Pagina 1 van 1

Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 23:27
door Fraggledefender
Beste mensen,

Ik heb een 200tdi die naar mijn gevoel te weinig vermogen levert en in de zomerm te snel te warm loopt. Nu heb ik me het volgende laten vertellen....

Het schijnt dat ik een 2.5na luchtfilt heb ipv een 200tdi. Maakt dat verschil, heeft er iemand een plaatje van een 200tdi luchtfilter?

Verder zit er tussen mijn radiateur en de nadien ingebouwde 200tdi (origineel V8) nogal wat ruimte, daar schijnt origineel net zoals bij mijn 2.5 na van destijds een soort tunnel tussen radiateur en fan te moeten zitten? Heeft iemand die of partnumbers? Of past die van een 2.5 na ook op een 200 TDI? Lijkt me dat mijn interior er dan in de weg zit?

Enfin, ben benieuwd.

Groetjes,


Jan.

Defender 110 stwg 200tdi maart 1986 (verkocht)
Defender 130 td4 'Puma' 2009
defenders.JPG --> mod_embed_images_loadimage('aecf911bf0c1b2236ba1eeb5eff7b5be', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sugaranddreams.nl%2Fbeeld%2FLR%2Fdefenders.JPG', 'http://www.sugaranddreams.nl/beeld/LR/defenders.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sugaranddreams.nl%2Fbeeld%2FLR%2Fdefenders.JPG', '', 16478679, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 05 apr 2013, 23:39
door De Waldpiek
luchtfilter lijkt me niet , als daar wat mis mee is loopt de motor slecht door slechte luchttoevoer.(smoort er in)

een 200 tdi wordt sowieso niet echt warm , dus die windtunnel heeft helmaal geen nut ik heb er zelf geen wind tunnel in.

Anders luchtfilterslang los halen en dan rijden , wanneer je dan meer vermogen hebt ligt het dus aan het filter.

succes.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 00:09
door Eric&Betty Boop
NRC9238 2,5NA
6233-nrc9238_element_air_cleaner_90_110_4_cylinder_petrol_or_dieselexcept_tdi_.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e10d8775336325a0a92cf7328ea96c1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.johncraddockltd.co.uk%2F_images%2F_images%2Fl%2F6233-nrc9238_element_air_cleaner_90_110_4_cylinder_petrol_or_dieselexcept_tdi_.jpg', 'http://www.johncraddockltd.co.uk/_images/_images/l/6233-nrc9238_element_air_cleaner_90_110_4_cylinder_petrol_or_dieselexcept_tdi_.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.johncraddockltd.co.uk%2F_images%2F_images%2Fl%2F6233-nrc9238_element_air_cleaner_90_110_4_cylinder_petrol_or_dieselexcept_tdi_.jpg', '', 16478787, 600, 600, 'Loading image ...', false);

NTC6660 200tdi
8304-ntc6660g_mahle_air_filter_element_90110_200_tdi.jpg --> mod_embed_images_loadimage('169c307ae9d94fc2220089a85548ece4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.johncraddockltd.co.uk%2F_images%2F_images%2Fl%2F8304-ntc6660g_mahle_air_filter_element_90110_200_tdi.jpg', 'http://www.johncraddockltd.co.uk/_images/_images/l/8304-ntc6660g_mahle_air_filter_element_90110_200_tdi.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.johncraddockltd.co.uk%2F_images%2F_images%2Fl%2F8304-ntc6660g_mahle_air_filter_element_90110_200_tdi.jpg', '', 16478787, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik denk niet dat je het verschil gaat merken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f7a50c012dba19024320533c07bb7632', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16478787, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('7558bded5589ff91ff1cc14a29976143', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16478787, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 00:17
door Bert van Halen
Jan,

Staat de distributie goed op tijd?
Als het niet goed staat dan krijg je deze klachten ook.


Groet,

Bert.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 00:39
door Fraggledefender
Distributie is net vervangen en maakt geen verschil. Afgelopen zomer op vakantie werd de motor echt warm... En berg op ging het laaannngggzzzaaaaaammmmmm.
Snelheid kan ik mee leven, maar die temperatuur is onhandig, wordt erg zenuwachtig in de file bij 25 graden of wRmer.

Jan

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 00:55
door Eric&Betty Boop
Fraggledefender Schreef:
-------------------------------------------------------

> Ik heb een 200tdi die naar mijn gevoel te weinig
> vermogen levert en in de zomer te snel te warm
> loopt.

Welke temperatuursensor gebruik je? Jou auto had blijkbaar origineel een 2,5NA. Dan moet je in de 200tdi ook de sensor van de 2,5NA gebruiken. Die sensor hoort bij jou meter,als je de sensor van de 200tdi gebruikt geeft de 2,5NA meter te veel aan.
Je hebt naast de sensor van de 2,5NA dan ook een adapter nodig van die sensor past niet in het 200tdi blok. Andere draad.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('94912a65ae65b8ec40426da0175c6f45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16478872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a20b835ba1e64cdcc85315b9961e4158', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16478872, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 01:45
door m@rcel110
Heb ik ook gehad bij mijn 200tdi
Werd ook te warm radiator laten reviseren was dusdanig verstopt door oxydatie en prut dat er een nieuw lamellen blok in gezet is
mijn advies is reveceren en niet een nieuwe van bijv padocks want deze zijn van aluminium

daarna geen problemen meer gekend

Reed een 110 met disco 200tdi zonder tunnel en zelfs zonder fan
Had er een van een Volvo die ik handmatig aan kon zetten maar nooit nodig gehad zelfs niet met caravan van 1500 kg

Die van de sensor is ook een goede wordt vaak vergeten om die mee te vervangen dan lijkt hij te warm volgens de meter

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 01:47
door Hugo
Klopt helemaal wat Eric zegt, ik had eerst ook een 200tdi die volgens de meter te warm werd. Daarna de goede adapter geplaatst en het probleem was over.
Ik heb de adapter hier via de prik besteld bij ene Willem uit Limburg als ik het goed heb .

Gr Hugo

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 15:36
door Puffino
Heel goed.

Hoe weet je dat je blok te warm wordt? En welk koelwater reservoir heb je? Heb je de oude gebruikt met de veer-dop, of die van een Disco overgezet? (Welke WEL druk aankan)

Begin eens met vertellen hoe je gemeten hebt en of je niet alleen maar een verkeerde aanwijzing op je meter hebt ;-) (Die heb ik ook, sinds NA > tdi conversie en zoek nog steeds dat adaptertje, maar niemand kent de maat geloof ik....)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 15:59
door defendertje90
Een 200tdi mag met dit weer absoluut niet warm lopen en in de zomer ook niet. Sterker nog met 35 graden buitentemperatuur twijfelt mijn elektrische koelvin nog steeds of hij aan moet staan (thermoschakelaar van 87-92 graden en thermostaat van 88 graden) al met al staat het metertje op mijn dash dan net over het midden.

luchtfilter kan iets uitmaken maar dit is simpel te testen door even het luchtfilter eruit te halen en een klein stukje te rijden (ga niet te ver rijden ivm aanzuigen vuil)
Weet je zeker dat het huidige luchtfilter niet vervuild is waardoor er te weinig lucht naar je turbo kan. Gebruik je een intercooler of zit de turbo rechtstreeks op de inlaat?

mbt het te warm lopen in de zomer. Hoe zit je radiateur eruit kun je de lammelen er zo met de hand uittrekken of zitten deze nog goed vast (Verteld iets over de staat)
Ik ben 2 jaar geleden naar frankrijk geweest en op de terug weg precies hetzelfde probleem zelfs tot in het rood lopen (met de goede sensor) op de snelweg in frankrijk kon ik nog maar 80 a 90 rijden harder dan hield ik te temperatuur net onder het rood.
Thuis gekomen wat dingen nagekeken en al snel tot de conclusie gekomen dat de radiateur vervangen moest worden omdat deze versleten was.

Nu 2 zomers verder nergens geen problemen meer mee en zoals ik al vermelde moet mijn vin nu bij 35 graden is na gaan denken of hij wel aan wil slaan en koelt dan voor ongeveer 5 minuten. (slaat meestal aan als ik stil sta bij verkeerslichten oid)

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 12:01
door Tinus
Zo te horen heb je een nadien (niet door jezelf) ingebouwde Disco 200TDI met de originele 2,5N/A luchttoevoer.
De luchttoevoer op zich zou geen probleem moeten zijn al is de diameter van de 2,5 iets minder dan die van de 200TDI.
Ik heb de conversie van 2,5 naar 200TDI zelf uitgevoerd en dan kom je erachter dat de originele koeltunnel niet meer past, ik heb daarom ook maar gelijk een elektrische koelfan uit een BX ingebouwd met een sensor in de bovenste radiatorslang.
Ik denk (op een eventuele vervuilde radiator na) dat jouw koelproblemen in de zomer opgelost zijn als je een elektrische fan inbouwt.
De elektrische fan zal juist bij stilstand of langzaam rijden voor goede koeling zorgen en bij genoeg rijwind niet aanslaan.
Zoals door anderen al beschreven slaat mijn fan eigenlijk bij het rijden nooit aan, alleen in de zomer bij een tijdje stilstaan of heel langzaam rijden.
Voor de zekerheid (en eigen gemoedsrust) is het misschien handig om in elk geval de radiator te vervangen door (geen brittpart.) een nieuwe of je eigen te laten reviseren.

