Pagina 1 van 1
Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij deze..
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 02:37
door Renerene
Dag allen,
Ik ben in het bezit van een lr series 2a bj '72 Santana lhd 109 diesel.
Helaas is de versnellingsbak niet meer helemaal tip top en is het tijd deze
te vervangen. Nu ik toch bezig ga met sleutelen, wilde ik eigenlijk iets meer aanpassingen doorvoeren.
Te weten een wat moderner blok (200tdi) bv. en een modernere versnellingsbak en wellicht de assen.
Mijn vraag aan u is;
is het goed mogelijk om een discovery te kopen met deze kwalificaties en de hele aandrijflijn over te zetten assen, blok, bak en cardanassen.
Wat zijn de zaken waar ik tegen aan loop en is er misschien een betere oplossing.
Alvast bedank voor uw reacties, Rene
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 03:11
door bas88pickup
Alles kan, als je goed bent met een las-apparaat.
Een 2a is een blad geveerde land rover, een disco een schroefgeveerde, ziedaar het verschil, je zult op zijn minst de assen moeten aanpassen aan de bladveren, of het chassis aan de schroefveren (hou rekening met 1/3-2/3 regels, en het huidige beleid, en dan kom je tot de conclusie dat je inclusief de motor en bak swap erg weinig origineels overhoudt.).
Een 200tdi kan volgens mij zo aan de lt76 (correct me if i am wrong) , maar laat de bak veel beter en langer heel als di, dus zonder de blaasinstallatie.
Het handigst is denk ik om gewoon je bak te doen, of een nieuwe/goede te kopen.
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 10:35
door Disco
assen aanpassen hoeft niet er zijn conversie setjes om de tussenbak part-time 4x4 te maken(of je moet een lt230 uit een hele vroege 110 met deze uitvoering tegen komen)
Jo
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 12:06
door jamaar
of een santana 5 bak(is niet permanent 4x4) en assen, dat past zonder meer, alhoewel, de tunnel moet wel groter gemaakt worden maar dat is eenvoudig plaatwerk
daar dan de 200tdi aan
gelijk de santana veren mee nemen=parabool
er zit in de buurt van madrid een grote LR sloop, gelijk een leuke vakantie er aan vast knopen
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60ad0c39b6ab05d65f8ccb829ecd38a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17198529, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 14:46
door Aussie62
Hallo Rene,
Ik ben bezig met dezelfde modificatie aan een series 3, het blok zit er in en is op wat leidingwerk en elektra gereed.
De bak ben ik nog over bezig. Ik heb een goede originele s3 bak en een fairey overdrive gereed liggen maar ook een lt 77 met een lt230 tussenbak
Ik wil eigenlijk de lt77/230 onderbouwen maar loop dan tegen het probleem van de permanent 4x4.
Optie is een parttime kit waarvan je de helft niet gebruikt maar als ik mijn huidige vrijloopnaven gebruik lijkt het probleem voorlopig ook opgelost.
Bij terrein rijden alleen even de naven inschakelen en op de weg ze weer vrij zetten.
In de toekomst misschien een stel defender assen maar dit is op het moment nog te veel werk.
Het goede is bij gebruik van de lt kan ik de series bak en de fairey verkopen en dit dekt de kosten van de parttime kit weer.
wat is wijsheid?????
gr, Ed
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 15:01
door Frans Bonnes
Aussie62 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Rene,
>
> Ik wil eigenlijk de lt77/230 onderbouwen maar loop
> dan tegen het probleem van de permanent 4x4.
> Optie is een parttime kit waarvan je de helft niet
> gebruikt maar als ik mijn huidige vrijloopnaven
> gebruik lijkt het probleem voorlopig ook
> opgelost.
