Pagina 1 van 1
Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 14:34
door Boelo
Als ik naar dit filmpje kijk dan wordt ik bijna jaloers, haha. [youtu.be]
Bij het off roaden komen we allemaal wel eens in natte situaties terecht, wanneer het wat dieper wordt heb je met een benzinemotor al snel problemen met de ontsteking. Maar mijn motor slaat al af voordat ie een plas ziet, haha, watervrees heet dat denk ik. Volgens mij wordt dit met name veroorzaakt doordat de visco fan het water omhoog slaat en daarmee de verdeler, kabel en bougies zeiknat maakt. De setup van mijn motor is volledig origineel maar dat zou toch moeten volstaan denk ik dan...
Ik ga overigens nooit echt diepe plassen in, water kan veel schade veroorzaken, maar soms moet je wel..
Dit was dus net te diep, foutje, van te voren niet goed gecontroleerd hoe diep het hier was (Pasen in Furstenau):
Foto550-J3BX7QW3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee110f5101e3daaed5211d27a473cbcb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-J3BX7QW3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-J3BX7QW3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-J3BX7QW3.jpg', '', 17164291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Moddewater all over the place..
Foto550-AVXAEOQL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60e9c0f574b923028d50b288fbc3e29f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-AVXAEOQL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AVXAEOQL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-AVXAEOQL.jpg', '', 17164291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar gelukkig hebben onze vrienden altijd lucht voor handen, dus na paar minuten weer onder weg!
Foto550-8ET6H7SF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93350082e842e39bdeff3a008774d27e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-8ET6H7SF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8ET6H7SF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-8ET6H7SF.jpg', '', 17164291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar wat zijn de maatregelen die je kunt nemen?
Viscofan vervangen door een in/uit-schakelbare fan?
Een sleeve over je verdeler en bonine?
Megajolt?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
LR groet,
Boelo
LR Defender 130 Td5 2003
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2014 12:36 door Boelo.
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 14:42
door laro88ae
Ik begrijp je probleem, ik had precies hetzelfde in furstenau.
Ook een plas niet goed ingeschat , en natuurlijk middenin slaat hij dan af........lekker handig.
Ben erg benieuwd naar een eventuele oplossing.
Bobine inpakken, of verdeler? Zal toch niet aan de carburateur liggen, die moet er toch tegen kunnen.
Serie III 1972 ex defensie
Defender 200 TDI 86, weg wegens mrb
Defender 110 3.5 V8 camel 85
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 14:51
door Jopie
Bij 4-cyls zag je wel eens een rubberen huishoudhandschoen met afgeknipte vingertoppen en tie-wrapjes over de verdeler.
Heb helaas nog geen 9-vinger handschoenen gevonden, misschien in de web-winkel van StarTrek......
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 15:13
door sjorsboomschors/aka/PP
tja, daarom rij ik diesel....
en ik heb om div.relais soort lunchdoosjes, blijft het droog
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 15:18
door Justus Christus
Megajolt
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 15:23
door Boelo
Om te beginnen ga ik maar eens een lier aanschaffen!
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 17:18
door Michel WaZ
Daar heb je dit voor;
Drooooooggggg
Groet Michel WaZ
RRC '86 V8
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 17:28
door Boelo
Ik wist eigenlijk al wel wat zo de mogelijkheden zijn ter voorkoming van problemen, ik somde ze immers al op, maar misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld..ik ben benieuwd naar de ervaringen met de verschillende oplossingen!
Thanks alvast!
Groeten Boelo
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 17:55
door Marc-my-Words
Justus Christus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Megajolt
Of 123-ignition ?
Of natuurlijk gewoon (door)dieselen.
Marc
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 19:15
door Lennart SII 109 2.25B
Boelo,
met mijn series 2 (2.25 benzine) had ik dit probleem ook altijd.
Met een afwashandschoen over de verdeler geen problemen meer gehad. Tevens de mechanische ventilator vervangen voor een elektrische, dit scheelt een hoop gespetter onder de kap. Als de plas diep genoeg was kwam tevens mijn (oliebad)luchtfilter vol water/modder te staan door het gespetter.
Later de mechanische weer terug geplaatst vanwege de betrouwbaarheid en een snorkel(tje) voor het luchtfilter probleem.
Ik zou voor zo'n acht-vingerige handschoen gaan. Of zelf iets bedenken om je ontsteking mee in te pakken (ik had tevens de verdelerkap met vloeibare-pakking gemonteerd).
Lennart
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 19:57
door Wim Janssen
Boelo,
Gewoon MegaJolt met als bijkomend voordeel een veel mooier lopende V8.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 20:01
door robhv
Weet je zeker dat het nat worden van de ontsteking het probleem is?
Ik heb bij mijn range rover nog niks aan de ontsteking gedaan en hij blijft prima lopen in plassen.
De ontsteking van de auto stopt er ook mee als de spanning te laag is, dacht onder de 7,8 volt dat de ontsteking ermee stopt. Nergens lek stroom?
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 20:19
door Nick
Om even hierop in te haken als dat mag; veel mensen vervangen de mechanische fan door een elektrische, vanwege het spetterende water en het lawaai dat zo`n ding maakt. Dat is echter, vanwege betrouwbaarheid zoals Lennart al aanhaalt, misschien niet echt geweldig. Nu heb ik eens een W123 230CE gehad en die had ook een mechanische fan, maar dan met een magneetkoppeling erin, zoals je ook wel bij aircopompen ziet. Die koppeling werd vervolgens geschakeld door een thermoschakelaar in de cilinderkop/radiateur Dat lijkt mij de ultieme oplossing eigenlijk, dan kun je de fan elektrisch "uitschakelen" en mocht de koppeling op de een of andere manier defect raken, dan kun je de fan gewoon met ijzerdraad o.i.d. vastzetten en er een permanent draaiende fan van maken, zodat je gewoon kunt doorrijden.
Wat ik echter nergens kan terugvinden, is of je zo`n koppeling echt ergens los kunt krijgen. Een soort universeel iets, ik ben bang van niet eigenlijk... Iemand die hier nog wat zinnigs over kan zeggen? Lijkt mij het beste van twee werelden eigenlijk.
Edit:
Ik heb er nog een foto van, het dunne metalen schijfje wordt d.m.v. een magneet tegen de poulie aangetrokken waardoor de mechanische verbinding ontstaat. De fan is wel te vervangen voor een LaRo fan denk ik, ik weet echter niet of de constructie met de magneet erachter te monteren is op een LaRo waterpomp en de auto heb ik helaas niet meer, anders had ik het wel uit elkaar gehaald.
Foto800-HSLGWJE7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d39d22cb9c672c89ba31990702d2888', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto800-HSLGWJE7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto800-HSLGWJE7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto800-HSLGWJE7.jpg', '', 17164673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De variant erop is natuurlijk de visco-fan, maar die kun je niet met de hand aan en uitschakelen.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2014 18:25 door Nick.
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 20:35
door G-men (Gargamel)
Is het niet toevallig een hoogspanningskabel waar een beschadiging op zit ????
Systeem even nalopen met een plantenspuit en dan vind je vanzelf het"lek"
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: vr 09 mei 2014, 23:37
door Teun
Je vroeg om ervaring Boelo?
Die heb ik met die set zoals Michel hier aangeeft.
Met m'n StageOne (ook V8 dus) had ik hetzelfde probleem. Als m'n wagen water 'rook' begon hij al te stotteren leek het wel.
Deze set in combinatie met waterbestendige bougiekabels en het probleem was definitief verleden tijd. Heb zelfs met m'n neus onder water gestaan en geen problemen gehad.
Absolute aanrader dus wat mij betreft en voor de V8 onontbeerlijk!
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: zo 11 mei 2014, 00:18
door Tom_RRC
Megasquirt/megajolt.
Ik rij er nu 3 jaar mee offroad. De auto heeft me niet meer laten staan. V8 klinkt super. Heeft meer kracht dan ooit en waterproof.
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: zo 11 mei 2014, 01:43
door VeeTee
Lijkt me een geweldig idee. Moet toch wel te fröbelen zijn, is wel los te koop, bijvoorbeeld [www.volvo-parts.nl]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1655717cbb9366c417613e982d9138cd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17165920, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: ma 12 mei 2014, 23:30
door CrazymudHans
Bij mijn Suzuki Samurai heb ik al jaren een pompje van een luchthoorn via een slangetje op de verdelerkap aangesloten.
Wanneer je diep water verwacht ff het pompje aan en door de overdruk heb ik nooit last van de ontsteking.
Ik vervang met regelmaat de bougiekabels en spuit ze voor het baggeren in met teflon.
Ik ga door echt diep water zonder problemen.
Zoiets lijkt me voor jou ook een makkelijke en relatief goedkope oplossing.
hesdin-2012-14.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f9449cf30b69c2398f1141046c98ddaf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.crazymudclub.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F10%2Fhesdin-2012-14.jpg', 'http://www.crazymudclub.nl/wp-content/uploads/2012/10/hesdin-2012-14.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.crazymudclub.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F10%2Fhesdin-2012-14.jpg', '', 17167591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: ma 12 mei 2014, 23:54
door Boelo
Bedankt voor alle tips mannen!
Ik ga eerst maar eens op zoek naar het 'lek' wat Gerrit beschreef.
De tip van CrazyMudHans vind ik lang niet gek maar ik denk dat ik voor de MegaJolt ga, Wim en Tom, hebben jullie tips waar zo'n set te kopen?
Groeten Boelo
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: di 13 mei 2014, 00:27
door Tom_RRC
Boelo,
Ik heb een set in de UK gekocht. Was teveel geld achteraf, maar het was een goede start, compleet en het werkt perfect.
Volgende keer ga ik toch deel onderdelen zelf kopen en in elkaar zetten. Mail me maar indien ik je ergens bij kan helpen.
Grt,
Tom
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: di 13 mei 2014, 00:29
door Jos Daalmans
Hoi Boelo,
Ik heb daarvoor een mooi kitje zelf gemaakt, een metalen strip, een plastic jerrycan (van ruitensproeier antivries), beetje knippen, paar popnagels, een "Engelse" bout en klaar:
2013-03-02+15.29.03.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cdc646e375cd75762577c8e5b08a4148', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%2B15.29.03.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-_EPq7RRtD_8/UTIT-vsPg8I/AAAAAAAAId0/tGuBH2BJ7bI/w711-h533-no/2013-03-02+15.29.03.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-_EPq7RRtD_8%2FUTIT-vsPg8I%2FAAAAAAAAId0%2FtGuBH2BJ7bI%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%2B15.29.03.jpg', '', 17167647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-03-02+15.28.56.jpg --> mod_embed_images_loadimage('08664a4d12015880508908c3dfbaf3de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-FbwrH7bXJl0%2FUTIUByh0LOI%2FAAAAAAAAHcQ%2F946R58vFvsg%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%2B15.28.56.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-FbwrH7bXJl0/UTIUByh0LOI/AAAAAAAAHcQ/946R58vFvsg/w711-h533-no/2013-03-02+15.28.56.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-FbwrH7bXJl0%2FUTIUByh0LOI%2FAAAAAAAAHcQ%2F946R58vFvsg%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%2B15.28.56.jpg', '', 17167647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2013-03-02+15.29.13.jpg --> mod_embed_images_loadimage('198a685ffb405383e8e0e51a58e6ad1e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-76NReI9biLE%2FUTIT7ksHIJI%2FAAAAAAAAIeE%2FWGI5r8AxCn0%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%2B15.29.13.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-76NReI9biLE/UTIT7ksHIJI/AAAAAAAAIeE/WGI5r8AxCn0/w711-h533-no/2013-03-02+15.29.13.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-76NReI9biLE%2FUTIT7ksHIJI%2FAAAAAAAAIeE%2FWGI5r8AxCn0%2Fw711-h533-no%2F2013-03-02%2B15.29.13.jpg', '', 17167647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het water blijft weg bij de verdeelkap en het begin van de kabels. Ik heb de boel al behoorlijk nat gemaakt in de bossen, maar nog nooit een uitval van de motor gehad.
De bout zit overigens in de bevestigingsbeugel van de stuurbekrachtiging-pomp.
Waar je op moet letten is dat de ventilator inderdaad geen water gaat scheppen. Meestal loopt er dan al water door de radiator (kan scheuren in het koper veroorzaken), maar kan ook je motorblok onevenredig en zeer snel doen afkoelen. Ook hier kunnen dan scheuren in het blok ontstaan. De uitlaatspruitstukken hebben ook niet graag een golf water over hun falie.