Tinus "90" Tiid-Rôver

laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3904ed12752f52fb7245daaf76747104', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 16480864, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
e09a21.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e21926694a18ef2c5814f3ccd99ece8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', 'https://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/745/e09a21.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fimagizer.imageshack.us%2Fv2%2F320x240q90%2F745%2Fe09a21.jpg', '', 16480864, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 13:26
door defendertje90
De originele vin is meer als genoeg hoor. Een 200tdi loopt echt niet zomaar warm. Enige wat kan gebeuren bij een visco vin is dat de viscokoppeling kapot is en de vin dus eigenlijk niet draait (met een opgerolde krant kun je hem al tegen houden. Als hij goed is slaat hij de krant weg als de vin in volledige werking is)

Ga dus niet zomaar een elektrische vin plaatsen maar zoek het probleem op en probeer het niet op die manier te verdoezelen.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 13:45
door Puffino
Eens.

Ik ben wel benieuwd OF dit blok wel warm loopt. Nog geen reactie op gehoord....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 13:49
door defendertje90
had eerst ook zo iets van tuurlijk een 200tdi loopt niet warm waarom die van mij dan wel.

maar nu er een andere radiateur in zit loopt hij idd niet meer warm en kan ik beamen dat een 200tdi niet zomaar warm loopt.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 19:49
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik boor altijd gewoon door het hart van de discosensor en tap er dan draad in voor de defender sensor... Dan heb je in een paar minuten je eigen adaptertje gemaakt..

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 23:00
door Gerard
Goeie tip; ben zelf nooit op het idee gekomen ...

Gerard

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 00:00
door Puffino
Goed idee. Zekers!

Denk alleen dat velen die tapmaat niet hebben. Of.... welke maat is het eigenlijk? Die van de 2.5na dan.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2013 22:01 door Puffino.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 00:23
door Eric&Betty Boop
Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed idee. Zekers!
>
> Denk alleen dat velen die tapmaat niet hebben.
> Of.... welke maat is het eigenlijk? Die van de
> 2.5na dan.

2,5NA 5/8-18UNF
200tdi M12x1,5

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d6032d87a2d8b96d0b39b95e62e21a7d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16482352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e1bd9b7d48bd1ce1d51facb317e562f7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16482352, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 00:27
door D&G
Mijn Kenlowe fan is nog niet aangeslagen... Maar het is nog niet warm geweest buiten.

Volgende maand lekker weekje greenlanen en dan kijken hoe de 200tdi zich houdt en of de fan (op 85 graden) aangaat

G

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 09:26
door Paul Stroink, One-Ten.nl
En als je op marktplaats zoekt naar de goedkoopste uitgebreide tappenset vind je een heleboel chinarommel. Dat zijn waardeloze setjes, maar ik heb zelf ooit zo'n set gekocht en daar zat het juiste tapje in. In het zachte koper doen zelfs de china tapjes het prima.

Dit setje heb ik volgens mij, en daar zit hij dus in: Goedkope pruts tapset van Soer

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 12:41
door Eric&Betty Boop
1 ding snap ik niet Paul.
Voor zover ik kan vinden is de sensor van een 200tdi M12.
Die van de 2,5NA is op zeker 5/8 UNF.
5/8 is dikker dan M12. Of boor jij de thermoswitch voor de fan uit want die is M22x1,5.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e03f5b40d8c9489831cc43bc046fd167', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16482806, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c39a300b4d973d784dbbedf4bb8c37b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16482806, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 16:59
door Fraggledefender
De temperatuur heb ik niet gemeten, ik zag alleen de meter in het dashboard die normaal gesproken slecht nauwelijks temperatuur laat zien bij file in warme omgeving naar de andere kant van de schaal ging.

Overigens zat er en V8 in, is door vorige eigenaar omgezet naar disco TDI. Verder geen idee van de mate waarin dat goed of slecht is gedaan.
Radiateur lijkt me goed.

Toch een andere sensor?
En begrijp ik nu dat er geen tunnel bestaat voor een 200tdi?


Jan

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 17:02
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik gebruik AMR3321 als sensor, dat is een mooie dunne, maar ik weet zo niet welke draad het is.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:06
door Dixo
Fan cowling bestaat wel hoor, kijk maar:

3bba4493.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83eeefc7d1b59b17f89dbfb86856fa37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2F0803%2FRightpugger%2F3bba4493.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/0803/Rightpugger/3bba4493.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2F0803%2FRightpugger%2F3bba4493.jpg', '', 16483508, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zat er alleen niet bij als het een Discoblok was, in de Disco zit namelijk een kortere.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:03
door Eric&Betty Boop
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik gebruik AMR3321 als sensor, dat is een mooie
> dunne, maar ik weet zo niet welke draad het is.


Dat is een 300tdi sensor met 1/8 x 27 NPTF draad.
Ik weet niet of dat wel de goede combinatie is met een 2,5NA meter.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('85802a4fd97766a349b61f4d954484c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16483877, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b3f22f4f38fd7a50a0a1c6e75427eb5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16483877, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:05
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dat is inderdaad een 300TDI sensor maar wel voor een Defender. Alle Defender temperatuurmeters tot aan TD5 zijn volgens mij hetzelfde. Ik schroef ze overal in en heb nog nooit klachten gehad....

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 00:21
door Eric&Betty Boop
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is inderdaad een 300TDI sensor maar wel voor
> een Defender. Alle Defender temperatuurmeters tot
> aan TD5 zijn volgens mij hetzelfde. Ik schroef ze
> overal in en heb nog nooit klachten gehad....

Ik geloof dat je gelijk hebt Paul.
Alle 4 cilinders t/m '98 en de V8 carb hebben de AMR2631 als temperatuur meter.
De EFI en de BMW 6 cilinders gebruiken weer andere meters.

Maar 1/8 NPT heeft al een buitendiameter van 9,7mm dus dan houd je weinig vlees over in een M12 adapter.
Het is dus wel zaak om de disco sensor goed gecentreerd uit te boren.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c29c72b40aed23104564d344cc298c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16484291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('6318320af214e5790987abc3b06d13d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16484291, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 09:46
door Fraggledefender
Als ik dit allemaal zo lees dit er een verkeerde sensor in de motor?
Hoewel ik ook weer las dat alle 4cyl en V8 dezelfde gebruiken. Dus denk ik nu ??

Jan

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 10:10
door Puffino
HEREN!!!!????

Waar GAAT deze discussie nu om, juist over het feit dat bij upgrade van een blok die tempwaarde TE HOOG lijkt op je meter.... (Ik voedde deze discussie met de standaard 25d N/A naar 200tdi upgrade, waar dit speelt)

Dus ga nou niet roepen dat opeens al die gevers en meters hetzelfde zouden zijn. In dat geval moet er dus nog iets anders wezen dat er voor zorgt dat elke ombouw er toe leidt dat die 2.5d meters met een 200tdi sensor te hoog uitslaan.

Nu komt ie bij Fraggle uit een V8 wat natuurlijk weer een eigen verhaal is.

Ik gok serieus nog steeds dat het geen koelingprobleem is, eigenlijk. V8 wordt normaal al erg warm, als je daar dan nu een zender op zet met originele meter zou ik me voor kunnen stellen dat die meter al snel te hoge waardes aangeeft.

ECHTER, hij staat normaal op nul EN hij levert weinig vermogen. Ik blijf er bij dat die kap geen zin heeft, daar ligt het probleem niet, dit klinkt meer als een tandje of twee distributie verschil in combinatie met een zender/meter-combinatie die er niet in hoort.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 10:47
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Hoi Sander,

Een disco heeft een andere meter, en dus een andere sensor. Elke disco of range rover sensor geeft een te hoge waarde aan op een defender meter. Als je dus een defender sensor plaatst is het opgelost. Of dat een sensor is voor een 2,25, 2.5, benzine of diesel of 200tdi of 300tdi maakt niet uit.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 11:31
door Eric&Betty Boop
Nog 1 keer dan voor de volledigheid en voor Sander en Fraggle.
Alle 90/110 en Defender 4 cilinder en V8 carb modellen tot 1998 hebben dezelfde temperatuur meter.
Alle temp zenders van die 90/110 en Defender blokken hebben dus hetzelfde weerstand bereik maar hebben niet dezelfde afmetingen en draad.
Een disco heeft een andere meter dus die zender is niet in een 90/110 Defender te gebruiken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7cf22a749e2adb92f9f2790d072510e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16484670, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('0ca03e0f3803304b8d805662fdb767fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16484670, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2013 09:39 door Eric&Betty Boop.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 12:27
door Bert van Halen
Sander,

Dat verhaal timing van de driem is in het begin van de discussie al genoemd. Dat schijnt het niet te zijn.

