even iets anders....

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
fenix2

even iets anders....

Bericht door fenix2 »

volgende week met dit naar de RDW voor een kenteken :-)
Afbeelding

komend weekend nog wel het blokje erin hangen ....
https://youtu.be/Dx5gZtMcYHI (linkje naar testrun van het betreffende blokje)

Fenna
Marc-my-Words

Re: even iets anders.... something completely different

Bericht door Marc-my-Words »

fenix2 schreef: do 03 apr 2025, 17:24 volgende week met dit naar de RDW voor een kenteken :-)
Afbeelding

komend weekend nog wel het blokje erin hangen ....
https://youtu.be/Dx5gZtMcYHI (linkje naar testrun van het betreffende blokje)
Wa's dah ? Da's geen 4x4, geen 2x4, da's een 0x2 (ik zou zeggen "'n soft-top loopfiets").
fenix2

Re: even iets anders....

Bericht door fenix2 »

idd nu nog een 0x2 ;-) vanaf zaterdag weer een 1x2... een zündapp super-combinette de luxe uit 1963 (ofwel de 515-006)

edit, dat de tank er zo strak (relatief) uitziet, is vanwege een serieuze reparatie die ik heb gedaan, er zat een flink gat in aan de voorkant. Die met een stalen "pleister" dichtgemaakt (iets met hard solderen)
sjaak109

Bericht door sjaak109 »

leuk,,, die is zelfs nog van voor mijn tijd.
niet dat ik ooit een brommer heb gehad. maar mijn broertjes hadden een schuur vol.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Marc-my-Words

sjaak109 schreef: vr 04 apr 2025, 08:41 leuk,,, die is zelfs nog van voor mijn tijd.
niet dat ik ooit een brommer heb gehad. maar mijn broertjes hadden een schuur vol.
Beslist een leuk tijdsdocument. Rekenkundig niet "voor mijn tijd" maar wel buiten mijn blikveld (ik keek toentertijd al wel naar LandRovers).

Ik heb nooit een brommer gehad, er nooit op gereden zelfs niet als bijrijder.
Ik ben bij de 2 (en 3) wielers altijd bij het zelf trappen gebleven.
Mijn broertje (Fenna kent 'm) was daarentegen wel van de brommers etc.
Hij had ook een Apollo bakbrommer met - als ik me niet vergis - een (opgevoerd) Zundapp-motorblok.
Ik meen dat ie er, gecamoufleerd als "camper-brommer", zelfs mee naar Parijs is geweest.
Overigens kom je als zelftrapper ook een heel eind, zelfs op een oude Gazelle met niet meer dan 3 versnellingen kom je zo je wilt nog ruim voorbij Parijs.
dyngo

Bericht door dyngo »

Die drie versnellingen (Starmey Archer of zoiets) waren anders heel modern.
Zelfde principe als Laycock overdrive en de 'moderne' startmotoren: planetaire tandwielen.
(van modern weet ik niets .. ik praat over de startmotoren van 90er Range rovers)

ps: met mijn zelf in elkaar geknutselde in container gevonden stukken peugeot 'race'fiets met 5 versnellingen heb ik heel UK gedaan.
In punk matzwart (net als nog altijd mijn spitfire) van Amsterdam en terug.
Vrijwel nix bij me, slapen in omliggende bouwsels en van Sheffield over de Penines ..
GatheRRoveR

Bericht door GatheRRoveR »

Super, Fenna, dat is lang geleden dat ik aan zoiets gesleutend heb.

Na een Puch en een handgeschakelde Sparta heb ik zoiets al jij in het groen gehad.
Het was een ander model, dubbele achterveren kan ik me namelijk niet herinneren.
Maar heb met dat ding denk ik wel leren sleutelen, als 15 jarige verschillende keren het blok uit elkaar gehaald voordat ik snapte hoe de versnellingen afgesteld moesten worden.

Wat eenn geklungel toen, een olieslager had ik niet, maar wel zelf pakkingen maken of hogedrukkop maken/vlakken op een stoeptegel, poorten met de boormachine van Pa uitboren, geweldig allemaal.
Nieuwe (2e hands onderdelen) voor de Zundap halen in (volgens mij) Koog a/d Zaan bij iets van “ver Seane”.