Bij Off-road moet je in de regel met je eigen Dinky-Toy weer naar huis.
Groeten en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25b7b9916ca4508071c893af38ca8057', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17167647, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: di 13 mei 2014, 01:59
door sjorsboomschors/aka/PP
Mooie oplossing!
Gaat idd vaak om de eerste golf
Heb een diesel , maar denk dat ik m'n dynamo ook maar een plastic beschermlaagje ga geven( heb m'n koplamprelais al ingepakt)
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 20:49
door Jos Daalmans
Hoi Jopie,
Ik heb eens zo een "Wading kit" besteld voor de Bobine en de verdeelkap. Dat was dus wel een "handschoen-met-9-vingers".
Een hoop werk gehad met het doorvoeren van de kabels, maar na een jaar begonnen er scheurtjes in te komen. Het rubber was blijbaar niet goed tegen de wat hogere temperatuur onder de motorkap bestand.
Ik heb het spul er maar weer vanaf getrokken (het bleek dus helemaal aan gort te zijn) en daarna de oplossing elders in deze rubriek gezet met een plastic kap en een strip. Werkt perfect.
Groeten,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9400695f56447f8fe383b57d8d44e0a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17169538, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 20:50
door Jos Daalmans
Hoi Michael,
Heb ik ook gehad, binnen een jaar helemaal rot en dus weer verwijderd.
Groeten,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('14307abe1e0352e50ea2c52a60e64d42', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17169540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 20:57
door Jos Daalmans
O ja,
Vergeten te melden, uiteraard een snorkel plaatsen en zorgen dat de motor geen lucht krijgt van onder de motorkap. Die lucht is veel te heet en dat is niet goed voor de CO en de prestaties van de motor.
Als je een snorkel hebt, komt er in ieder geval geen water in de lucht inlaat (of je moet het te bont maken natuurlijk).
Het ziet er dan zo uit:
2012-10-11+17.19.33.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7c96c3d9d92bcc7406b073d453a7512', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-dt66hh1HBdo%2FUKpVx2OMLmI%2FAAAAAAAAFpw%2FkG_xRRhpYsE%2Fw711-h533-no%2F2012-10-11%2B17.19.33.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-dt66hh1HBdo/UKpVx2OMLmI/AAAAAAAAFpw/kG_xRRhpYsE/w711-h533-no/2012-10-11+17.19.33.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-dt66hh1HBdo%2FUKpVx2OMLmI%2FAAAAAAAAFpw%2FkG_xRRhpYsE%2Fw711-h533-no%2F2012-10-11%2B17.19.33.jpg', '', 17169548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De slang is z.g. Heaterslang van 80mm en bestendig tot 150 graden. Rest PVC buis van 80mm en wat passen en meten c.q. pas-ringen gemaakt.
Groeten,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f64b7b1914923fbec21586fa21ccff6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17169548, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: do 15 mei 2014, 22:09
door Hans N
Ik heb lange tijd plezier gehad van een spuitbus waarmee je een rubbercoating op je velgen kan spuiten.
Alle naden en overgangen ingespoten. Wel andere delen goed afdekken.
Groet
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[plus.google.com]
Re: Hoe houden jullie de ontsteking droog bij off roading?
Geplaatst: do 15 mei 2014, 22:16
door Ivo Loven
Het meest leuke is de Megajolt ontsteking dus, maar waar koop je dit het beste?
Op internet vindt je allerlei site waar ze het spul in de verkoop hebben.
Triggerwheel £400,-
In NL bij Smink €400,- ex btw en kabelboom
Wellicht nog andere prijzen te vinden, maar vindt dit een heel verschil tegenover de bedragen welke ik hier wel ooit gelezen heb.
Tips?
Landrover 90 V8 1985
Kirchroa
Re: MegaJolt bij elkaar zoeken
Geplaatst: vr 16 mei 2014, 21:14
door Wim Janssen
Zoals velen ondertussen weten rij ik al een hele tijd naar grote tevredenheid met een MegaJolt ontstekingssyteem op mijn 110 3.5 V8 en nu ook weer op mijn 2.5 in de Series III. Hieronder een overzicht wat je nodig hebt en hoe je het bij elkaar kunt krijgen.
