Pagina 1 van 1
Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 17:30
door WillemJ
Beste liefhebbers,
Binnenkort wil ik de remblokken vervangen (vooras, 110" 2.5NA, ex-MoD). Er zit op dit moment nog zo'n 6mm vlees op (3mm is volgens het boekje het minimum). Op de nieuwe remblokken (heb Mintex aangeschaft) zit ongeveer 12mm vlees. Betekend dat de remzuigers een kleine 6 naar binnen gedrukt worden bij de nieuwe blokken.
Nu zie ik roest op de buitendiameter van de zuigers. Uiteraard poets ik de buitenkant van de remzuigers (zonder ze uit de klauw te halen) voor zover mogelijk met schuurlinnen. Maar goed, roestputjes blijven zitten natuurlijk en dat zou lekkage kunnen geven over de seals (nu weet ik niet hoe 'diep' de seals in de klauw zitten).
Iemand zoiets weleens aan de hand gehad, of maak ik me zorgen om niets?
Groet,
Willem
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 17:34
door Erik One-ten+LW op 't werk
Lekkage zou zeker kunnen, maar wat vaker gebeurt is dat de zuigers niet meer goed vrijkomen. Ze blijven hangen op de roestkraag.
Zoals je al aangeeft, heel goed schoonpoetsen zover mogelijk. Als de roestvorming te groot is, nw zuigers en sealsetje plaatsen.
Succes
Grtz. Erik
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 17:46
door WillemJ
Hoi Erik,
Dank je. Enig idee of je de klauwen moet splitsen om de zuigers en seals te wisselen? Beter gezegd; is het handiger om de klauwen te splitsen? Of haal je je daar andere uitdagingen mee op de hals? Volgens het WSM (lees Haynes manual) hoeft dit niet.
Willem
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 18:29
door Marijn & Simba
Het hoeft niet, dat splitsen.
Ik heb het bij die van de D1 ook niet gedaan. Is wel lastiger werken, omdat je de metalen ringen er dan lastig gelijkmatig ingedrukt krijgt.
Goed schoonmaken sowieso, voor je wat naar binnen drukt. De binnenste seals zitten ongeveer een halve cm onder de rand. De buitenste seals hebben meer een vuilwerende functie.
Als je veel putjesvorming hebt, kan je beter alles vervangen. Die setjes kosten niet zoveel.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e6bbb8cd3e3679dc4b09001b9ba4f57a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17192565, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 19:50
door Erik One-ten+LW op 't werk
Precies.
Demonteren van zuigers gaat het makkelijkst met wat perslucht. Zorg dat er 3 zuigers geborgd zijn (houtje/lijmtang) en druk er met lucht telkens één uit. Zorg wel dat ie er niet meteen helemaal uit plopt, dan gaat de rest namelijk niet meer.
Maar mss valt het mee hoor, eerst maar eens kijken toch?
Grtz. Erik
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 20:03
door bram-rrc
Hoeft niet, maar doe dit het liefst wel.
Voorzichtig met de afdichtingen tussen de remklauwdelen. Moeilijk aan te komen. Vis heeft ze volgens mij.
Maar nog niet meegemaakt dat ze daar lekken.
Het monteren van de metalen ringen gaat een stuk makkelijker als je er een klein facet randje aan maakt.
Moet je echt gelijkmatig monteren, anders zijn ze meteen vervormd.
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: za 07 jun 2014, 21:00
door Bart van Dessel
Als de metalen ringetjes nog goed zijn en niet los komen dan zou ik ze niet vervangen, alleen de zuigers vervangen. Als ze roestig zijn dan is het chroom laagje eraf en dan helpt opschuren niet meer, de zuiger zal na korte tijd vast roesten in de klauw en dat wil je niet. Inderdaad klauw van auto afhalen, met perslucht de zuigers eruit laten ploppen, de cylindertjes mooi schoon maken met wat remmenreiniger, met perslucht goed schoon/droog blazen, de nieuwe zuigers invetten met speciaal remmenvet (geen kopervet of keramisch vet), monteren, ontluchten en je kunt weer jaren vooruit.
Gr, Bart
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 12:21
door WillemJ
Dank voor de reacties!
Willem
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 12:35
door Bart van Dessel
Graag gedaan, zal ik m'n rekeningnr even geven??
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 13:03
door WillemJ
Bart,
Je rekeningnummer geven mag altijd. Even iets anders; ik heb in het verleden wat postings van jouw gelezen met betrekking op het gebruik van MTF in LT77 bakken. Mijn LT77 staat, volgens het boekje, nog steeds op ATF en de bak is te schakelen met je pink. Echter, voor mijn dagelijks werk zit ik regelmatig met mijn neus in tandwielkast en ATF ben ik nooit tegengekomen in tandwielkasten.
Mag ik jouw eens een PB sturen met wat vragen m.b.t. jouw ervaring met het gebruik van MTF in een LT77?
Willem
Re: Remvloeistoflekkage ná vervangen van remblokken?
Geplaatst: zo 08 jun 2014, 13:58
door Bart van Dessel
Willem natuurlijk! Mag ook gewoon op de prik. Het boekje is ooit op een bepaald moment door "wijze" L.R.-heren geschreven, maar daarna nooit aangepast. Het boekje is dus niet met z'n tijd meegegaan, de ontwikkeling van olieën en de praktijk-ervaringen zijn wel doorgegaan. ATF hoort eigenlijk helemaal niet in een tandwielkast thuis, MTF daarentegen wel. Maar dat wil niet zeggen dat ATF niet goed zou schakelen, het is veel dunner dan MTF en vooral in koude toestand schakelt MTF veel zwaarder, vanwege de viscositeit. Maar als je de LT77 niet zwaar belast, geen trailers van 3000 kg, niet volbeladen door bergpassen, dan is ATF prima. Voor de eerste R380 bakken werd ook ATF aanbevolen, maar dat heeft Land Rover na een paar jaar bijgesteld naar MTF94, toen er teveel bakken kapot gingen....maar toen was de LT77 inmiddels antiek.
Gr, bart