Pagina 1 van 1
Accu/dynamo vraag
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 00:31
door sjorsboomschors/aka/PP
Heb een Perkins 60 amp dynamo en een redtop optima
Heb een cyrix, is het verstandig om twee dezelfde accu's te plaatsen?
En nu( alleen 1 accu, cyrix,lier/omvormer nog niet aangesloten) heb ik een voltmeter geplaatst, op boordspanning(voor een sigarettenaanstekerblokje, 3uitgangen)meet ik soms 13,4V, maar soms ook maar 12, of zelfs 11,6V
Optima is nieuw, en dynamo is goed( getest middels uitleesapp. Van startmotor/dynamokoning Wilkes)
Wanneer laad een dynamo bij, als je accu vol zit wordt het dan een druppellader?
Aaaargh, ik snap electra niet!!!
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 00:41
door Marc-my-Words
PP,
Hier gaat iets niet goed. Laten we aannemen/hopen dat het alleen de meting is.
Een moderne dynamo moet met licht verhoogde toeren liefst 14-14,4 V geven.
Met veel verbruikers wil je graag nog hoog in de 13,x V blijven.
Een goed geladen accu zonder dynamo of belasting geeft 12,6 V.
En tijdens het starten mag de spanning tijdelijk even wat inzakken.
Echter ... sigarettenaansteker-voltmetingen zijn wel eens dubieus. Ik heb een digitaal sigarettenaansteker-voltmetertje en ik moet zo nu en dan alles weer goed aandrukken om de correcte waarden te zien
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 00:49
door sjorsboomschors/aka/PP
Nee, is een losse voltmeter, welke ik op boordnet heb geplugd, met zekering, net voor zo'n 3weg sigarettendoos
Zal m'n accupolen met lopende motor ook even meten
Maar m'n vraag is eigenlijk; Als een accu gewoon vol is, zakt de spanning dan naar 12V om te conditioneren?
En pas als je verbruikers aan hebt welke meer spanning vragen wordt er een beroep op accu gedaan?
En is het wijs om twee dezelfde accu's te gebruiken?
Wil m'n lier op startaccu en m'n 1500W omvormer op extra accu, met evt back-up als startaccu middels cyrix
Maar zoals wel bekend ben ik een kneus qua electra( OA...)
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 00:59
door Jos Daalmans
Hoi,
Ik weet niet welke model voertuig dat je hebt, maar een Laro Defender-achtige (Series, Ninety/OneTen etc), die hebben meestal heel slechte massa op de bekabeling zitten (de zwarte draden met die bekende busjes voorzien van rubber manteltjes).
Ik weet niet waar Landrover de aarde vandaan haalt, maar het lijkt wel ergens van buiten de Laro te komen.
Ze noemen het Pick-Off points. Het is interessant om een aparte dikke (zwarte) 10mm2 draad te trekken vanaf het chassis (liefst aan een van de aardpunten van de motor of de accu), netjes met een aan de kabel gesoldeerd oog, krimpkous er omheen, in een PVC slang (zo een anti knabbelslang tegen Marters) tot in het dashboard te leggen. Maak daar een verdeling naar de diverse andere Pick-off points, zoals ook in het midden van het Dashboard.
Je zult zien dat de meters aangeven wat ze moeten aangeven, de radio stoort niet meer, de lampjes lichten helder op in het Dashboard, de aansteker geeft de spanning die deze moet aangeven (rond 14,4 Volt bij draaiende motor en volle accu).
Zo zijn er ook andere gebruikers zoals de verlichting, ook wereld beroemd vanwege de slechte massa aansluitingen en Last-But-Not-Least, de "Dynamo himself".
Vastgedraaid op het blok en de spanbeugel is nog geen garantie tot een goede massa. Kijk hier ook eens goed naar en leg eventueel een extra aarddraad van een eigen bout van de dynamo naar het chassis (een van de aarddraden van de motor).
Als je daar toch mee bezig bent, als het goed is, moet de motor met twee dikke kabels naar het Chassis zijn doorverbonden. Maar deze contacten aan het chassis en de motor eens los, schoonmaken en ontvetten (weet ook niet waar ie troep allemaal vandaan komt) en weer goed vastzetten.
Op deze manier krijg je dan weer echte aarde in je Laro en werkt alles weer naar behoren.
Succes en sleutel ze,
Jos
Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7992d1c4de881ec49f1a0f9604a1581a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17195120, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 01:09
door sjorsboomschors/aka/PP
Heb een '84-er 110 met een 200 TDI en een "nieuw" chassis
Zal idd wel evenextra aarde/massa leggen, maar 10mm? Is dat niet te dun?
Als ik toch al m'n lier op 35mm leg...
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: wo 11 jun 2014, 01:38
door Marc-my-Words
Toch leuk dat de NASA er jaren over deed, en LandRover het al jaren had gerealiseerd: vrij zweven boven de aarde
Marc
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: vr 13 jun 2014, 12:14
door pascal ubags
zou me eens verdiepen , in deze materie mn
let op jij zecht voltage 13,4 of afwijkend( meestal omdat er een massa probleem is)
een optima gel accu moet 14,5 v krijgen om te laden!!!!!!
een schijdings relai schakeld de accus los of paralel, dus graag de zelfde accus ( dit heet met de zelfde inwendige weerstand)
een lier trekt 150-200 amp
een optima heeft 80amp je dynamo 60 , hoe lang hou je dit vol????? bij spanning onder de 10,5V stoppen met lieren anders is de motor zo stuk, geef hem de tijd ( hoe lang duurt het voordat je opgeladen bent.
zelfde geld voor je omvormer 1500w is om en om met verlies 130 a 150 amp dus half uur is je optima knats leeg.
wat goed is, is een gel accu deze kun je geheel leeg trekken, een lood accu maar 50%
beter zou zijn
2 optimas voor lier en omvormer en een dynamo van min 100amp liefst meer, dan hoeft de accu minder bij te leveren( als alles in nieuw staat is)
nadeel is dan je motor moet lopen.
gebruik je de accus bij stil staan, dan een schijdingsrelai of met de hand schakelen, dan kun je nog altijd starten.
ook op passen, je gebruikt een omvormer, neem aan om 220v te maken.
meestal (deze tijd) zitten in deze app, comp af te wel printplaten, voor deze app heb je een goede sinus nodig en geen ouderwetse omvormer.
ook let op, eerst app uitzetten dan omvormer uit of los koppelen, dit ivm inductie stroom die wel eens niet goed kan gaan.
bijv karavan op kamping, eerst alle app uit dan 220 los koppelen.
er is veel info over, en google maar eens.
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: vr 13 jun 2014, 12:31
door Bart van Dessel
Ja daarom rijden wij Land Rovers, wij zijn allemaal van die zweverige tiepetjes, dislexie, autisme.....hoort bij het merk....
Gr, Bart
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: vr 13 jun 2014, 15:15
door ericrr
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb een '84-er 110 met een 200 TDI en een "nieuw"
> chassis
> Zal idd wel evenextra aarde/massa leggen, maar
> 10mm? Is dat niet te dun?
> Als ik toch al m'n lier op 35mm leg...
Lier met 35mm is ook erg dun 50 is toch wel minimaal en 70 of 80 is optimaal !!
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: vr 13 jun 2014, 16:25
door Marc-my-Words
Pascal,
Als ik mij niet vergis heeft PP een 200Tdi en dus een V-snaar en dus een bovengrens aan de dynamo-vermogens.
Marc
Re: Accu/dynamo vraag
Geplaatst: vr 13 jun 2014, 20:41
door G-men (Gargamel)
Ook een optima raakt met 13,5 volt uiteindelijk wel vol. Kwestie van tijd; en je kunt ook overdrijven met dynamo power.
De vraag is simpelweg hoelang je dit vermogen gaat vragen van het systeem.
Tijdens vollast is de stroom van de winch erg hoog; met nullast kom je niet verder dan een 20 Ampere.
Zolang je de winch incidenteel gebruikt en niet continu achtereen aan het lieren bent zal het wel meevallen wat accucapaciteit en vermogen van de dynamo betreft.
Een paar dikke massastrips kan echter zeker geen kwaad. Zeker niet als de bestaande al wat ouder zijn.