ik zit net te bedenken dat ik hier wel veel vragen moet stellen......
ik ben bezig om nieuwe stoelen te plaatsen in mijn serie 3, bestuurders zijde was geen probleem, daar ligt de zitting op een verstelbare slede. maar aan de andere zijde gaat dat niet op de zelfde manier.
hoort deze andere zijde ook op een verstelbare slede te zitten ?
of heb je dan alleen een frame waar de zitting in ligt ?
of is er iets anders aan de hand ?
Ach, bij de 'echt oude' Series liggen alle zittingen in een raamwerkje en zijn niet verstelbaar, de rugleuningen zijn naar voren te klappen en steunen tegen een buis die vast tussen de B-stijlen zit gemonteerd.
Zo zat het in ieder geval bij mijn Series 3 stawag uit 1973. De achterpassagiers konden zich ook vasthouden aan die zelfde buis.
ik heb een truck cab, die buis heb ik er zelf al in gemaakt, al is het nu een beklede hoeklijn geworden.
anders kwam de hoofdsteun tegen het "klipje" van het schuifraam (achter raam), met risico van door slijten v/d hoofdsteun.
zoals ik het zie is dit de "originele" plaatschuim met nep leer op fraampje systeem.
had ik ook eerst.(station) daarna suzuki swift stoelen met rails er in. en nu saab stoelen met hun rails er in.
oftewel je kunt het zelf zo mooi of origineel maken wat je zelf wilt.
de originele rails zaten bij vast met een ringetje aan de onderzijde door een dun plaatje aluminium.
dit heb ikzelf beter/veiliger gemaakt door er aan de onderkant van je seatbase een stalen strip over de lengte van de rail er in te zetten en daar de bouten door te doen. had niet veel vertrouwen in dat dunne verteerde aluminium om op te zitten.
sinasappel kistje was degelijker denk ik,(zitten die nog in kistjes? sinasappels?)
mijn schoonzoon heeft, in zijn nu verkochte truckcab, een 3 zits bank ingezet. was ook erg mooi en degelijk.
Er is in de series een generatie stoelen de geweest waarvan alleen de bestuurdersstoel-zitting voorachteruit verstelbaar was.
De hoek van de rugleuning veranderde dan ook.
Zelfs in de eerste defenderoide was de luxe (whahaha) bestuurdersstoel buiten vooruit/achteruit en de rugleuninghoek zelfs de zitting aan de voorkant in hoogte verstelbaar.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !