmengstuk. Veelal is het probleem de ontsteking, te lage spanning op de bobine, weinig vonk.
Gr Pieter
109 MoD 2.5 (ex LPG)
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 12:34
door ronald39
heb met een bougie los eens gekeken . maar een goede vonk . verder heb ik een rode startaccu er in zitten . en die gaat heeeeeel lang door . contactslot is nieuw. en elektronische ontstekking . het is geen grote ramp . spuit er een beetje startpilot in en bij de eerste tik is het lopen ook na dagen/weken .
groet ronald
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 12:53
door Michel WaZ
Als de verdamper er al sinds '86 is de kans groot dat je membraan kapot is of dat de verdamper vol met prut zit. Meestal zie de rotzooi er wel een beetje uitlopen aan de onderzijde.
Op de verdamper die ik in mijn RRC zat was een rubber dop gemonteerd die je los kon halen om de prut eruit te laten lopen.
Kijk ook eens naar de slang tussen je carb en de verdamper ( haarscheurtjes).
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 14:29
door ronald39
slangen zijnallemaal vernieuwd . ze heeft enkele jaren in een schuur gestaan . en is sinds 2 jaar weer op de weg . na restauratie .
zal ff zoeken naar een rubberdop .
groet ronald
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2014 12:30 door ronald39.
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 14:37
door Jurgen van Aken
Hoor je, zodra je 't contact aanzet gas in je mengstuk lopen?
Zo niet, dan is er een relais of de aansturing daarvan niet in orde.
Jurgen
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 14:46
door Jopie
Krijgt de verdamper wel voldoende koelvloeistof ? Dwz meteen bevroren wat meteen ontdooit doordat de koelvloeistof wat later komt tgv de omwentelingen op de startmotor. Heb ik een keer gehad, door een miniem haarscheurtje onder een klem in de koelvloeistofslang liep die vol met lucht.
En het zal je ongetwijfeld bekend zijn dat het pas zin heeft te starten nadat je de 'klik's van de lpg-relais gehoord hebt, en die heeft weer een puls nodig die meestal verkregen wordt door flink wat wikkelingen om de kabel bobine-verdeler.
Bij lpg moet het hele electrische systeem tip-top zijn, muizen ?
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 15:09
door ronald39
Jurgen van Aken Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoor je, zodra je 't contact aanzet gas in je
> mengstuk lopen?
> Zo niet, dan is er een relais of de aansturing
> daarvan niet in orde.
>
> Jurgen
dat heb ik nog niet geprobeerd . zal er mee aan de gang/luister
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 15:12
door ronald39
geen muizen . en alles in orde . ook overal 12 volt op . de relais klik komt gelijk met het contact aanzetten . zal ff controleren of er idd lpg stroomt . rare is met een beetje startpilot er in loopt ze met een klik en op lpg .
verdenk steeds meer de verdamper die een revisie nodig heeft .
groet ronald
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 18:30
door jamaar
zou het kunnen door de lage accu spanning tijdens het starten dat de relais weer loslaten?
meet de spanning eens op de relais tijdens het starten
als te laag zowel plus als min,massa kabel controleren op verlies of nieuwe accu
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ae20ff5832a5bce4d90f0b547cd33700', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17165582, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2014 16:30 door jamaar.
Re: lpg starten
Geplaatst: za 10 mei 2014, 19:19
door Oane Visser
Heel wat gelezen over hoe de motor wel vlot op LPG te starten is. Wat ik niet gelezen heb is of je vlak voor het starten wel eventjes iets extra gas laat stromen; te vergelijken met choken bij een benzinemotor. De motor van mijn LandRover slaat ook niet aan als ik dat niet doe.
Oane Visser,
Sinds '73 mijn eerste, enige (auto) en hopelijk laatste LandRover 109" stawag, 6 cil, '69.
Re: lpg starten
Geplaatst: zo 11 mei 2014, 15:48
door ronald39
ik doe het contact aan hoor de tankrelais klikken en eenpaar sec later weer iets anders klikken/dichtgaan . dit doe ik 4 x . maar helpt niks . bedoel je dit ?
Re: lpg starten
Geplaatst: zo 11 mei 2014, 16:06
door G-men (Gargamel)
Als je nog een 9v bobine hebt; zit de draad van de startmotor de naar de bobine gaat er wel op ? (wit/rood)
De oudere systemen geven tijdens het starten even 12v op de bobine om een betere vonk te krijgen. Juist bij LPG heel belangrijk als ie koud is....
Ontsteking zou mijn eerste idee zijn namelijk.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: lpg starten
Geplaatst: zo 11 mei 2014, 17:04
door Jopie
Er moeten 2 relais opengaan bij contact aanzetten. Die op de tank en een op de verdamper. Die gaan weer dicht als er geen puls komt dat de motor loopt. Hoort dus te zijn : contact aan, klikkers, starten. Die 4 sec is dus weer het sluiten omdat de motor niet loopt. Even luisteren met 2 man dus.
Electronische ontsteking hoort ook een moderne 12V bobine bij, die zou ik nu dus verdenken. Een vonk zegt niet zoveel, gaat hier ook om de power van die puls die de vonk geeft, en die puls stuurt juist het open blijven van je relais.
Re: lpg starten
Geplaatst: zo 11 mei 2014, 19:14
door Pieter 109 MoD
Ronald,
Om Benzine te ontsteken moet de vonk van de bougie ongeveer 250 graden Celsius zijn... voor LPG minimaal 460 (zomers) tot ruim 500 's winters (verschil van samenstelling). Een vonk trekken in de open lucht (bougies eruit) is makkelijker dan een vonk onder compressie. De vonk zoekt de weg van de minste weerstand en kan overslaan via kabels, verdeelkap etc. Waar in de jaren 50 van de vorige eeuw De Lord of Darkness rekening mee gehouden heeft weet ik niet, maar ik denk niet aan LPG. Ik zou eerst meten wat de spanning op de accu doet tijdens het starten en wat de spanning dan op de + van de bobine is. Deze dient > 9.5 Volt te zijn. De bobine zelf kan natuurlijk ook niet meer optimaal functioneren (is wel door te meten) of inwendig doorslaan. Ikzelf heb een befaamde Blauwe van Bosch gemonteerd (gemaakt door Lucas, jawel!, in Mexico).
Gr Pieter
Re: lpg starten
Geplaatst: di 13 mei 2014, 13:42
door Oane Visser
Ja, dat bedoel ik. Net zoals bij mijn motor heeft ook jouw motor voor het starten iets meer gas nodig dan voor het lopen. De afstelling van de verdamper is echter voor lopen en niet voor starten.
Vroeger had mijn LandRover een verdamper waarbij het doorlaten van wel of geen gas door het motorvacuum geregeld werd. Doordat voor die verdamper, jaren geleden al weer, geen revisieset meer voor voor te krijgen was heb ik een nieuwe gemonteerd. Bij de oude verdamper werd de klep in de verdamper, die dicht moet zijn als de motor niet (meer) loopt, d.m.v. een membraan door het motorvacuum open getrokken. Het choken (iets meer gas laten stromen) moest je met een knopje op het instrumentenbord regelen. Met dat knopje werd dan de elektromagnetische schakelaar, die dat klepje ook kon bedienen, aangetrokken waardoor het klepje geopend werd. Bij de nieuwe verdamper was die mogelijkheid verdwenen doordat dat klepje door impulsen vanaf de bobine gereld wordt en niet door het motorvacuum.
Bij de nieuwe verdamper gaat het klepje bij het starten open, blijft even open staan zodat er wat gas in de inlaat kan stromen en het sluit na een 4 sec. Het aantal pulsen vanaf de bobine is dan tijdens het starten blijkbaar te weinig om het klepje open te houden, of zijn niet sterk genoeg doordat (mogelijk) de startmotor zoveel stroom vraagt dat daardoor de spanning te laag wordt. De motor wilde dan ook nooit op gas starten. Dit euvel heb ik opgelost door het oude (gaschoke)knopje, dat nog in het instrumentenbord zat, d.m.v een draad met die elektromagnetische schakelaar op de verdamper te verbinden. Als ik de motor start hoor ik die elektromagnetische schakelaar open gaan en na ± 4 sec. weer dicht vallen. Na het dichtvallen druk ik eventjes op het knopje om die elektromagnetische schakelaar te openen zodat er wat extra gas in de inlaat kan stromen. En dan...: start de motor vlot op gas!
Oane Visser
Sinds '73 mijn eerste, enige (auto) en hopelijk laatste LandRover 109" stawag, 6 cil, '69.