Pagina 1 van 1
TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 24 jan 2010, 20:18
door jac
Sinds langere tijd heb ik problemen met mijn defender TD5 uit 1999.
Hopelijk kan een van jullie mij een oplossing bieden.
Het begon met startproblemen. Startmotor draait normaal, dieselpomp werkt starten dus. Maar dan slaat hij na een 5 tal seconden af en pas na zeer langdurig starten ( stratmotor draait, dieselpomp hoor je goed) slaat de motor pas aan.
Motor loopt dan als een zonnetje. Soms ging het motormanagement lampje branden tijdens het rijden maar na uitzetten van de motor en direkt weer starten bleef het uit.
Niet erg betrouwbaar met starten dus toch naar de garage gegaan en aan de computer gehangen. Dit wees uit een nieuwe krukas pullysensor en een nieuwe mass airflow sensor. Verder geen bijzondere uitlezing op de computer.
In het verleden is de kabelboom al vernieuwd ( bekende olie-doorlek naar ECU) en de connectors naar de ECU zijn nu droog.
Nu na een probleemloze anderhalve maand weer min of meer hetzelfde probleem. Tijdens het rijden gaat het oranje motormanagement lampje branden en nu slaat de motor af. Even wachten en dan loopt hij weer. Maar dan direkt weer hetzelfde. Uiteindelijk start hij niet meer. Accu leeg? Dus we laten we ons opslepen.
Tijdens het slepen starten en ja hoor geen enkel probleem. Lampje blijft uit en nu naast het huis weer geen enkel probleem met starten. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Een 'vocht' probleem? De potentiometer van het gaspedaal is ook al vervangen.
Wie o wie?
Groeten
Jac
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: ma 22 feb 2010, 12:34
door Mark
het klinkt als een probleem dat ik ook had, motor sloeg zelfs een keer af tijdens (100km/u) het rijden.
herken de zoektocht. diagnose van mijn onderhoudsman: contactsslot.
ik heb het contactslot (laten) vervangen en sinds dien geen problemen meer !!!
je weet maar nooit......misschien is dit ook jou probleem....succes !!!
MD
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: ma 22 feb 2010, 13:35
door Erwin 110TD5
Anders een keer je ECU laten uitlezen... Als je een Nanocom hebt kun je dat zelf
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: di 21 apr 2015, 18:50
door etienne
jac Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sinds langere tijd heb ik problemen met mijn
> defender TD5 uit 1999.
> Hopelijk kan een van jullie mij een oplossing
> bieden.
> Het begon met startproblemen. Startmotor draait
> normaal, dieselpomp werkt starten dus. Maar dan
> slaat hij na een 5 tal seconden af en pas na zeer
> langdurig starten ( stratmotor draait, dieselpomp
> hoor je goed) slaat de motor pas aan.
> Motor loopt dan als een zonnetje. Soms ging het
> motormanagement lampje branden tijdens het rijden
> maar na uitzetten van de motor en direkt weer
> starten bleef het uit.
> Niet erg betrouwbaar met starten dus toch naar de
> garage gegaan en aan de computer gehangen. Dit
> wees uit een nieuwe krukas pullysensor en een
> nieuwe mass airflow sensor. Verder geen bijzondere
> uitlezing op de computer.
> In het verleden is de kabelboom al vernieuwd (
> bekende olie-doorlek naar ECU) en de connectors
> naar de ECU zijn nu droog.
> Nu na een probleemloze anderhalve maand weer min
> of meer hetzelfde probleem. Tijdens het rijden
> gaat het oranje motormanagement lampje branden en
> nu slaat de motor af. Even wachten en dan loopt
> hij weer. Maar dan direkt weer hetzelfde.
> Uiteindelijk start hij niet meer. Accu leeg? Dus
> we laten we ons opslepen.
> Tijdens het slepen starten en ja hoor geen enkel
> probleem. Lampje blijft uit en nu naast het huis
> weer geen enkel probleem met starten. Ik wordt er
> een beetje moedeloos van. Een 'vocht' probleem? De
> potentiometer van het gaspedaal is ook al
> vervangen.
> Wie o wie?
>
>
> Groeten
>
> Jac
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: di 21 apr 2015, 18:52
door etienne
heb juist hetzelfde probleem
mazoutfilter vervangen
batterij vervangen
zwarte en rode fiche is droog
graag een oplossing ?
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 23:46
door arthur verhalle
Etienne,
Loop het hele circuit van de brandstof naar de motor eens na. Nieuwe brandplaatjes en O-ringen voor de 5 injectoren, brandstofdrukregelaar en brandstofpomp zijn de bekendste problemen.
Arthur
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 06:02
door etienne
goeiemorgen,
start probleem is terug
onlangs iemand langs geweest , hij wist te vertellen startkabels en blijven starten 10 min .
met als gevolg starter kapot
hoofd omhoog en nieuwe plaatsen
en ja , wagen start nog niet
is er iemand die in omgeving antwerpen komt voor een kijkje te nemen ( zou het apprecieren )
heb de wagen nu een week op mijn oprit , nog niet met de wagen gereden .
batterij vervangen
mazoutpomp+ filter vervangen
starter vervangen
Etienne
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 06:12
door etienne
Etienne 0494 312 999
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 10:30
door Sylvester
Hi, Praat je over een Disco of een Defender? Bij mijn disco was de schakelaar die de brandstof onderbreekt na een schok de oorzaak, ik weet niet of een defender deze schakelaar heeft. Na het doorverbinden van de schakelaar was het probleem bij mij verdwenen. Misschien een mogelijkheid.
Groet Sylvester.
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 11:22
door Bart van Dessel
Etienne, dit is een Nederlands forum en geen soort wegenwacht waarbij we bij de mensen thuis komen om auto's te repareren. Probeer het eens bij het Belgische XRover.be of lukt het daar niet meer?
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 11:29
door etienne
defender td 5 , bouwjaar 99
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 13:21
door Andtee
ik zou ook het contactslot vervangen (of even kijken of alles goed vast zit)
zou de simpelste verklaring zijn
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 17:50
door Geert LW79
Volgens mij zit er onder de motorkap van een defender ook zo'n switch, bovenaan bij het schutbord'. zo'n dingetje met een geribbeld rubbertje erop (neen niet zo'n rubbertje

)
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f7e300493c9901d19012dd882a170a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 17315170, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 20:34
door etienne
Kan je meer uitleg geven en waar dit juist bevind
alvast bedankt
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: zo 03 mei 2015, 22:04
door VeeTee
etienne Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan je meer uitleg geven en waar dit juist bevind
>
> alvast bedankt
[workshop-manuals.com]
Is het plaatje voor de 300 Tdi (bonnet switch) maar volgens mij zit hij bij de Tdi op dezelfde plek.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3b6e2292766d810fc335ad2b588d50b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17315181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2015 20:05 door VeeTee.
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: ma 04 mei 2015, 01:11
door Sylvester
Hi Veetee, dit is niet de botsschakelaar maar de alarmschakelaar, de schakelaar die ik bedoel heeft een ronde bovenzijde en wordt niet bediend door de motorkap.
Groet Sylvester.
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: ma 04 mei 2015, 17:55
door lucas
hey etienne de opvoerpomp moet 4 bar dieseloliedruk geven en kontakt aan, 5 maal gaspedaal helemaal indrukken achter elkaar, dan gaat hijzichzelf ontluchten
botsschakelaar zit altijd tegen het schutbord aan de motor zijde succes en bartje ik dacht dat we erzijn om mekaar te helpen inplaats van te katten
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: za 16 mei 2015, 22:22
door laro mark
ik heb dat bij mijn 130 td5 ook gehad en toen brandplaatjes en ringen vervangen en toen was het opgelost.
Groet, Laro Mark
130mettrailer.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eee94476e0f8120e4b1d2892b0303838', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholt-onnes.nl%2Flandrover%2F130mettrailer.jpg', 'http://wijnholt-onnes.nl/landrover/130mettrailer.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholt-onnes.nl%2Flandrover%2F130mettrailer.jpg', '', 17315552, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: TD5 startproblemen
Geplaatst: di 19 mei 2015, 18:50
door Ploertje
Massa van de ECU wel goed?
Bij slecht contact met de massa geeft dit soms ook zeer raadselachtige storingen.
Richard