>
> gr, Ed
Waarbij je dus wel altijd met de sper ingeschakeld moet rijden, anders kom je echt niet van zijn plek
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 15:26
door Bart van Dessel
Ik ken iemand op de prik die een technisch zeer goede disco 200 tdi heeft met airco en alles d'r op en d'r aan, ik zal je zijn gegevens geven via PB
Gr, Bart
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 15:54
door Disco
Uiteraard is er een op de markt!
deze kwam ik tegen zal niet goed koop zijn maar is een optie heystee lees de tekst even.
DB-Def-kit-01.JPG --> mod_embed_images_loadimage('ff7ccb118d1466667d4e36d7d3e5a2f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.heystee-automotive.com%2Fparts%2Fdicsbrks%2FDB-Def-kit-01.JPG', 'http://www.heystee-automotive.com/parts/dicsbrks/DB-Def-kit-01.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.heystee-automotive.com%2Fparts%2Fdicsbrks%2FDB-Def-kit-01.JPG', '', 17198715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jo
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 16:21
door Eric&Betty Boop
Aussie62 Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar als ik mijn huidige vrijloopnaven
> gebruik lijkt het probleem voorlopig ook
> opgelost.
> Bij terrein rijden alleen even de naven
> inschakelen en op de weg ze weer vrij zetten.
Als je dat doet sloop je het voorste diff.
Als je het voorste diff aan gaat drijven met de vrijloopnaven uitgeschakeld dan gaan de aandrijfkrachten de weg van de minste weerstand zoeken.
De beide steekassen geven niet dezelfde weerstand. De 1 is kort,de ander lang dus er is zowiezo al gewicht verschil. Daarbij geven de kruisstukken in de fuseebollen veranderende weerstand bij het maken van bochten.
Gevolg is dus dat 99% van de tijd er maar 1 steekas draait(die met de minste weerstand) of 1 steekas draait de ene kant op en de andere de andere kant. En daar kunnen de sattelietwielen in je diff niet echt goed tegen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('42c7ef66f65a1a257de0e2bcede5bb89', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17198745, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6932487f4def73d59e70200481e0d429', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17198745, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2014 14:28 door Eric&Betty Boop.
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: zo 15 jun 2014, 17:07
door Bart van Dessel
Als ik die bedragen zie dan kun je beter meteen een Defender 200 of 300 tdi kopen, kun je jaren wegenbelasting voor betalen wat al dat spul kost, en dan heb je nog maar een oud bakje.
Gr, Bart
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: ma 16 jun 2014, 02:27
door marc
Jou orginele versnellingsbak kan het koppel niet aan van 200tdi de verdeelbak van de serie wel .
je kan het makkelijkst de lt77 of de lt320 versnellingsbak aan de serie overbrengingsbak zetten hoef je geen assen aan te passen en heb je schakelbare 4x4 zoals het was set is te koop
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: ma 16 jun 2014, 10:33
door Alan T
Hallo Rene
Het grootste probleem met een disco als donor is de langere versnellingsbak waardoor je pook wel heel ver naar achter komt.
of je moet een automaat nemen, moet dan wel het nodige aan het chassis worden aangepast.
voor de handgeschakeld heb de defenderbak nodig welke je kan ombouwen naar parttime
het is ook mogelijk om de tdi gewoon aan de series bak te koppelen
wordt veel gedaan met zowel positieven als negatieven verhalen
Als je een goede bak hebt, gewoon rustig blijft rijden en niet te zwaar bent, kan dit lang goed gaan
is dus heel leuk voor een tour auto voor om het dorp
Wil je het betrouwbaar aanhanger/caravan trekken en wat afstanden rijde, zou ik dat niet doen
Hier nog wat leesvoer:
[www.series2club.co.uk]
[landrover.startpagina.nl]
Alan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2014 08:58 door Alan T.
Re: Een waarschijnlijk al veel gestelde vraag, maar toch bij dez
Geplaatst: di 17 jun 2014, 09:58
door Alan T
Hier eentje die waarschijnlijk de disco bak heeft gebruikt
[www.ebay.co.uk]
komt niet echt lekker uit