Pagina 1 van 1

Plotselinge temp. Stijging Incl. Inhouden motor td5

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 01:10
door mike.lina@zeelandnet.nl
Na ongeveer 50 km (afstand) 120 km p/u slaat de temperatuurmeter hoog in het rood. Tevens houdt hij dan ook in op de motor. Maar na enkele seconde zakt de temperatuur en houdt hij ook niet meer in. Dit gebeurt meerdere malen tijdens de rit. Als ik de zelfde afstand met 100 km p/u rijdt is er niets aan de hand. Dan blijft ook de temperatuur normaal . Wie heeft raad ??

Re: Plotselinge temp. Stijging Incl. Inhouden motor td5

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 01:18
door JanTD5
Als de de temp meter in het rood gaat dan gaat de ecu in nood loop programma. Hier door valt je vermogen weg. Zakt de temp weer naar normaal dan gaat de ecu zich weer "normaal" gedragen.
Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Allereerst is je radiateur voldoende open? Zowel extern als intern! Dus laatste tijd nog flinke blubber bak gepakt? Spoel dan de radiateur eens goed schoon met de tuin slang. Is de radiateur van binnen dicht dan heb je te weinig doorstroming en wordt hij heet. Daarvoor zul je hem moeten uitbouwen om te checken.
De waterpomp kan natuurlijk slecht of stuk zijn zodat je niet of nauwelijks water rond pompt. De thermostaat kan niet goed of niet voldoende open gaan waardoor je ook weer te weinig doorstroming hebt.
Tja en het zou nog kunnen dat de koppakking lek is maar zoals je het omschrijft zou ik voor de eerste opties gaan.
Onthoud wel dat de temp meter in je Td5 maar 3 standen kent. Koud, normaal ( in het midden ongeveer) en in het rood (motor in noodloop)
Heb je iemand in de buurt met een nanocom dan kun je een "live" naar het temp verloop kijken tijdens een rit.
Succes,

Groet Jan

Re: Plotselinge temp. Stijging Incl. Inhouden motor td5

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 01:24
door Paul Voortman
Hoi,

Ik zou als eerste het koelsysteem goed controleren.
Gaat thermostaat wel open ?
Zit radiateur verstopt ?

Je motor gaat in noodloop bij te hoge koelwatertemperatuur.
Ik had hetzelfde probleem, de thermostaat was de boosdoener.

Voel is bij warme motor op verschillende plekken aan je radiateur.
Motor stop, bovenste kap van radiateur er af ( 4 schroefjes ) en dan tussen fan en radiateur door op veschillende plaatsen controleren of de radiateur warm is.

Het zou ook nog je viscofan kunnen zijn, maar die verdenk ik niet in eerste instantie omdat de koelcapaciteit van een td5 ruimschoots bemeten is.

Succes, groeten Paul

Re: Plotselinge temp. Stijging Incl. Inhouden motor td5

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 01:27
door Paul Voortman
Jan was me net voor
Idd, sensor, waterpomp kan ook.
Maar ik denk thermostaat of radiateur.

Grt Paul

Re: Plotselinge temp. Stijging Incl. Inhouden motor td5

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 01:30
door JanTD5
Geinig hé, dat je soms een verhaal aan het tikken bent en dat iemand al bezig was of vlugger kan tikken.
Maar ben het helemaal met je eens Paul. Koelsysteem nalopen.

Groet Jan

Re: Plotselinge temp. Stijging Incl. Inhouden motor td5

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 04:03
door Andrew Colville
Tempsensor en bedrading kan dit ook veroorzaken dit kun je het beste uitlezen om vast te stellen.

Inhouden is idd de "motor beveiliging" Noodloop, maar kijk wel uit tot je weet wat er gaande is, je loopt het risico je kop te vernielen. als de motor daadwerkelijk heet loopt.

Hoewel dit fenomeen meestal duidt op een radiator of thermostaat probleem vermoed ik je temp sensor, omdat je aangeeft dat na een aantal seconden afkoelen alles weer normaal is.

Een dicht zittende radiateur of vastzittende thermostaat heeft wel wat langer nodig om af te koelen.

de temp sensor wordt gevoed met 5 volt, de sensor is een weerstand en geeft de ECU een signaal tussen de 0 en 5 volt door, de ecu stuurt vervolgens je tempmetertje aan om die reden zie je dat de meter zelden beweegt koud naar half, het deel daar tussen zie je zelden omdat dat in eens gaat. ( ten zei je er goed op let )

Als ik me goed herinner gaat te Noodloop in als de sensor langdurig 4.8 volt door geeft aan de ECU, en ineens gaat de meter naar rood en de noodloop in.

Sluiting in de variabele weerstand kan er voor zorgen dat de sensor van normaal in eens naar die 4.8 of 5 volt schiet waardoor je dit probleem krijgt.

Hoe dan ook is het belangrijk goed het hele systeem een na te kijken, de meeste Td5's zijn nu 10 jaar of ouder, en de componenten van het koelsysteem ook, ze lopen veel al tegen het eind van hun levensduur zijn aan de beurt voor een goede controle, en mogelijk vervanging, helaas wordt zelden gedacht aan het koelwater ook al komt de auto mij een dealer of "Landrover specialist" net als remvloeistof wordt het koelsysteem vaak enkel gecontroleerd op lekages, terwijl deze om de 3 jaar hoort te worden voorzien van verse koelvloeistof.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )