Pagina 1 van 1
Koelwater 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 21:28
door Nelis Infra
Hoi allemaal,
Ik kwam er tot mijn schrik achter dat het koelwater niveau van mijn 109 ietwat ondermaats is, tenminste als het zwarte vaatje naast de radiateur bedoeld is voor koelvloeistof. Dat lijkt me wel, maar even voor de zekerheid!
Heeft er iemand een stappenplan voor het spoelen/afvullen van het systeem? Is er een aftapplug? Zit die onder de radiateur? En zijn er ook ontluchtingspunten, op het blok of op de waterpomp bijvoorbeeld? Ik heb helaas geen Haynes of een boekje, dus dan maar ff via het prikbord!
Mocht er trouwens nog iemand zijn die een Haynes (1980, 109, diesel) overheeft, ik hou me van harte aanbevolen
Dank!
Groet,
Niels
Re: Koelwater 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 21:58
door Pike
Dat zwarte vaatje is het expansievat. Als de koelvloeistof warm wordt zet het uit en loopt dan in dat vat. Als de motor afkoelt wordt het vanzelf weer in de radiator gezogen.
Als je de koelvloeistof controleert moet je altijd de radiatordop er af halen en kijken hoeveel daar in zit. Het niveau van het expansievat zegt weinig.
Onder de radiator zit en aftapplug en aan de linker kant van het blok ook een, hier kan je een slang op zetten..
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f48b8ee3a27d422640425c1571f63841', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17215295, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Koelwater 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 23:23
door Marijn & Simba
Dat vaatje moet bij koude motor ongeveer voor 1/3 gevuld zijn.
Verder zegt dat niks over je vloeistofniveau.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eac0fd8cea94c84b6a77b4a0e6262642', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17215496, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koelwater 109
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 23:26
door richard78
Zo ver ik begrepen heb is de top van de radiator juist het expansie vat. Daarom vul je de radiator nooit helemaal tot de rand vol ( doe ik wel want het loopt er vanzelf weer uit). Het zwarte vaatje is het overloopvatje. Deze is standaard altijd leeg, bij mij in ieder geval.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8330e609efcf37a76c234358fdd0ad48', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17215504, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koelwater 109
Geplaatst: di 01 jul 2014, 01:59
door Hans 109
Bij mij is het vaatje halfvol.
In de radiator ca een 1/2 cm boven de lamellen. Al jaren zo.
Ik heb in het begin de radiator afgetopt met koelvloeistof, maar tot aan de genoemde nivo's wordt het eruit gegooid.
mvg Hans
Re: Koelwater 109
Geplaatst: di 01 jul 2014, 10:49
door Nelis Infra
Ok, dat wist ik niet! Dan is het misschien wat minder ernstig dan verwacht. Hoe peil je het koelwater dan? Als ik de radiateur opendraai dan zie ik gewoon het aluminium wat een beetje vochtig is, meer niet.
Hoe dan ook, spoelen van het systeem is sowieso geen overbodige luxe misschien. Dus correct me if I'm wrong:
1. aftappen onder radiateur
2. aftappen onder het blok (links)
3. slang op de plug op het blok
4. pluggen dicht
5. vullen vanaf radiateur
6. zit er ook ergens een ontluchtingspunt?
Dank

Re: Koelwater 109
Geplaatst: di 01 jul 2014, 17:14
door marc
ontluchten doe je hem door de kachelslang los te maken is hoogste punt
Re: Koelwater 109
Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:38
door ronald39
ik heb nog een haynes diesel boek . pb maar naar ronald39@ziggo.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/07/2014 17:39 door ronald39.
Re: Koelwater 109
Geplaatst: vr 04 jul 2014, 01:12
door Peter T.
Eerst radiateurdop los draaien (voor lucht) dan aftapplug die onder de radiateur zit (als je voor de auto staat rechtsonder)losdraaien. Doordat je de dop hebt los liggen stroomt de radiateur lekker snel leeg en neemt ie al een hoop eventueel prut mee. Daarna de plug los aan de rechterzijde (als je voor de auto staat) van het onderblok. Soms zit hier al een soort messing wartel met pijpje in geschroefd waaraan je een slang kunt bevestigen. Soms is het gewoon een messing plug zoals je ziet bij de radiateur. Goed het water uit laten stromen. Pak daarna een tuinslang en spuit lekker veel water door het geheel (eerst zonder radiateur plug en daarna met plug zodat het water ook door het "blokgat" stroomt). De grootste zooi heb je daarna wel verwijderd. Schroef de pluggen weer vast (liefst met nieuwe ringen) en de boel weer vullen met een standaard koelvloeistof of standaard anti vries (Brega of zo bij Brezan) tot 2 cm onder de vulrand. Het zwarte reservoir moet inderdaad gevuld zijn (en blijven!!) met zo'n kwart vloeistof. Even starten en laten lopen en VOORDAT de motor warm is radiateurdop loshalen en weer bijvullen tot de 2 cm rand. De ontluchting gaat vanzelf, er is geen extra ontluchtingsplug zoals andere auto's. Na een ritje nog eens naar het peil kijken bij KOUDE motor. KLAAR!
Je kunt er ook voor kiezen om te vullen met alleen water en zo'n radiateur schoonmaak blikje gif (gewoon bij de Brezan) om het systeem eens helemaal goed te cleanen. 100 kilometer rijden en hetzelfde trukje als hierboven herhalen.
De keuze tussen koelvloeistof en Anti-Vries is een overweging. Vanuit de fabriek werd gesteld Anti-Vries te gebruiken (koelvloeistof bestond volgens mij niet eens destijds) tegenwoordig wordt haast altijd koelvloeistof gebruikt. Heb ik zelf nooit gesnapt want het voordeel van Anti-Vries is dat je dit zonder probleem kunt bijvullen met (liefst gedestilleerd) water zonder dat het zijn antibevriezing eigenschappen veel verliest. Koelvloeistof mag je nooit bijvullen met water of ander soort koelvloeistof want dan is de antibevriezing eigenschappen zo goed als meteen verdwenen. "Jeltsin" is nu al bijna 15 jaar alleen maar gebruikt met Anti-Vries nadat ik de gifgroene defensie koelvloeistof en aankoekprut verwijderd heb.. Ik gebruik voor de verdunning overigs geen kraanwater (kalk) maar gedestilleerd water (2 euro voor 5 liter jerrycan bij de Macro). Systeem is nog steeds super schoon. Ben je ergens waar alleen kraanwater is.....vullen daarmee kan geen kwaad zolang je maar niet teveel water gaat bijvullen omdat het bevriezingspunt natuurlijk wel langzamerhand naar boven gaat.
Tot Slot:
Even zoeken op internet naar een gratis officieel werkplaats handboek (verschillende sites gratis en voor niets te downloaden) en je hebt alle ins en outs bij de hand. Het Hayens handboek....je moet er van houden....ik heb hem erbij voor eventueel een alternatieve manier bij sleutel probleem. Voor de rest gebruik ik het niet.
Er bestaat ook nog zoiets als de geweldige Prikkers CD's; alle handboeken revisieboeken en veeeeeel meer voor een paar centen. Even zoeken op de prikker "Apke". Die beheerd de prikkerswinkel.
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 Diesel 1981
Foto-PUEEMFGS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9c3291e03de9bfa7a994bdbd915fbdab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUEEMFGS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-PUEEMFGS.jpg', '', 17219872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Koelwater 109
Geplaatst: vr 04 jul 2014, 11:53
door Nelis Infra
Wow Peter! Dank voor je zeer uitgebreide antwoord, wordt gewaardeerd!
Re: Koelwater 109
Geplaatst: zo 06 jul 2014, 18:19
door Apke
Prachtig verwoord Peter
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b367722902b58a35ce9ff293d5d43c25', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17223149, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5