Pagina 1 van 1
Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 11:41
door LandroArie
Beste prikkers,
Werkt een victron Cyrix ook met een lieraccu ?
Met andere woorden : Als een lier aangesloten zit op een 'huishoudaccu', en je schakelt de lier in (gaat dus groot vermogen trekken) schakelt de Cyrix dan parallel waardoor de dynamo de 'huishoudaccu' gaat laden ?
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 12:14
door RaRo74
Ja de Cyrix schakelt dan in maar onder voorwaarde dat de startaccu volledig geladen is.
Bij mij komt het er in praktijk op neer dat beide accu's altijd geladen worden omdat de startaccu nooit te leeg is. Zowel op de startaccu als op de huishoudaccu zit een voltmeter waardoor ik precies kan ziet wat wanneer gebeurt door de Cyrix.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 12:32
door VeeTee
In principe wel, maar het zal een netto optelsommetje zijn van in en uitgaande stromen... Als de lier meer trekt dan de dynamo levert (en dat is al gauw bij een beetje lieren), zal er netto meer verbruikt worden en dus accu (én dynamo) stroom leveren richting lier. Zodra de lier stopt of minder trekt, worden beide accus weer geladen.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75efe1a5c0d7e1c82cca826cf74b3463', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16522607, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2013 10:34 door VeeTee.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 12:56
door G-men (Gargamel)
Volgens de specs schakelt de Cyrix op spanning, het relais zal dus gesloten zijn, zolang de startaccu en de dynamo boven de ingestelde waarde zitten.
Met draaiende motor zal dat normaal gesproken dus het geval zijn. Ergo, als je liert met draaiende motor zal de lier dus stroom van de dynamo en beide accu's krijgen, totdat de boordspanning te veel zakt.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 15:07
door LandroArie
bedankt voor de reacties.
waar het mij omgaat is dat de lier niet de huishoudaccu leeg trekt omdat de Cyrix gaat laden op de startaccu omdat deze bv niet helemaal vol is.
Als ik jullie goed begrijp zal onder een bepaalde waarde de Cyrix inschakelen en beide accu's worden op dat moment geladen door de dynamo. Omdat de startaccu waarschijnlijk vol zal zitten, komt het laadvermogen op de huishoudaccu (en dus de lier).
Klopt deze redenering ?
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 15:26
door G-men (Gargamel)
Klopt, hij schakelt echter boven een bepaalde waarde in, niet onder.
Het is een intelligent systeem; en leert als het ware het laadgedrag van de startaccu/dynamo en berekend een refrentiewaarde voor de startaccu..
Als de startaccuu/dynamao boven deze geleerde waarde komt (tussen de 13 en 13,8 volt) schakelt het relais en zet de dan beide accu's parralel zodat ook de lieraccu geladen wordt.
In de praktijk komt het er dus op neer dat de accu's paralel staan zodra de dynamo spanning levert; simpelweg omdat de laadspanning van de meeste dynamo's rond de 13,5-14,2 volt liggen.
Draait de motor niet, dan zal de lieraccu het in 99% van de gevallen alleen moeten doen....
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 15:45
door fenix2
Met de cyrix heb ik geen hands-on ervaring, maar na het bekijken van de manual en aansluitschema ga ik er van uit dat een lier de accesoire accu wel degelijk kan leegtrekken.
De cyrix is om de start accu te beschermen tegen te zware ontlading. Zolang de start accu niet vol is, zijn de startaccu en de assecoire accu aparte stroomkringen.
Is de start accu wel vol, is er dus een stroomkring met 2 accu's parrallel. Trekt de lier de spanning te laag, schakelt de cyrix de startaccu uit het lier systeem en draai je alleen op de accesoire accu, ook al draait de motor en wordt de startaccu geladen.
Als je de motor blijft draaien zal de cyrix alleen de accu's parrallel schakelen als er een minimale spanning beschikbaar staat op de startaccu (als dus de startaccu vol is)
groetjes, Fenna
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:04
door LandroArie
Phoe he wat een materie
Even in de praktijk :
Ik rijd naar Furstenau, dat is 200+ kilometer voor mij, dan kan ik stellen dat in deze set-up beide accu's vol geladen zijn.
ik kom lekker vast te zitten in de modder en moet gaan lieren.
Ik lier altijd met de motor aan zodat de accu kan bijladen. (trekt 400ah)
Omdat de Cyrix geprogrammeerd is op de start-accu, en deze is vol, staat hij dus in de laadstand (parallel) voor de lieraccu.
Ik ga lieren, de lier trekt 400ah op de lieraccu, de startaccu is vol, dus als mijn motor draait laad de dynamo via de Cyrix de lieraccu weer bij.
M.a.w. in deze situatie werkt alles naar behoren.
Enige manier die voor problemen kan zorgen is als de startaccu z'n spanning verbruikt. Dan blijft de Cyrix de startaccu opladen terwijl de lier de lieraccu leeg trekt. Ik moet dus niet te vaak de motor laten afslaan
Klopt dit ?
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:08
door fenix2
Dat lijkt mij een correcte samenvatting
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:21
door LandroArie
heel fijn

iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga een Cyrix bestellen !
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:23
door VeeTee
fenix2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat lijkt mij een correcte samenvatting
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens...
De Cyrix is een relais, een geen diode brug. Dat betekent dus dat beide accu's als het relais dicht is, dus parallel geschakeld zijn. De stroom kan dan dus twee kanten op, dit in tegenstelling tot bij een diodebrug.
Zoals ik hierboven al schetste, gaat het om een optelling van in en uitgaande stromen. Als je zoals je beschrijft, met beide accu's vol gaat lieren (lier op de accessoire-accu), zal je lier (veel) meer stroom ( 400 A bij volle belasting) trekken dan de de dynamo kan leveren (70 A). Per saldo wordt er op dat moment dus ook niks geladen, alle stroom van de dynamo gaat naar de lier. Je hebt in deze situatie denk ik ook best kans dat er ook nog een behoorlijke vereffeningsstroom kan gaan lopen van de startaccu naar de accessoire-accu.
Ook is de Cyrix niet geprogrammeerd op de startaccu, het proces is bidirectioneel: hij kijkt naar de spanning op beide accu's, als je bijvoorbeeld een lader op de accessoire-accu hebt aangesloten zal hij ook aanslaan zodat egelijkertijd de startaccu dan ook bijgeladen wordt.
Uit het manual:
Quote De Cyrix-i 100 bestaat uit een microprocessor gestuurd power relais dat accu’s automatisch van elkaar loskoppelt wanneer de spanning daalt tot onder een bepaalde waarde (een teken dat de accu’s niet geladen worden), en weer parallel schakelt wanneer de spanning over één van de accu’s stijgt tot boven een bepaalde waarde (een teken dat de accu geladen wordt). De Cyrix accuscheider is een uitstekend alternatief voor diode of FET laadstroom verdelers. Het spanningsverlies is namelijk praktisch nihil. Voorrang voor de startaccu: De startaccu mag nooit leeg raken. Het is daarom gebruikelijk om de dynamo op de startaccu aan te sluiten. Andere accu’s, zoals de accessoire accu, kunnen vervolgens met een Cyrix accuscheider op de startaccu aangesloten worden. De Cyrix accuscheider zorgt er dan voor dat alle accu’s parallel geschakeld worden zodra de spanning van de startaccu voldoende gestegen is. Bidirectioneel: De Cyrix meet de spanning over alle twee de aangesloten accu’s. De accu’s zullen dus ook parallel geschakeld worden wanneer de accessoire accu geladen wordt, bijvoorbeeld met een acculader. Intelligente accuspanning bewaking om herhaald schakelen tevoorkomen: De software van de Cyrix-i 100 kijkt naar de trend van de accuspanning (spanning stijgt of daalt) en schakelt pas als de trend gedurende een bepaalde tijd is omgekeerd. De tijd is langer naarmate de spanningsafwijking geringer is.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:36
door VeeTee
Aanvulling: afhankelijk van de uitvoering van het Cyrix relais (ik heb er een van 100 A), is er een maximale stroom die het relais aan kan. Oom de hogere vereffeningstromen door het relais (of bij het geven van starthulp) te voorkomen, vind ik persoonlijk de volgende opstelling beter: lier op de startaccu, en in de massa aansluiting van de Cyrix een klein schakelaartje aanbrengen zodat je ingeval van lieren of starthulp de accessoire-accu kan loskoppelen, ongeacht draaiende dynamo. De stromen blijven dan beperkt tot in en uit de startaccu, en kunnen niet via relais en tweede accu gaan lopen. Voor de korte momenten dat je de lier met zijn grote stromen gebruikt lijkt me dit een prima oplossing, de overige (huishoudelijke) verbuikers zijn natuurlijk wel op de tweede accu aangesloten.
