Pagina 1 van 1
Gezocht voor een project 109
Geplaatst: do 26 jun 2014, 18:50
door David
Hallo Allemaal,
Een vriend van mij wil voor een project een Land Rover 109 hardtop kopen. Nu ben ik inmiddels aardig thuis in Defenders, maar Series zijn toch wel even iets anders... Hier dus wat vragen;
1) weet iemand een leuke 109 hardtop? Alle leeftijden oke, diesel heeft de voorkeur. Komt op een bedrijf te staan dus moet grijskenteken zijn.
2) veel series die je ziet zijn ex-leger. Die hebben een 24volt installatie, is dat een voordeel/nadeel? is ombouwen naar 12v aan te raden?
3) Waar moet je bij een series extra op letten? De bekende problemen van een Defender en dan verder nog?!
4) Stiekem heb ik er al eentje op het oog... wat is jullie mening? [link.marktplaats.nl]
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: do 26 jun 2014, 19:05
door Alan T
kzouzege kijk eens hier: [www.ronbolleboom.nl]
heeft vaak meer staan dan op de site vermeld
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: do 26 jun 2014, 20:16
door Pike
Een 24 Volt installatie zou ik gewoon zo houden. De ex KL LaRo's zijn prima gezekerd en de gehele installatie is stabieler en kent minder verliezen dan 12 Volt.
24 Volt lampjes zijn leverbaar via oa elke zichzelf respecterende automaterialenzaak.
De auto die je op het oog hebt is zo te zien ex militair, kan je zien aan de lichtschakelaar en richtingaanwijzerschakelaar.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('044dde1b233eab41c30bcc7ca9c696d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17210619, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: vr 27 jun 2014, 01:56
door mirza.denhond@hotmail.com
Ergens komt iets niet overheen in de "stiekem" advertentie op marktplaats. De foto is een korte wielbasis,en de beschrijving is van een 110. Dus ook geen 109.
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: vr 27 jun 2014, 02:35
door Symon
Op de foto's Staat gewoon een 109, garage houder vergist zich alleen met de 110
Groeten Symon
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: vr 27 jun 2014, 11:44
door Marc vd K
lekker professioneel van die garage houder
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: za 28 jun 2014, 12:01
door sander "one10"
Niet iedereen weet het verschil tussen een serie 109 en een oneten en een Defender of stage one
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: za 28 jun 2014, 12:54
door Anton (Rumble)
Hat net zo goed en jeep kunnen zijn.
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: za 28 jun 2014, 14:40
door Marc vd K
Toch lijkt het mij voor een garagehouder/auto handelaar normaal om toch wat kennis van zaken te hebben. Daarnaast, google is your friend......
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: za 28 jun 2014, 15:14
door ron bolleboom
ik heb nog een goed exemplaar staan op bedrijf kenteken 109 diesel hardtop 12v met hard chassis schutbord goede motor en versn. bak parabolische veren en die kost maar €2750,- als je interesse hebt stuur dan een mailtje naar ron@ronbolleboom.nl dan krijg je alle info en foto's
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: za 28 jun 2014, 15:47
door jamaar
simpel even bij rdw kenteken invoeren en er staat 109 pick-up als handelsnaam, dus geen 110 en inderdaad een blunder? van de verkoper
let even op, vervaldatum apk 15-04-2014 en dit : Plaats chassisnummer
Tegen links, linker balk 070 cm Achter vooras
is niet de originele plaats, waarschijnlijk nieuw ingeslagen door de rdw zelf, even controleren of de rdw begin en sluittekens er staan
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('553c97e7d5310f129b5b562577492d3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17212306, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2014 13:48 door jamaar.
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: za 28 jun 2014, 16:53
door Dixo
Gewoon even bij Ron Bolleboom langs, die heeft altijd wel wat staan tegen elk budget
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 00:22
door nandoe
bij de marktplaats advertentie klopt de plaats van het chassisnummer wel. Bij de xDef voertuigen was er een hijsoog gemonteerd over het oorspronkelijke nummer heen. Daarom is het nummer nogmaals ingeslagen, vermoedelijk al in de fabriek en anders voordat ze in NL de weg op gingen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2014 22:22 door nandoe.
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 19:48
door Exfietser
Blijft een rare advertentie van een onprofessionele autohandelaar. Op de kenteken papieren staat als het goed is gewoon dat het een landrover 109 is. Als de handelaar dat had overgenomen was er niets mis mee geweest. Maar vermoedelijk toch wel bewust gedaan. De naam landrover defender 110 verkoopt waarschijnlijk beter dan de naam landrover 109D. Verder een hoop geld voor een niet belastingvrije landrover bij een niet erg eerlijk overkomende autohandelaar.
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 22:00
door Gerard
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blijft een rare advertentie van een
> onprofessionele autohandelaar. Op de kenteken
> papieren staat als het goed is gewoon dat het een
> landrover 109 is. Als de handelaar dat had
> overgenomen was er niets mis mee geweest. Maar
> vermoedelijk toch wel bewust gedaan. De naam
> landrover defender 110 verkoopt waarschijnlijk
> beter dan de naam landrover 109D. Verder een hoop
> geld voor een niet belastingvrije landrover bij
> een niet erg eerlijk overkomende autohandelaar.
Menig "liefhebber" hier heeft geen idee wat wel of niet een Defender is en in de volksmond is een "terrein Land Rover" al gauw een defender of jeep (lees: geen glimmende ranger over, disco enz.)
