Alles over de Rover V8, olie, ZDDP, ditjes en datjes
Geplaatst: ma 12 mei 2014, 23:59
Hoi,
Ik was laatst op zoek naar de ouderwetse Mobil One Semi Syntethic motor olie. Een RRC liefhebber die ik vorig jaar getroffen heb in Genk (Belgie) bij een autoshow, vertelde me dat hij altijd Mobil One Semi Synthetic motorolie in zijn RRC's gebruikte (hij had er een aantal).
Met deze olie is het tikken van kleppen blijkbaar voorgoed voorbij.
Al zoekend kwam ik op deze site: [www.gomog.com]
Hier wordt er uitvoering over de Rover V8 gesproken, de "on"hebbelijkheden en wat je er aan kunt doen.
Belangrijk is uiteraard regelmatig olie wisselen, maar wat ik raar vind is dat de Rover V8 slijtage aan de tappets en de nokkenas als "standaard" heeft ingebouwd.
Ik heb dit vroeger met oude Amerikaanse V8 blokken nooit gezien en daar waren er bij de drie ton al lang gepasseerd waren.
Wat de olieboeren echter nooit verteld hebben, is dat vanwege Amerikaanse regels de component ZDDP (voor de liefhebber zinc dialkyldithiophosphate) uit de motorolie is verdwenen. Dit voorkwam dat de "catalytic converters" of katalisatoren niet zo lang mee gingen.
Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de Rover V8 zonder katalisatoren!
Juist deze ZDDP component is verantwoordelijk voor de smering van onderdelen waar extreem hoge druk op komt (op een klein oppervlak dus) en in de Rover V8 motor dus de Nokkenas en de Tappets.
Omdat de Rover V8 over decenia heen in productie is gebleven, was dit dus ook een van de betroffen motoren.
Blijkbaar is er een motorolie met ZDDP additive verkrijgbaar (zonder reclame te maken, de Valvoline High Mileage GTX) die dus wel voor de Rover V8 geschikt zou moeten zijn.
Hier een leverancier [zddplus.com] dus dit moet in de goede automaterialenzaak verkrijgbaar zijn.
Enfin, ik blijf dus zoeken naar de b.v. Mobil 1 High Mileage olie, maar die is er niet in 20W50 (wel 10W40).
Er staat ook een alternatief in bovenstaande artikel voor de overdruk plunjer in de oliepomp. De Tadpole is iets wat je zelf nog zou kunnen draaien en deze voorkomt vastzitten van de plunjer.
De standaard plunjer schijnt geen technisch hoogstandje te zijn en gaat regelmatig vastzitten. Ook lekken (dus drukverlies) is geen uitzondering. Ik zelf heb een oliedruk die net boven stationair 1,5 Bar is, maar daar ook niet bovenuit komt bij hogere toeren. Ik denk dus dat de veer misschien wel te slap is.
Kortom, lees het artikel eens. Dit is best wel interessant en je kunt weer eens lekker met olie "prutsen".
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('983353fb83326f5b30001479df7d95b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17167614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Ik was laatst op zoek naar de ouderwetse Mobil One Semi Syntethic motor olie. Een RRC liefhebber die ik vorig jaar getroffen heb in Genk (Belgie) bij een autoshow, vertelde me dat hij altijd Mobil One Semi Synthetic motorolie in zijn RRC's gebruikte (hij had er een aantal).
Met deze olie is het tikken van kleppen blijkbaar voorgoed voorbij.
Al zoekend kwam ik op deze site: [www.gomog.com]
Hier wordt er uitvoering over de Rover V8 gesproken, de "on"hebbelijkheden en wat je er aan kunt doen.
Belangrijk is uiteraard regelmatig olie wisselen, maar wat ik raar vind is dat de Rover V8 slijtage aan de tappets en de nokkenas als "standaard" heeft ingebouwd.
Ik heb dit vroeger met oude Amerikaanse V8 blokken nooit gezien en daar waren er bij de drie ton al lang gepasseerd waren.
Wat de olieboeren echter nooit verteld hebben, is dat vanwege Amerikaanse regels de component ZDDP (voor de liefhebber zinc dialkyldithiophosphate) uit de motorolie is verdwenen. Dit voorkwam dat de "catalytic converters" of katalisatoren niet zo lang mee gingen.
Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de Rover V8 zonder katalisatoren!
Juist deze ZDDP component is verantwoordelijk voor de smering van onderdelen waar extreem hoge druk op komt (op een klein oppervlak dus) en in de Rover V8 motor dus de Nokkenas en de Tappets.
Omdat de Rover V8 over decenia heen in productie is gebleven, was dit dus ook een van de betroffen motoren.
Blijkbaar is er een motorolie met ZDDP additive verkrijgbaar (zonder reclame te maken, de Valvoline High Mileage GTX) die dus wel voor de Rover V8 geschikt zou moeten zijn.
Hier een leverancier [zddplus.com] dus dit moet in de goede automaterialenzaak verkrijgbaar zijn.
Enfin, ik blijf dus zoeken naar de b.v. Mobil 1 High Mileage olie, maar die is er niet in 20W50 (wel 10W40).
Er staat ook een alternatief in bovenstaande artikel voor de overdruk plunjer in de oliepomp. De Tadpole is iets wat je zelf nog zou kunnen draaien en deze voorkomt vastzitten van de plunjer.
De standaard plunjer schijnt geen technisch hoogstandje te zijn en gaat regelmatig vastzitten. Ook lekken (dus drukverlies) is geen uitzondering. Ik zelf heb een oliedruk die net boven stationair 1,5 Bar is, maar daar ook niet bovenuit komt bij hogere toeren. Ik denk dus dat de veer misschien wel te slap is.
Kortom, lees het artikel eens. Dit is best wel interessant en je kunt weer eens lekker met olie "prutsen".
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('983353fb83326f5b30001479df7d95b0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17167614, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".