Pagina 1 van 1

bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: za 21 jun 2014, 21:14
door Wormpje
Beste mensen,

Ik ben bezig met het ombouwen van mijn S3 van RHD naar LHD en van diesel (2.25) naar benzine (2.25). Alles is ondertussen omgebouwd naar LHD en de benzine motor zit er ook in. Dit gaat tot nu toe buitengewoon goed ondanks de weinige ervaring die ik hierin heb maar toch heb ik 2 vraagjes aangezien hij nog niet wil starten.

Vraag1: Ik heb op internet gezocht hoe de bedrading naar de bobine moet lopen maar wil graag hier even controleren of het nu goed zit. Van de verdeler lopen 2 kabeltjes. Een rode die naar de + van de bobine gaat en een zwarte (die wisselt naar groen) naar de - van de bobine. Naar de + op de bobine gaat ook een kabeltje naar het contact waar spanning op staat als deze aan is. Verder zit deze met een dubbel stekkertje gelust naar de carburateur wat geloof ik de benzine toevoer dicht zet als er geen stroom op staat (dit werkt). Er komt ook netjes 12 volt op de bobine als ik het contact aan zet. Het rare vind ik wel dat er dan ook 12v op de - van de bobine staat. Klopt dit en heb ik de bedrading zo goed?

Vraag2: De koppeling heb ik nog niet ontlucht en deze werkt dus ook nog niet. Misschien is dit ook de oorzaak (hopelijk!) maar naar mijn idee is de motor niet gekoppeld met de versnellingsbak. Ik kan hem namelijk wel in zn 1 zetten zonder koppeling (en nog een andere versnelling) maar als hij hier in staat loopt de auto nog steeds vrij zonder dat de motor mee draait. Morgen wil ik de koppeling eerst even ontluchten in de hoop dat het hiermee opgelost is, al klinkt me dat een beetje onlogisch. Misschien kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en mij een slapeloze nacht besparen . Ik zie er wel een beetje tegen op namelijk om de hele motor weer los te maken... Overigens ging het plaatsen allemaal netjes en rustig en sluit alles netjes aan dus lijkt het me ook weer onwaarschijnlijk dat hier iets fout zit.

Ik hoor graag als jullie me verder kunnen helpen en/of me gerust kunnen stellen .
Groet,
Jonas

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 12:05
door Pieter 109 MoD
Jonas,

Je geeft aan dat je verdeler 2 draden heeft en ik vermoed dat deze electronisch is. (eentje met contactpunten heeft 1 draad) .De stroom die door de contactgeschakelde + die naar de + van de bobine gaat loopt door de bobine heen en gaat via de verdeler (electronisch of mechanisch) via een schakeling aan massa. Als deze stroomkring onderbroken wordt stopt de stroom en geeft de bobine, via de dikke kabel naar de verdeler, een forse spanning af, welke via 1 van de bougies benzine moet ontsteken. Als je op de + en de - van de bobine 12 volt meet is er geen geschakelde massaverbinding. Als je de motor met de hand ronddraait en je blijft op de + en de - van de bobine 12 volt meten zit er iets niet goed in het schakelgedeelte. Draadbreuk? Stekkercontact? of een defecte electronische verdeler?

De +draad naar de carburateur zijn voor de stationaire afslagsklep om 'na-dieselen' te voorkomen bij het afzetten van de motor en de andere is een klepje welke de ventilatie van de vlotterkamer afsluit bij het afzetten van de motor om .

Het geeft mij het idee dat het een blok van een vroege 90 of 110 is (weber 32/34 DTML carburateur) Motorblok met 11H code?

Succes!