Enkele voordelen van MegaJolt zijn:
* Geen bewegende slijtdelen
* Grotendeels bombproof systeem van Ford
* Praktisch ongevoelig voor vocht
* Totaal vrij programmeerbaar (niet meer dan een matrix van 10 bij 10 invullen met voorontstekingsgetallen)
* 2 optimale curves mogelijk die automatisch omschakelen met gas en benzine
* Loopt ook zonder het MegaJolt kastje op een vaste voorontsteking van 10°
* Afgezien van het bevestigen van het triggerwheel is de rest van de montage relatief simpel
Verdere informatie op
[www.autosportlabs.net]
[trigger-wheels.com]
Een MegaJolt systeem bestaat uit:
1) Een triggerwheel bevestigd op de krukaspouly
2) Een opnemer die de pulsen van het triggerwheel oppikt
3) Een EDIS4 module (4 cilinder) of EDIS8 module (8 cilinder) om de pulsen van de opnemer te verwerken
4) Eén (voor een 4 cilinder) of twee (voor een 8 cilinder) coilpacks (dubbele bobine)
5) MegaJolt Lite Jr het kastje dat de programmering mogelijk maakt
6) Software om te programmeren
7) Laptop met een RS232 poort of USB RS232 omvormer
8) Kabeltje om laptop met MegaJolt te verbinden
Verkrijgbaarheid
1) Triggerwheel kopen (ca. 25,-) of laten maken voor wie de mogelijkheden heeft
2) Opnemer autosloop Ford Fiesta, Escort, Sierra, Mondeo (ca. 10,-)
3) EDIS4 autosloop Ford Fiesta, Escort, Sierra, Mondeo (ca. 15,-). EDIS8 moeilijk in Nederland, maar gemakkelijker verkrijgbaar in Engeland of Amerika
4) Coilpacks autosloop Ford Fiesta, Escort, Sierra, Mondeo (ca. 15,-)
5) MegaJolt kopen in Engeland (???) of Amerika (ca. 115,- + ca. 50,- verzendkosten)
6) Software downloaden van internetadres (gratis)
7) Laptop????
8) Kabeltje kopen in Engeland (???) of Amerika (ca. 5,-)
Van bovenstaande zijn via de bovengenoemde leveranciers ook diverse combinaties mogelijk, dus het is moeilijk om hier een totaal beste prijs op te plakken. Het is allemaal afhankelijk hoe je zelf inkoopt. Daar moet je dus zelf even aan gaan rekenen. Een groepsinkoop in Amerika kan hier heel voordelig zijn.
Mijn vorige MegaJolt systeem had ik voor 163,- Euro bij elkaar.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: MegaJolt bij elkaar zoeken
Geplaatst: vr 16 mei 2014, 23:39
door Boelo
Dat is een mooie boodschappenlijst Wim, bedankt.
In deze ga ik voor de oplossing van PP, ik ga dieselen, de 110 V8 is verkocht!
Maar wellicht ga ik wel mega-squirt inbouwen in mijn RRC, niet zozeer voor het offroaden maar meer voor een perfect lopende V8.
Groeten Boelo
Re: MegaJolt bij elkaar zoeken
Geplaatst: vr 16 mei 2014, 23:49
door Marc-my-Words
Boelo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is een mooie boodschappenlijst Wim, bedankt.
> In deze ga ik voor de oplossing van PP, ik ga
> dieselen, de 110 V8 is verkocht!
> Maar wellicht ga ik wel mega-squirt inbouwen in
> mijn RRC, niet zozeer voor het offroaden maar meer
> voor een perfect lopende V8.
En dan mopperen "ze" dat een 123-ignition duur is (€ 500 voor een V8 is natuurlijk niet niks)
Ipv een MegaJolt of een 123-oplossing is een hele diesel toch pas echt MEGA duur
Tja, ik rijd al heel mijn leven (niet helemaal waar - wel al langer als mijn hele rijbewijsleven) diesel.
Gas is voor thuis in het fornuis, benzine is voor onderweg in de MSR, en diesel is voor in de tank.
Marc
Re: MegaJolt bij elkaar zoeken
Geplaatst: za 17 mei 2014, 02:44
door Jos Daalmans
En niet vergeten: het bier voor aan de bar, of op het terras
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('767d9bd28188acc6b3f02dd6cc92d793', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17171955, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".