Groet,

Bert.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 20:59
door Fraggledefender
Ik zal Ron B. Wel eens vragen of het de juiste thermostaat is, ik heb daar geen idee van.

Verder ga ik nog wel een elektrische fan plaatsen, want ik wil het graag zeker weten.

Dank voor de tips.

Jan.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 21:26
door Puffino
Dank je Eric en Paul.

Geinig dat dit nog nooit eerder in een draadje is gemeld (van de draadjes waarvan ik de inhoud heb gelezen dan ;-) )

DANK.

Had ik al bedankt?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 21:38
door defendertje90
Had het idee dat dit toch algemeen bekend was zeker bij de conversie mannen/ vrouwen hier. Dus gewoon even de juiste zender kopen en testen of dit het probleem is



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/04/2013 19:39 door defendertje90.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 22:57
door Puffino
er wordt altijd gepraat over een verloopplug.

Heb nog even wat opgezocht, na wat spitwerk:
Disco 200tdi green temp sender - PRC9917 - M16x1
Defender temp sender - PRC8593 - 5/8UNF

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: vr 12 apr 2013, 23:29
door Eric&Betty Boop
De disco sensor is geloof ik inderdaad M16 en niet de M12 waar ik het eerder over had.

Je kan die dan uitboren en er een Defender 300tdi sensor (AMR3321) in zetten net als Paul doet.
Deze is 1/8x27NPTF en dan hou je dus iets meer vlees over in je zelfbouw adapter.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0b10aeb3caf76ce88553b817428f40fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16492270, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f52e01391f864f23de3c032f4fac268f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16492270, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 13 apr 2013, 11:40
door Puffino
OK dus jij gebruikt een 1/8 inch NPT tap om een NPTF mee te simuleren. Die zijn tenslotte vrijwel identiek, maar net niet. En dus omdat de huiszijde (female) nptf draad is, zal een mannetje met NPT deze wel afdichten.

Gebruik jij eigenlijk sealant bij het monteren, Paul?

Slim om een tappensetje NPT te nemen omdat het toch koper is.... ;-)

Voor degenen die niet weten dat NPTF en NPT net niet hetzelfde zijn en willen weten wat het verschil dan wel is:
Visually, both threads appear to be identical. Both have a ¾” taper over one foot of length. Both have the same pitch diameter at the top of the hole of internal threads or end of the pipe on external threads, and both have the same thread lengths or depths. However, there is a subtle difference in the thread form that differentiates the two. The major and minor diameters of both threads differ slightly. With NPT threads, after a wrench is applied, slight spaces at the major and minor diameters may exist that would allow the assembly to leak and therefore a sealing compound is used to fill any gaps. On the other hand, NPTF threads are designed to ensure that sufficient crushing of the entire thread form will take place to produce a mechanical seal.

Bron: [www.cutting-tool-supply.com]

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 13 apr 2013, 11:46
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb er toevallig gisteren nog eentje gemaakt. Als je de sensor er zo los inschroeft lijkt hij heel iets los in de draad te zitten. Maar ik doe er wat teflon tape omheen voor de afdichting en dan laat hij zich keurig vast draaien. Al een heleboel op deze manier gemaakt en nog nooit een probleem mee gehoord..

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 13 apr 2013, 12:22
door Puffino
En nog even verder info tevoegen (dit wordt een praktisc draadje, ik ga er nog wat details uittrekken en op mijn website zetten ;-) ):

de setjes van SOER worden (normaal) alleen verzonden bij bestellingen boven de 40 euro. Ik hoef geen 5 setjes, maar vond ook een aanbieder die ze wel gewoon verzond:
De goedkoopste oplossing, een 20 delige set:
[www.primatool.nl]

En als je dan toch bezig bent kunnen deze paar euro's extra er ook nog wel bij voor een 40 delige set:
[www.primatool.nl]

Dank ook voor de tip dat je hem inderdaad afdicht met teflon, dat vermoedde ik al wel, hoopte alleen dat door het net verschillend zijn van de draadtypes ze elkaar wellicht toch zouden wurgen, en afdichten.