Gr Pieter
109 MoD 2.5b

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 12:13
door Arthur Verhalle
Jonas,

Voor wat betreft je koppeling het volgende: eigenlijk is het een ONTkoppeling, pas als je het pedaal intrapt, gaat de koppeling los en kan je een andere versnelling selecteren zonder de tandwieltjes te slopen. Je kan bij een niet lopende motor alle versnellingen voorzichtig ingeschakeld krijgen zonder te koppelen, dat is geen probleem. Jouw constatering dat je bij een ingeschakelde versnelling geen verbinding met de motor hebt, of dat het voertuig niet beweegt bij een draaiende motor en ingeschakelde versnelling is nogal merkwaardig. Hoe heb je dit vastgesteld? Heb je de motor gestart en gekeken wat er gebeurde of heb je geprobeerd de wagen te verplaatsen (duwen) met ingeschakelde versnelling? In dat laatste geval zou het kunnen zijn dat je tussenbak in zijn vrij staat.

Heb je de koppeling vervangen toen je de motor wisselde? Heb je iets met de koppelingsplaten uitgevoerd? Heb je de druklager en vork gecontroleerd voordat je het spulletje weer aan elkaar hebt gezet?

Arthur

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 13:06
door Wormpje
Hartelijk dank voor jullie reacties!

@Peter: Het is inderdaad een blok uit een vroege defender met motorcode 11H! Dat het een electronische verdeler is zou goed kunnen (heeft dit nog ergens gevolgen voor?). Als ik je goed begrijp loopt er dus stroom van de + van de bobine naar de verdeler en terug naar de - van de bobine. Zodra er een vonk moet komen wordt deze stroom onderbroken en komt er geen spanning op de - van de bobine en geeft de bobine een hogere spanning via de dikkere kabel die dan weer verdeeld wordt naar de bougie. Zo te horen loopt mijn bekabeling dus goed. Wat ik me dan wel af vraag is of het klopt dat er nergens een kabeltje naar de massa gaat. Bij de bougies loopt dit natuurlijk gewoon via het motorblok. De verdeler kan ook makkelijk op de motor aangesloten zijn maar de bobine heeft dan geen massa? Heel erg bedankt voor je uitleg in ieder geval ik ga weer even verder proberen.

@Arthur: Het princiepe van het onrtkoppelen snap ik wel. Ik neem aan dat de tandwielen van de versnellingen waar ik ze in kan zetten gewoon toevallig goed staan. Het niet koppelen van de motor heb ik vast gesteld door hem in zijn 1 te zetten en vervolgens de auto naar voren en achter te kunnen duwen zonder weerstand. Dat de tussenbak in zijn vrij staat zou nog best kunnen . Ik ben hier niet aan geweest maar met het verwijderen van de tunnel bijvoorbeeld kan dat maar zo gebeuren denk ik.
De motor is incl koppelingsplaten overgezet. Alles zag er gewoon prima uit dus hier heb ik niets aan veranderd. Misschien dat ik iets te vroeg zenuwachtig ben geworden en het gewoon de tussenbak is. Het leek me wel verstandig om dit eerst even te vragen in geval er mensen zouden zijn die meteen zouden zeggen: "ow in dat geval moet je zeker niet...!" . Jij ook bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik laat nog wel even horen wat er uit komt.

Jonas

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 13:57
door Pieter 109 MoD
Jonas,

Het is eenvoudig gezegd een schakelaar in de verdeler welke de zwarte draad van de – bobine schakelt aan het motorblok (massa) zodat de stroom door de bobine gaat lopen. Deze schakelaar wordt elektrisch aangestuurd (relais) en deze heeft een spanningsbron nodig, de rode draad aan de + bobine, een - via het motorblok. De stuurstroom van dit relais komt via een elektronische schakeling ingebouwd in de verdeler. (vroeger opende 4 nokjes op de verdeleras het contactpuntje, nu gaat het via een magnetisch signaal). Als de schakelaar in de verdeler ‘gesloten’ is zou er stroom moeten vloeien van de + van de bobine(12V) , door de bobine, - aansluiting bobine (0V), door zwarte draad naar verdeler, door schakelaar verdeler, naar motorblok (massa). Als de schakelaar ‘open’ is kan er geen stroom vloeien en meet je ook 12V op de – van de bobine. Draadbreuk, losse stekkers etc geeft hetzelfde beeld. Motor 1 slag handmatig draaien en je zou het moeten kunnen uitlezen.

Succes!