Da's mijn visie, maar eenieder natuurlijk vrij om het op een andere manier te doen
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0a7af962d6becd4350d5a6f955fa9bb1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16522923, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:49
door fenix2
Is een cyrix dan wel geschikt in combinatie met een lier? (aanvulling: lier op de accesoire accu)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2013 15:51 door fenix2.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 17:54
door LandroArie
dat vroeg ik mij ook gelijk af, zoals het hier boven staat dus niet. Beter een diodebrug nemen dus ...
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 19:45
door VeeTee
LandroArie Schreef:
-------------------------------------------------------
> dat vroeg ik mij ook gelijk af, zoals het hier boven staat dus niet. Beter een diodebrug nemen dus ...
Als je een diode brug neem, moet die ook die grote stromen kunnen verwerken... Het is maar de vraag of je überhaupt wel wil dar er die grote vereffeningstromen tussen start- en tweede accu lopen tijdens het lieren, ongeacht of dat via een Cyrix relais, een diodebrug of zelfs een handmatige parallelschakeling (mbv bijvoorbeeld "massa" pief) is ...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c380c4eae1836b35addd43a6b6f6e0ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16523051, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 20:17
door G-men (Gargamel)
Ik denk dat het in de praktijk geen enkel probleem is, tenzij je heel extreem lang aan het lieren bent onder vollast. De lier trrekt in 99% van de gevallen veel minder stroom als het opgegeven maximum.
Dan is het idd mogelijk dat je door het continu hoge gebruik de spboordspanning zo ver inzakt dat de dynamo de spanning niet boven de 13 volt kan houden en de startaccu dus afschakeld. Lijkt me een mooi moment om dan een kopje koffie te pakken, terwijl de motor de accu's weer wat puf geeft.
Nadeel van diodes is weer dat je wat spanning kwijtraakt; de cyrix is m.i. een prima oplossing.
Ik zou in dit geval echter wel de 250A versie nemen, een beetje dynamo perst er idd zo een 100 ampere uit tegenwoordig, en dat gaat wel via het relais.
.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/04/2013 18:19 door G-men (Gargamel).
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 20:25
door LandroArie
Toch hoor ik wel vaak dat er een aparte lieraccu gemonteerd is, dus het lijkt wel een gangbare oplossing te zijn.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 20:37
door VeeTee
LandroArie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toch hoor ik wel vaak dat er een aparte lieraccu gemonteerd is, dus het lijkt wel een gangbare oplossing te zijn.
Correctie, bij een diodebrug kan dat inderdaad wel, dan loopt er namelijk géén vereffeningstroom, de stroom gaat dan maar één kant op, nl van dynamo naar accu's, en van accu naar verbruikers (lier), maar niet tussen de accu's onderling.
Neem dan wel een accu de tegen diepontlading kan, en een diodebrug met spanningscompensatie, of een FET-diodebrug.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a81739234990cc9aced1a5ed7ad0d736', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16523128, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 21:01
door LandroArie
VeeTee Schreef:
-------------------------------------------------------
> LandroArie Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Toch hoor ik wel vaak dat er een aparte lieraccu
> gemonteerd is, dus het lijkt wel een gangbare
> oplossing te zijn.
