serie 3 hoogte ?

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix

serie 3 hoogte ?

Bericht door trix »

serie 3 1967 ex leger.

ik heb een 2e hands blad veren set gemonteerd (bijna klaar), maar hij lijkt een beetje hoog te zijn, nu had ik ergens gezien dat de hoogte tot het dak 2 meter is, maar dat lijkt me wel erg hoog :?
wat hoort de hoogte te zijn, en waar meet je dat ?
Afbeelding
Marc-my-Words

Re: serie 3 hoogte ?

Bericht door Marc-my-Words »

Ik denk dat die 2 meter zo gek nog niet is.
Een Defender gaat (ook) net over de 2 meter, en een Series is niet wezenlijk lager.
En ... waar je meet ?   Het diagrammetje zegt genoeg.
Erik Peters

Bericht door Erik Peters »

Hoogte is een beetje afhankelijk van de bandenmaat, maar ligt (origineel) tussen de 199 cm en 207 cm. En dat is dan het hoogste gedeelte van het dak tot aan de grond (vlakke vloer).
Een truckcab zal een fractie lager zijn, doorgaans zijn ze (met volledig dak) achteraan het hoogst (tenzij ze volbeladen zijn).
E.e.a. is gewoon te vinden in het werkplaatshandboek, waar ook de verschillende soorten bladveren (voor-achter en links-rechts) voor de diverse uitvoeringen staan beschreven.

Groet,

Erik.
fenix2

Bericht door fenix2 »

mijn 109 met tropendak is net iets boven de 2m
GatheRRoveR

Bericht door GatheRRoveR »

Als je nieuwe bussen in je veren, chassis en shackles hebt en je monteert alles los van de grond blijft de auto hoog staan op de wrijving van de rubber bushes..
Na een flink stuk rijden zal de hoogte opeens wel een stukje minder kunnen zijn.

Mijn S2 109 met paraboolveren is net geen 2 meter… wel zo fijn op de “Route Peage”.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Marc-my-Words

GatheRRoveR schreef: ma 21 apr 2025, 15:37 Als je nieuwe bussen in je veren, chassis en shackles hebt en je monteert alles los van de grond blijft de auto hoog staan op de wrijving van de rubber bushes..
Na een flink stuk rijden zal de hoogte opeens wel een stukje minder kunnen zijn.

Mijn S2 109 met paraboolveren is net geen 2 meter… wel zo fijn op de “Route Peage”.
Beter niet los van de grond, en nog beter met een stapel stoeptegels oid als voorbelasting en daarna een en ander vastzetten.
Wil je er goed bij kunnen dan bind je de as met een overmaat aan spanbanden aan het chassis, en dan til je de auto daarna van de grond.

En dan verder: De "Péage" is nooit fijn, met welk auto dan ook, ik blijf zo veel als mogelijk uit de buurt van de "Péage".
trix

Bericht door trix »

ik heb de veren eronder zitten en hij is ongeveer 1,95 mtr.
ik heb alleen de veerbussen in de bladveren vernieuwd plus de bouten, die in het chasis moet ik nog doen, eerst maar eens kijken hoe dit rijd.
het vervangen van de veren was echt noodzaak, de oude stonden "hol" onder de wagen, er waren meerdere veren gebroken, en de "pakketen" waren zeer roestig.
dus ik moest redelijk snel nieuwe veren monteren, deze kon ik voor weinig 2e hands aan komen.
nog te doen: veerbussen in het chasis, en eigenlijk de veer schommels (resterende bouten zitten "vast gerot")

er zitten aan de niet schommelzijde 2 bevestigings gaten, waarschijnlijk om de hoogte wat te kunnen verlagen, de veren zitten nu in de onderste zodat de wagen op zijn hoogst staat (zo was het ook gemonteerd), zijn die gaten ook bedoeld om de hoogte te kunnen aanpassen ? en hoeveel zou dat dan schelen ?
GatheRRoveR

Bericht door GatheRRoveR »

1,95 met originele gebruikte (vlakke) veren lijkt me niet verkeert.
Als je ooit geld uit gaat geven koop dan parabool veren.. ( :lol: kom maar puristen!)
In de schommels zit zo ver ik me herinner ook schroefdraad en daar weer een borg moer op.
Dus eerst de moer los draaien en dan pas de bout eruit draaien.

En als je aan één kan van een veren set een gaatje hoger/lager gaat (of militaire "schommel" (shackle)) ga je maar 50% omhoog of omlaag. Je doet dit maar aan één kant en je as zit in het midden dus is het makkelijk rekenen.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Marc-my-Words

Re: serie 3 hoogte ? => waarde ?

trix schreef: zo 20 apr 2025, 20:36 serie 3 1967 ex leger.
Afbeelding
Mijn dwalend oog viel op de waarde van een Serie 3 LWB soft-top (of te wel: Vrachtauto Algemene Dienst, 0,75 ton, 4 x 4 Land Rover) zoals die op hierboven gereproduceerde jaartalloze fiche wordt vermeld.

Tientallen jaren later, dwz in de €uro-tijd kocht je een 110 Soft-Top Td5 Defender voor (om en nabij) eenzelfde bedrag in €uro's.

Ik ben geen econoom die de geldontwaarding tot achter de komma bijhoudt maar ik heb de indruk dat de naar koopkracht gecorrigeerde prijs door de jaren heen daalde, zeker als je er rekening mee houdt dat je met een Td5 toch heel wat meer auto kocht.
< Ik ga uit van de BPM-vrije grijskenteken-prijs, een ondernemer kon dan ook nog de BTW verrekenen. >

O ja, voor de economen onder ons: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... toen-en-nu
(als je bijv. de jaren 1975 en 2000 kiest zit je vrijwel "goed" met de koopkracht, de Defender was toen goedkoper)

PS Dit is slechts beperkt OffTopic: het gaat over een andere hoogte-maat, die in ƒl of €.
trix

Bericht door trix »

GatheRRoveR schreef: ma 21 apr 2025, 19:09 In de schommels zit zo ver ik me herinner ook schroefdraad en daar weer een borg moer op.
Dus eerst de moer los draaien en dan pas de bout eruit draaien.
klopt
Marc-my-Words

GatheRRoveR schreef: ma 21 apr 2025, 19:09 Als je ooit geld uit gaat geven koop dan parabool veren.. ( :lol: kom maar puristen!)
Nee hoor, geen purist hier.
Maar let wel even op de recensies van de parabolen die je wilt kopen.
D'r zijn (te) veel verhalen over fraai ogende parabolen die uit een peperkoekfabriek lijken te komen.

Echt goede parabolen hebben vrijwel het eeuwige leven (net als goede schroefveren overigens).

PS   Die ruim 5 cm hoogte-verlies vind ik best veel.
Plaats reactie