Pieter
109MoD 2.5b

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 14:15
door Eric&Betty Boop
Wormpje Schreef:
-------------------------------------------------------
> De motor is incl koppelingsplaten overgezet. Alles
> zag er gewoon prima uit dus hier heb ik niets aan
> veranderd.

De koppelingsplaat van een 90/110 past niet op de priseas van jou LT76 V-bak(spiebanen zijn anders) dus dat kan nooit moeiteloos op elkaar geschoven zijn tenzij dit 11H blok al in een serie heeft gehangen voordat jij het kocht en er dus al een serie 3 koppeling op zat.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4babef28d98fe742d249b4e2545792e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17205483, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ec820b1864d6df27780be88de2baba38', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17205483, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 14:47
door Wormpje
Eric,

Klopt. De motor komt uit een series 3 en heeft dus al de goede koppelingsplaat.

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 17:47
door Jos109D
Even een vraag aan Eric,
De banden en velgen op jou land rover zouden die ook op mijn land rover 109 van 1974 passen,
Van welk merk zijn die banden en welke afmeting hebben ze.
Zo ook de velgen.

Grt Jos

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 18:27
door Wormpje
Even een updatetje: De koppeling werkt ondertussen en hij koppelt ook gewoon met de motor (was waarschijnlijk de tussenbak.. lekker slim). Wat betreft de bobine heb ik alles nog eens nagekeken en contactjes schoon gemaakt etc en hij gaf na meerdere malen proberen wel een ontsteking. Alleen toen hij echt aan begon te slaan kwam er rook uit het luchtfilter... Toen heb ik hem maar meteen weer afgezet. Ik neem aan dat er iets aardig mis is met de ontsteking en dat deze afgesteld moet worden. Ik weet wel dat het blok voorheen op gas gelopen heeft dus dat het nu niet optimaal voor benzine staat maar dit lijkt me echt niet goed.. Eerst hier maar is in verdiepen. Tips zijn welkom!

Gr, Jonas

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 23:01
door Eric&Betty Boop
Jos109D Schreef:
-------------------------------------------------------
> Even een vraag aan Eric,
> De banden en velgen op jou land rover zouden die
> ook op mijn land rover 109 van 1974 passen,
> Van welk merk zijn die banden en welke afmeting
> hebben ze.
> Zo ook de velgen.
>
> Grt Jos

Banden zijn BFG Mud mk2 255x85x16
Velgen zijn 7Jx16 Modular.

Betty staat op parabooltjes dus iets hoger dan op standaard bladveren en bij vol inveren(optillen met heftruck) raken de achterbanden net de onderkant van de achterbak, maar bij terrein rijden heb ik daar eigenlijk geen last van.
Voor raken ze niets,maar mijn wings zijn aan de voorkant ingekort vanwege de lierbumper.

Bij een standaard 109 past het volgens mij ook tenzij je veren al erg moe en doorgezakt zijn en je hebt dan wel kans dat ze voor bij vol inveren en sturen in de voorkant van de wing aan gaan lopen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('69c9dc336b1b2250f322a2a98edc2d21', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17205952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e0c628fccfd3882deb3147590f360b06', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17205952, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 23:18
door JanTD5
Jos, als je er een 2.25 diesel in hebt hou dan er rekening mee dat het ding nog langzamer optrekt en dat er met flinke tegenwind je top nog minder is. Vond het het met "normale" 7,5x16 al zo zo.

Groet Jan

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: zo 22 jun 2014, 23:23
door Eric&Betty Boop
Helemaal waar Jan. Dat vergeet ik er nog bij te zeggen.

Ik heb een benzine blok van Turner met een geflowde kop en die heeft met die grote maat totaal geen moeite maar een 2,25 dieseltje gaat er wel moeite mee hebben.
En daarbij komt nog dat een 109 ook nog wat zwaarder is dan een 88. En de LT76 vind de extra belasting door die grote wielen ook niet echt fijn.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b12a987c7c3f2f45fb1d0f8e1779c94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17205976, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1f2a68d3e872f3bf446e60b17a6a2711', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17205976, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2014 21:25 door Eric&Betty Boop.