>
> Correctie, bij een diodebrug kan dat inderdaad
> wel, dan loopt er namelijk géén
> vereffeningstroom, de stroom gaat dan maar één
> kant op, nl van dynamo naar accu's, en van accu
> naar verbruikers (lier), maar niet tussen de
> accu's onderling.
>
> Neem dan wel een accu de tegen diepontlading kan,
> en een diodebrug met spanningscompensatie, of een
> FET-diodebrug.
jammer dat zo'n FET diodebrug dubbel zo duur is .......

Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 21:08
door VeeTee
Een gewone met compensatie is inderdaad goedkoper. Soms heeft de dynamo al een ingebouwde mogelijk voor compensatie van de spanningsval over de diodebrug (ca. 0.7 V). Zonder dat krijg je de accu's nooit goed vol.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('072555e63e90f5712f72fb24eaffa7af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16523167, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 21:30
door Edward
Lieren doe je vanaf de startaccu zodat een laadstroom niet over een relais loopt. Is de startaccu leeg heb je nog een reserveaccu om te starten of andere dingen op te draaien. Een Cyrix stook je op bij lang zwaar lieren net als een Fet diodebrug. Die gaat er net zo goed aan.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 21:39
door VeeTee
Edward Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lieren doe je vanaf de startaccu zodat een laadstroom niet over een relais loopt. Is de
> startaccu leeg heb je nog een reserveaccu om te starten of andere dingen op te draaien. Een Cyrix
> stook je op bij lang zwaar lieren net als een Fet diodebrug. Die gaat er net zo goed aan.
Dat zei ik dus...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18b844b0e3320d54fc64907326f92bc1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16523223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 22:04
door LandroArie
begrijp ik, alleen zou ik het net andersom doen. Lieren vanaf de reserveaccu, zodat je startaccu niet leeg loopt. Tevens kan je beter lieren vanaf een semi-tractie accu dan van een startaccu.
Alleen het laden van de reserveaccu (zonder gescheiden laadsysteem) ook tijdens belasting, is dus nog een vraagstuk....
Edward Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lieren doe je vanaf de startaccu zodat een
> laadstroom niet over een relais loopt. Is de
> startaccu leeg heb je nog een reserveaccu om te
> starten of andere dingen op te draaien. Een Cyrix
> stook je op bij lang zwaar lieren net als een Fet
> diodebrug. Die gaat er net zo goed aan.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 22:08
door fenix2
Dat laden van een 2e accu kan evt met een 2e dynamo (even theoretisch gedacht )
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 30 apr 2013, 22:35
door VeeTee
LandroArie Schreef:
-------------------------------------------------------
> begrijp ik, alleen zou ik het net andersom doen. Lieren vanaf de reserveaccu, zodat je startaccu
> niet leeg loopt. Tevens kan je beter lieren vanaf een semi-tractie accu dan van een startaccu.
> Alleen het laden van de reserveaccu (zonder gescheiden laadsysteem) ook tijdens belasting, is
> dus nog een vraagstuk....
>
Ik zou het dus *niet* andersom doen. Als je flink liert vanaf je tweede accu hou je nog steeds het probleem dat tijdens of daarna er een flinke laadstroom door de diodebrug heen moet.
Bovendien, meestens gebruikt de lier maar een fractie van de nominale stroom (zonder belasting in en uitlieren), en misschien maar enkele minuten echt op vol vermogen (onder belasting): en dus relatief "weinig" Ah's. Met draaiende motor is dat dus ook relatief snel aangevuld. Eventueel als startaccu een grotere semi-tractie accu gebruiken...
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e983f5f20232dcea4661d6d18862915b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16523280, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: wo 01 mei 2013, 23:09
door Ploertje
Wat ik uit vorige "accu topics" kan herineren is:
Zet NOOIT twee verschillende (type of leeftijd) accu's parallel!
Het maakt volgens mij dan niet uit wat deze schakeling verzorgt, FET's, Cyrix......
Dit zal altijd een vroegtijdig einde van één van de accu's betekenen.
Is het misschien een optie om de schakeling met een spannings afhankelijk relais en een Albright lierrelais uit te voeren? Volgens mij ben je dan onder de € 100,- klaar. Voeg je daar nog een timer relais aan toe die de eerste 10 minuten na het starten alleen de start accu laat laden.
Richard
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: zo 05 mei 2013, 13:01
door LandroArie
Nog even een laatste berichtje :
Beste oplossing is volgens mij dan een dubbellaadsysteem : T-Max dubbel laadsysteem
Niet veel duurder dan de Cyrix, zonder genoemde problemen. Laad simpelweg gewoon beide accu's.
Groet !
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: zo 05 mei 2013, 15:49
door G-men (Gargamel)
LandroArie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog even een laatste berichtje :
>
> Beste oplossing is volgens mij dan een
> dubbellaadsysteem : T-Max dubbel laadsysteem
> Niet veel duurder dan de Cyrix, zonder genoemde
> problemen. Laad simpelweg gewoon beide accu's.
>
> Groet !
Ik zie geen verschil in functionaliteit tussen de cyrix en deze T-max set..
Enige verschil dat de electronica bij de T-max in een los kastje zit en het relais van daaruit wordt geschakeld. Waarbij ik denk dat de Cyrix wat geavanceerder is als de T-max qua aansturing.
Verder functioneert hij gelijk aan de Cyrix, het is een gewoon scheidingsrelais dat inschakelt als de dynamo laadt.
Persoonlijk zou ik dan de cyrix nemen, minder werk qua installatie. ook mbt kwaliteit heb ik meer vertrouwen in Victron Energy (doet veel in schepen en zonne energie) als in T-max. (=chinees)
Maar uiteindelijk moet je gewoon doen wat je zelf het beste lijkt. Er zijn vele wegen naar Rome en over dit onderwerp zullen de prikkers niet snel een eenduidige mening hebben.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 07 mei 2013, 19:28
door LandroArie
de cyrix kijkt toch naar wat hij moet laden, dus eerst startaccu daarna huishoudaccu, met alle problemen van dien.
Deze t-max niet. die laad gewoon allebei, als de dynamo input levert, geeft hij het gewoon door naar beide.....
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: di 07 mei 2013, 23:32
door VeeTee
LandroArie Schreef:
-------------------------------------------------------
> de cyrix kijkt toch naar wat hij moet laden, dus
> eerst startaccu daarna huishoudaccu, met alle
> problemen van dien.
>
> Deze t-max niet. die laad gewoon allebei, als de
> dynamo input levert, geeft hij het gewoon door
> naar beide.....
Onzin. Er staat wel in de Cyrix handleiding "Voorang voor startaccu", maar daar gaat men er vanuit de je dynamo aan de startaccu gekoppeld is (wat normaal ook altijd zo is natuurlijk). Als dan de (start-) accuspanning bij het laden nog niet boven de specificatie komt, wordt er nog niet geschakeld. Pas daarna wordt de accu's parallel geschakeld.
Ook het T-max en het National Luna systeem hebben zo'n "voorrang" systeem, maar dan zelfs minder "intelligent" dan de Cyrix. De Cyrix meet de spanningen van beide batterijen, en deze moeten gedurende een bepaalde tijd een bepaalde tendens vertonen (stijgend zijn en boven een bepaalde waarde uitkomen), pas dan schakelt het relais. De T-max en National Luna schakelen gewoon pas na een vaste tijd over (5 of 9 minuten), zodat altijd eerst de startaccu de volle mep krijgt (er vanuitgaande dat de dynamo hierop is aangesloten) en dan pas schakelen ze de accu's parallel.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f7045d13d4ca81484a3a2d329c41b49a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 16534894, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: za 22 mar 2014, 09:58
door Willard
Om even in te haken op een oud topic; wat is nu het grote voordeel van een Victron Cyrix relais t.o.v. een gewoon (scheidings) relais op de d+ van de dynamo? Het enige wat ik eigenlijk kan bedenken is het laden met externe bronnen (acculader, zonnepaneel) wat met een gewoon relais niet werkt + makkelijker aan te sluiten, of zijn er nog meer? Ik neem aan dat een Cyrix relais ook niet beveiligd is tegen vereffeningsstromen en je alsnog een beveiliging in moet bouwen?