Let wel (meelezers, Paul weet dit wel) de sensor is van koper, dus niet te vast, je draait je draad makkelijk stuk.

PS: Ik heb die 40 delige zojuist besteld. Dus over een week of zo, als ik met de huidige klusjes klaar ben, kan ik wellicht eens... EINDELIJK die tempsensor vervangen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 13 apr 2013, 12:25
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik heb eergisteren vrij klein geboord, ik geloof 9 mm. Dan gaat de tap er moeilijk door. Ik heb hem met een pijp van een meter rondgedraaid. Het draad zit er dan megadiep in..

Hou er bij het indraaien van de nieuwe sensor ook rekening mee dat deze vrij makkelijk afbreekt als je hem te vast aandraait...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2013 10:26 door Paul Stroink, One-Ten.nl.

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: za 13 apr 2013, 14:28
door Maarten Bossenbroek
als je nog een tunnel wilt hebben:
[www.marktplaats.nl]

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 16 apr 2013, 09:23
door Fraggledefender
Ha Maarten, dank voor je bericht. Ik heb vorige week op marktplaats geboden, helaas, was te laat ...

Jan

Draadsnijsetje van Primatool

Geplaatst: do 02 mei 2013, 10:13
door Puffino
Heb via Primatool.nl een setje gekocht zolas twee postings hierboven aangegeven.

Update: Wat een BUTT kwaliteit. De tap waar het om draaaide, de 1/8NPT27 was zo slecht gefreesd dat hij onbruikbaar is. De freesbramen zitten zo dik voor het draad, dat ik er niks aan heb. Kan exemplarisch zijn, natuurlijk. Maar aankopen via web heeft zo zijn nadelen.

Bij de Praxis nota bene hebben ze eenzelfde soort doos liggen, maar die zag er perfect uit. Kost iets van 20 euro. Alle andere maten van snijplaten en draadsnijders zagen er ook goed uit,. En die kun je tenminste bekijken voor je koopt.

Blijft het leuker de tap ergens los te kopen, dat je niet een hele set aanschaft met verder nutteloze maten.

Tip blijft dus nog even de Praxis.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: di 18 jun 2013, 09:40
door Fraggledefender
@tinus, kun je mij evt een pb sturen hoe je dat precies hebt gedaan?

Groeten, Jan

Re: Draadsnijsetje van Primatool

Geplaatst: do 27 mar 2014, 16:24
door Bogers
Ik heb ook zo'n setje en kan er goed mee werken.
Misschien verwacht je wel teveel van een set van iets meer dan 5 euro?
Die van praxis is 4x zo duur dus die mag dan ook wel wat beter zijn lijkt me.
Losse tappen en snijplaten zijn ook te koop in de gespecialiseerde handel maar dan ben je in verhouding veel duurder uit en daar ligt bij de meeste mensen het pijnpunt, zo goedkoop mogelijk willen kopen en daarvoor dan de beste kwaliteit verwachten.
En wat zegt primatool daar zelf van, nooit iets aan gevraagd zeker?
Gelukkig maar dat er forums op internet bestaan waar mensen lekker kunnen klagen, hoeven ze het nooit bij zichzelf te zoeken

Re: Luchtfilter 200tdi en 'windtunnel' radiator?

Geplaatst: do 27 mar 2014, 20:41
door Everhard Mulder
Toen ik nog een 200TDI had, liep die in het begin ook steeds warm. Na ruim een km. rijden sloeg de elektrische fan meestal wel aan, bij koud weer na een wat langere tijd. Na een hoop gedoe met sensoren en adapters, gaf de meter wel beter de temperatuur aan, maar ik wist nog steeds niet of de motor nu wel of niet te warm werd. Ik heb toen een extra temperatuurmeter geplaatst die digitaal de watertemperatuur aangaf, maar dan moet je ook weer goed nadenken waar je de sensor zet! Enfin: de temperatuur bleef toch wel aardig hoog oplopen, zeker bij enige belasting werd het zo 95 graden en meer. Uiteindelijk bleek mijn radiateur verstopt en verroest te zijn. Dat zag je niet goed aan de buitenkant. Een nieuwe geplaatst en de fan is enkel nog in de woestijn in Syrië (waar je toen nog heen kon) een paar maal aangeslagen.....maar daar was het dan ook ruim 45 graden en bergje op....Dus het is waar: een 200TDI loopt niet zomaar warm.