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: ma 23 jun 2014, 00:57
door Jos109D
Dag Jan en Eric
Er zitten idd paraboolveren onder, staat lekker hoog op z,n wielen zeker niet door gezakt.
De motor is een 2.5 na d.
Nu liggen er 235/85/16 generalgabber at 2 banden onder, ben er goed over tevreden, ook op de snelweg.
Maar ik vindt dat hij wat smal kijkt op z,n wielen,
De foto die jij altijd bijvoegt Eric van je laro dat kijkt net wat voller.
Zouden wheel spacers iets zijn,of moet je dat niet doen.
Wormpje sorry dat ik even aanhaak op je draadje.
Grt Jos

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: ma 23 jun 2014, 01:15
door JanTD5
Hoe wielen "smoelen" is altijd een persoonlijk ding. Het scheelt idd dat je er een 2.5D is hebt. Met 255/85R16 heb je weinig keus, BFG heeft, voorzover ik weet, als enige een mud band in zijn programma. Je zou ook kunnen overwegen om breder te gaan met gelijk blijvende hoogte. Bv 26/65R16 dit is breder maar de hoogte is nagenoeg gelijk. En je koet natuurlijk nog kijken of de band niet te breed wordt voor je velg. Én of je banden dan niet tegen, bij jou, de veren aan loopt. Dit is op te lossen door de stop bout iets uit te draaien. Alleen ga je misschien van draai cirkel kruiser naar draai cirkel vliegdekschip Er staan genoeg banden calculators op het www om te kijken hoe hoog je uit komt en wat eventueel de afwijking is tot de standaard band die je hebt.

Groet Jan

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: ma 23 jun 2014, 12:54
door Pieter 109 MoD
Hoi Jonas,

Dit roken kan worden veroorzaakt door veel zaken, o.a.het ‘geklooi’ voor het starten… De motor heeft dan te veel benzine gekregen en is min of meer verzopen. Bougies zijn zeiknat en vonken niet meer, of op een verkeerde plek, tijd etc…. Oude benzine in tank en carburateur (lichte delen om makkelijk aan te slaan zijn reeds ‘vervlogen’) Er ligt mogelijk wat benzinedrab in het inlaatspruitstuk wat ontbrand. Het kan ook veroorzaakt worden door back-fire (terugslag) in het inlaatspruitstuk door een hangende of lekke klep. Of doordat de bougiekabels niet in de juiste volgorde zijn gemonteerd (1-3-4-2) en de motor op 2 cilinders gaat hinken… Overslag van de vonk tussen bougiekabels, in de verdelerkap of rotor kan ook. Een vonk zoekt altijd de makkelijkste weg met de minste weerstand. Het verschil tussen LPG afstelling en benzine is slechts een paar graden en maakt met gebruik van Euro 95 en niet extreem zware belasting (terrein rijden, zware aanhanger) niet uit.

Ik zou de motor starten en zodra die aanpakt ‘op gevoel’ met het (weinig) gaspedaal aan de praat houden en de choke zsm halverwege terugduwen (of meer). De motor heeft lucht en warmte nodig om inwendig de benzine en olieresten te kunnen verbranden. Laat voor de zekerheid wel iemand meekijken onder de motorkap! (Er blijft kans dat iets niet goed gemonteerd is en er benzine lekt en een brandblusser bij de hand hebben is wel handig.)

Het type carburateur wat je hebt is erg gevoelig voor vervuiling en door gebruik van LPG vervuilt hij sneller (staat’ie droog, lakvorming inwendig). Je krijgt dan weer nieuwe uitdagingen (het feest van herkenning en ervaring).