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: za 22 mar 2014, 10:22
door Erik One-ten+LW op 't werk
Het grote voordeel weet ik ook niet, daar zijn ongetwijfeld electro techneuten voor aanwezig.
Handige vind ik dat het 2 kanten op werkt zoals je aangeeft. Schakeld in als dynamo spanning voldoende hoog. Ikzelf heb een druppellader opgenomen in een 220V systeem.
Voorbeeld; op de camping of thuis bij lang stilstaan koppel ik de 110 aan een 220V voeding, huishoud accu wordt direct geladen en als ie voldoende vol schakelt de startaccu erbij.
Het cyrix relais is ook handmatig met een schakelaar in (of juist uit) te schakelen. Kan handig zijn.
Bijvoorbeeld; 's winters dubbele capaciteit bij starten (neem dan wel zware uitvoering van relais).
Of juist uitzetten als je huishoud accu niet tegen zware belastingen kan (bij lieren bijvoorbeeld).
Overigens heb ik de lier op de startaccu staan. Die wordt direct en altijd geladen door de dynamo en dus niet over het cyrix relais.
Wellicht heb je wat aan de info. Mijne komt van watersportwinkel.nl
Grtz. Erik
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: za 22 mar 2014, 14:27
door VeeTee
Helemaal mee eens, perfect omschreven
Heb identieke installatie, zoals hierboven al eerder omschreven.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5429a325ed63e27f85a15a1459abb556', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17114951, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: ervaringsdeskundige Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: zo 23 mar 2014, 16:39
door Bas Wit
Ik weet uit ervaring dat je citrix relais kapot gaat als je zwaar gaar lieren op je huishoud accu.
Nu de lier op de start accu zit geen enkel probleem. Bij zwaar lieren en ontladen start accu, schakel ik via relais beide accu's in.
Groeten Bas
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: zo 23 mar 2014, 18:44
door G-men (Gargamel)
Als je vanaf de startaccu liert, dan heb je aan de 120A versie idd niet voldoende. De startaccu en Dynamo samen leveren aanzienlijk meer als dat tijdens het lieren.
De 300A versie komt dan een stuk beter in de richting
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: zo 23 mar 2014, 22:08
door Arjan Vermeer
Ik heb jaren een Cyrix ertussen gehad, mijn start en lieraccu was gewoon 1 accu namelijk een blue top. Als je dan de accu leeg hebt getrokken en je motor slaat af druk je even op de schakelaar welke je aan kun sluiten bij de cyrix. Je hebt dan (ik dacht) 20 seconden stroom van ne reserveaccu en je kun daarmee weer starten.
Lieren kun je niet over de reserve accu, je cyrix gaat dat niet leuk vinden en roken.
Daarnaast als je veel moet lieren en zwaar moet lieren kun je ook rustig aan doen. Wil je snel en trophy koop dan een 2e dynamo
Met vriendelijke groet,
Arjan Vermeer
53321544.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e611f32311ef23a8ebe9569f6814e295', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', 'http://img36.imageshack.us/img36/3483/53321544.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg36.imageshack.us%2Fimg36%2F3483%2F53321544.jpg', '', 17116433, 600, 600, 'Loading image ...', false);
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2014 21:12 door Arjan Vermeer.
Re: Victron Cyrix met Lieraccu
Geplaatst: ma 24 mar 2014, 18:07
door Willard
Is dit altijd zo? Als je vanaf de startaccu liert zal de Cyrix de tweede accu uitschakelen indien de spanning te veel zakt en is er niks aan de hand. Indien de dynamo het voltage wel op peil kan houden is het spanningsverschil vrij klein en zal de vereffeningsstroom ook niet zo groot zijn. Of heb ik het mis?