Toen ik eindelijk “officieel” de weg op mocht heb ik maar een racefiets gekocht en ben na enige jaren over gestapt op de wat zwaardere brommers.
Oh-ja heb in een opleving ook nog eens een hele oude Vespa 125cc super sport gehad, wat een k-ding was dat :mrgreen:

Leuk je proefopstelling te zien!

Fenna, succes bij de RDW ;)
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Marc-my-Words

dyngo schreef: za 05 apr 2025, 21:49 Die drie versnellingen (Starmey Archer of zoiets) waren anders heel modern.
Zelfde principe als Laycock overdrive en de 'moderne' startmotoren: planetaire tandwielen.
(van modern weet ik niets .. ik praat over de startmotoren van 90er Range rovers)

ps: met mijn zelf in elkaar geknutselde in container gevonden stukken peugeot 'race'fiets met 5 versnellingen heb ik heel UK gedaan.
In punk matzwart (net als nog altijd mijn spitfire) van Amsterdam en terug.
Vrijwel nix bij me, slapen in omliggende bouwsels en van Sheffield over de Penines ..
Bijna goed: Sturmey Archer (hoewel Gazelle ook nog een eigen 3-versnellingsnaaf had, ééntje met een toentertijd uiterst moderne draaiend-handvat-schakeling).
Interessant detail is dat de oude Sturmey Archer stukken beter zouden zijn als de latere/recentere producties.   Naar verluid worden nog steeds de oude mallen en machines gebruikt en zijn door de jaren heen de toleranties tot een onhebbelijk niveau opgelopen.
Ook interessant is dat een goed afgestelde en vooral goed schone en net ingelopen ketting+derailleur-schakeling verreweg de beste rendementen kent.   Blijf je te lang met een opgerekte ketting en versleten tandkransjes rijden, of rijd je met door een door een mengsel van olie en uit het bos afkomstige minerale en organische stoffige neerslag aangekoekte aandrijflijn dan is waarschijnlijk zelfs een slechte Sturmey Archer nog beter.

Verder: om twee redenen petje af voor die combi van Peugeot + Pennines.   De eerste - Die oude Franse racefietsen waren net als de Franse auto's in de 60-er en 70-er jaren: frivool en fragiel ... niet opgewassen tegen dat waar de meeste Nederlanders ze voor gebruikten - heel wat vakantiefietsers hebben het fietsen opgegeven dankzij de Franse racefiets (een te licht en instabiel fietsje, een zwakke derailleur en verzetten waarmee je net een molshoop kon bedwingen) ... jeugdig optimisme maakt veel goed.   De tweede reden - Engeland! Er is in mijn (beperkte) ervaring geen land waar je in het alledaagse wegennet zulke steile hellingen tegenkomt, en verder is met mijn beperkte ervaring Engeland bepaald niet het meest fietsvriendelijke land. (Mijn Engeland-ervaring is beperkt: Van Weymouth via Salisbury en Southampton/Portsmouth door London (o.a. over de TowerBridge) naar Dover -- heen was ik via Bretagne naar Cherbourg gefietst.  Twee jaar later fietste ik door Parijs, als ik kiezen mag tussen London en Parijs doe mij maar Parijs.   Ik nam overigens de ferry van Dover naar Zeebrugge: of ik toen op de Herald of Free Enterprise zat weet ik niet meer, ik weet nog wel dat de ferry met een stevige vertraging aankwam.)
dyngo

Bericht door dyngo »

Engeland en fiets was een aparte belevenis.
Lekker opschieten op de dual cariageway en ander 4-baans A wegen.
Daar zijn de hellingen binnen grenzen .. en engelsen waren oplettend en beleefd.
In Sheffield (waar ik ooit een tijd woonde) was een fiets iets bijzonders.
Iedereen stond stil voor de roundabout als ik erover ging.
Was in 82, tijden veranderen.
Oplettend en beleefd is ook voorbij, en dat nog voor de brexit.

Daarna kwamen de honden en was het schluss voor fiets en UK.
Pas met Blair kwam er een komplexe oplossing.
Meerdere keren konden we de boot niet op door een stempel te weinig of moeilijk leesbare datum van de vétérinaire.
(onze belgische dierenarts uit Visé, uitgekozen omdat hij ook RR reed, vriendelijk, betaalbaar maar met de franse slag)
Plaats reactie