Succes

Pieter
109MoD 2.5b

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: di 24 jun 2014, 00:09
door Wormpje
Hoi Pieter,

Dank voor je uitgebreide uitleg weer! Ik heb vanavond weer het een en ander geprobeerd. Na verschillende pogingen start hij wel. Het rare is dat hij pas aanspringt als ik het cantact terug laat komen van de start stand naar de "aan" stand, dan begint hij te lopen (dus niet zoals je normaal start dat je los laat op het moment dat de motor het begint te doen). Soms heeft hij op dat moment de neiging om terug te gaan draaien en ploft hij een keertje maar springt niet aan (zoals eerder wel) maar dit zou goed kunnen doordat, wat jij ook zegt, hij dan half verzopen is. De benzinelucht is duidelijk te ruiken terwijl ik nu niet met choke gestart heb. Halverwege de bougies er even uitgedraaid en die zijn goed nat. Dit na 3 tal korte startpogingen. Ik heb het idee dat hij te veel benzine krijgt al loopt hij daarna stationair iets te langzaam. Uiteindelijk heb je kans als hij een keer goed warm loopt het inderdaad allemaal wat beter gaat werken.

Maar ik heb nu een ander probleem. Er komt namelijk een tikkend geluid uit de motor. In eerste instantie dacht ik tijdens het starten dat ik een relais hoorde tikken. Maar als hij eenmaal loopt is het een harde tik die naar mate het toerental toeneemt in frequentie ook toeneemt. Het lijkt ergens van de voorkant te komen. Ik dacht eerst dat het de fan was die elke slag ergens tegenaan tikte maar deze loopt helemaal vrij. De dynamo loopt ook vrij. Bij eerdere startpogingen heb ik dit niet eerder gehoord. Ik heb voor ik de motor kocht hem ook horen lopen en toen was dit ook zeker nog niet. Enig idee wat dit kan zijn? Het klinkt niet goed dus ga ook niet verder met het proberen om hem netjes te laten lopen tot dit opgelost is..

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen!

Groet,
Jonas

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: di 24 jun 2014, 20:35
door G-men (Gargamel)
Hetgeen je nu omschrijft is typisch een verschijnsel van te lage spanning op de ontstekingsmodule als de startmotor in bedrijf is. Tijdens het starten loopt er een grote stroom; en zakt de spanning over de ontsteking. Als deze onder de 9 volt komt, werkt de ontstekingsmodule niet meer goed en krijg je een verkeerde of heel zwakke vonk.
Oorzaak vaak te vinden in een slechte (massa) verbinding, waardoor je een flink spanningsverlies hebt tijdens het starten.
Op het moment dat je stopt met starten, valt de grote stroom van de startmotor weg en krijgt de ontsteking weer voldoende spanning; waarop hij ontsteekt en aanslaat. Uiteraard zitten de verbrandingskamers dan wel vol met onverbrande brandstof; grote kans dus dat dit de oorzaak is van de natte bougies en het slechte lopen.
Je kunt eventueel met een startkabel een extra verbinding maken om te zien waar de ellende zit.
Vaak is het corrosie of beschadiging/ontbreken van) een van de massa strips/kabel tussen motor/chassis en chassis/ accu -.

Tikken klinkt alsof er een klep vast zit of volledig verkeerd gesteld is. Makkelijkste is om even het kleppendeksel eraf te halen en eens te kijken of alle kleppen goed sluiten / gangbaar / gesteld zijn. (motor even met de hand tornen om te zien of alles vrij komt.)

Gerrit

Gerrit

>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2014 18:49 door G-men (Gargamel).

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 23:30
door Wormpje
Dank Gerrit voor je reactie. Dat klinkt erg logisch inderdaad. Morgen nog maar eens een extra verbinding tussen chassis en motor maken in de hoop dat dat werkt. Het verklaart wel een hoop inderdaad... Zal dan ook even kijken of ik iemand het voltage op de bobine kan laten meten tijdens het starten.

Wat betreft het tikken dat is opgelost. Bleek toch de fan te zijn. Met de hand had ik deze al eens helemaal rond gedraaid om te controleren maar dan liep hij ruim overal langs. Ook zag ik geen "kaal" stukje op de rotors waar hij dicht ergens langs draait. Ik wilde ook niet te lang de motor laten draaien omdat ik bang was om hem in de soep te laten lopen. Iemand anders heeft even gekeken terwijl ik starten en zo gevonden wat het euvel was.

Groet,
Jonas

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: do 26 jun 2014, 22:15
door Wormpje
Beste mensen,

Ondertussen heb ik de spanning gemeten naar de bobine en deze zakt helemaal weg tijdens het starten. Ik heb deze gemeten op het punt waar hij uit het contactslot komt. Het rare is dat als ik een kabel meet waar permanent spanning op staat de terugval niet zo groot is (zakt naar rond de 10v). Ik heb de bobine bij een zekering geprikt waar permanent 12v op staat en dan start hij wel gewoon. Alleen stopt de motor dan niet als je de sleutel omdraait logischerwijs. Dit kan dan niet een massaprobleem zijn toch? Overigens heb ik een extra kabel tussen motorblok en chassis bevestigd. Uiteindelijk zit alles toch parallel met de startmotor geschakeld, hoe kan de terugval op de ene kabel dan groter zijn dan op de andere? Iemand enig idee wat hier mis gaat? Slecht kabeltje naar het contactslot of contactslot niet goed?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet,
Jonas

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 00:11
door Frank 110V8
Klinkt als je contactrol die slecht is

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 18:33
door Thimo
Volgens mij is de schakelaar, achter op je contactslot, van een diesel anders dan die van een benzine.

Mvg Thimo.

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 20:02
door G-men (Gargamel)
Wormpje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste mensen,
>
> Ondertussen heb ik de spanning gemeten naar de
> bobine en deze zakt helemaal weg tijdens het
> starten. Ik heb deze gemeten op het punt waar hij
> uit het contactslot komt. Het rare is dat als ik
> een kabel meet waar permanent spanning op staat de
> terugval niet zo groot is (zakt naar rond de 10v).
> Ik heb de bobine bij een zekering geprikt waar
> permanent 12v op staat en dan start hij wel
> gewoon. Alleen stopt de motor dan niet als je de
> sleutel omdraait logischerwijs. Dit kan dan niet
> een massaprobleem zijn toch? Overigens heb ik een
> extra kabel tussen motorblok en chassis bevestigd.
> Uiteindelijk zit alles toch parallel met de
> startmotor geschakeld, hoe kan de terugval op de
> ene kabel dan groter zijn dan op de andere? Iemand
> enig idee wat hier mis gaat? Slecht kabeltje naar
> het contactslot of contactslot niet goed?
>
> Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
>
> Groet,
> Jonas

Belangrijkste is dat duidelijk is waar het probleem zit.; en er is een goede kans dat het idd je contactslot is.
Meet voor de zekerheid even de spanning die naar het contactslot gaat tijdens het starten. (Bruine draad volgens mij) Blijft die netjes hoog, dan is het contactslot de boosdoener.
Zakt die ook erg in, dan moet je het zoeken in een slecht contact tussen de accu en het contatcslot...
Het startrelais vraagt nogal wat stroom; en een slecht contact geeft dan dit effect.

Gerrit

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 23:35
door Wormpje
Klopt het dieselcontactslot blijkt niet geschikt voor benzine. Ik heb het kabeltje naar het relais van de startmotor afgekoppeld en de voeding uit het contact gemeten. Op "aan" netjes 12v en zodra ik start 0v. Hier gaat het dus duidelijk mis. Even navraag gedaan en ik moet inderdaad een benzinecontactslot hebben. Dit lijkt dus de oorzaak van het hele startproblemen zoals vanaf het begin van deze post beschreven. Wel een hoop geleerd en morgen even achter een goed contactslot aan. Iedereen nogmaals dank voor zover!

Re: bobine bedrading en koppeling

Geplaatst: za 28 jun 2014, 10:22
door G-men (Gargamel)
Mooi dat het probleem boven water is. Zoals Thimo al aangeeft kun je het schakeldeel los bestellen.
Is niet heel duur. Let bij demonteren echter wel op het kleine palletje dat tussen het slot en de schakelaar zit. Die zijn dus niet los te koop en als je hem kwijtraakt erg prijzig. omdat je een compleet nieuw sleuteldeel moet kopen.

Gerrit