Ik begrijp ook niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat een "defender 110" beter zou verkopen dan een dan een "landrover 109" en daarbij komt dat de naam "Defender" volgens mij zelden of nooit op het kenteken voorkomt.
Je kan uit de omschrijving van de auto natuurlijk niet afleiden hoe "goed" hij is, maar zo op het eerste oog ziet het er niet verkeerd uit.
En de prijs? Die kan je niet beoordelen als je de staat van de auto en de al dan niet mee verkochte service/garantie kent.
Voorlopig wordt er al flink op geboden .....
Gerard
P.S. ik ken de verkoper niet, heb geen belangen, is misschien wel een waardeloos bedrijf, maar om ze zo af te zijken op basis van deze advertentie gaat mij wel wat ver ....
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: zo 29 jun 2014, 23:40
door elbert
Strikt genomen klopt het dan nog niet want na de 109 werd het 110 en pas later kwam de naam defender maar ja je moet ook geen paard zeggen als koe bedoeld, ook al kun je op beiden rijden
Groet, Elbert
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 00:58
door sander "one10"
Och degene die voor de auto gaat kijken is over t algemeen beter op de hoogte , een uitzondering daar gelaten natuurlijk .maar gaan kijken doet meer als achter je computer zitten foeteren , het is idd raar maar goed zo is het met vele advertentie's......
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 15:32
door wilberth
in mijn ervaring zijn koeien toch wat minder gehoorzaam
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 16:11
door wilberth
neem ff een kenner mee als je die wagen gaat bekijken. Hij hoeft helemaal niet slecht te zijn maar er zijn toch wel wat punten.
Hardtop is samengesteld, een series dak, maar zijkanten lijken mij ex-110 gezien de vorm van de ramen en de rubbers aan de achterkant. Op zich geen enkel probleem verder, is van oorsprong ook een soft-top natuurlijk.
Op de foto lijkt het best netjes, maar beter kijkend zie ik tussen het handveger-grijs vrij veel wit. Als dat een primer is hoeft dat geen probleem te zijn. Als het ding echter met meer plamuur dan kennis strak gemaakt is kun je er van op aan dat al die klei binnen een paar jaar loslaat.
Verder zijn die 2.25 dieseltjes redelijk onverwoestbaar maar ze hebben een paar zwakke punten. Iemand die er mee bekent is weet waarschijnlijk welke geluiden / geuren / kleuren wel of niet acceptabel zijn.
Op de achterdeur zit een dikke NL-plaat waar je de slot-kruk zou verwachten. Nu is zo'n deurtje heel eenvoudig te vervangen, maar goede beginnen zeldzaam te worden...
Sowieso moet je er denk ik een aantal gaan bekijken en rijden als je nog niet bekend bent met serietjes, dus waarom deze niet eerst.
Ombouwen (wat dan ook als het meer dan 100 euro kost) is nooit een aanrader voor deze types aangezien je er waarschijnlijk probleemloos 1 kan vinden in de set-up die je graag wilt hebben voor hetzelfde geld.
Persoonlijk krijg ik niet meteen een warm onderbuik gevoel bij dit autootje. Ik heb afgelopen jaar al wel heel nette originele ex-leger 109's zien gaan voor minder. Dit lijkt "opgeknapt" maar betaal hier niet teveel voor aangezien een blik grijze verf bij de gamma niet zo heel duur is. Let vooral op de technische staat, chassis, schutbord. Daar gaan snel de meeste euro's in zitten.
Laatste vraag, als hij toch op grijs kenteken moet, waarom dat eigenlijk?
Er zijn met enig zoeken prima Serie II en III te vinden die ouder dan 30/40 zijn, of hier toch heel dichtbij. Dus als geel kenteken voordelen heeft zou ik dat niet te snel zo hard stellen. (persoonlijk vind ik de SII met zijn stalen dash ook mooier, maar OK, dat ben ik)
Als het dan toch een grijs kenteken mag zijn gezien gebruik en kosten, weet je vriend dan wel zeker dat het een 109 moet worden. Een 110 rijdt/stuurt/remt echt heel anders en als sjouw-auto is een 110 HCPU tien keer bruikbaarder dan een 109/110 hardtop met de standaard laadbak. Kortom staar je even niet blind op de eerste aanschafprijs (overigens zijn er ook best goede 90/110 van midden jaren 80 te vinden voor deze prijs) maar rijdt er eens een aantal voor je de keus maakt.
Groet, Wilberth
huidige gebakjes:
109 stawag in restauratie, te slechte staat gekocht, ben nu leeggelopen op de restauratie, maar OK, het was m'n eerste dus het is hem vergeven.
NL130, net mee terug uit Marokko, is ook grijs kenteken qua kosten maar niet te vergelijken met een SIII (wel wat duurder geweest in aanschaf).
range rover classic LSE soft-dash....luxe.....maar heeft nog wel heel veel TLC nodig, m'n zorgenkindje en een twijfel geval of hij wel mag blijven. Aanschafprijs was OK, maar kosten van laatste half jaar wil ik liever niet meer weten en ik ben er nog niet.
en daarvoor, allen met hun eigen problemen en/of sterke punten.
109 hardtop 2.25D
110 hardtop 2.5NA
110 HCPU 2.8TD (daihatsjoe)
84er RRC 3.5
SII forward control
Re: Gezocht voor een project 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 16:17
door Lucas van Lierop
Wat betref lichtjes, mocht je (ik ben dus geen purist) overgaan op ledverlichting, die doen so wie so vaak 9-30v dus dan is 24v helemaal niet spannend meer.