Pagina 1 van 1
Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: za 04 jan 2025, 13:10
door Maartenlaro
Hallo,
Even kort vraagje: in mijn 200tdi is na het reviseren een onbalans gekomen eigelijk alleen bij stationair draaien wat zou dat kunnen zijn?
M.v.g maarten
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: za 04 jan 2025, 13:35
door fenix2
Hallo Maarten,
Hoe is per zuiger/drijfstang combi het totale gewicht? wellicht loopt er een stel wat uit de band in dat opzicht.
Is de originele krukas hergebruikt of is er een nieuwe geplaatst? Bij een nieuwe krukas, kan daarin ook eventueel een onbalans zitten
even uit de losse pols, gr. Fenna
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: za 04 jan 2025, 14:14
door sjaak109
te langzame toeren?
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: za 04 jan 2025, 20:00
door GatheRRoveR
Hoi Maarten,
Lastig, geen filmpje oid?
Wat is er gereviseerd, kop, hele blok…?
Loopt heb blok op 3 (en een halve) cilinder of zo? Valt pas op bij een laag toerental.
Draai eens één voor één je brandstofleidingen bij je injectors een stukje los….. als er bij één (nagenoeg) geen verschil is weet je dat je daar moet gaan zoeken…
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: ma 06 jan 2025, 18:37
door Maartenlaro
Hele blok is gereviseerd maar originele zuigers en krusas zijn gebruikt, draait 800 toeren stationair maar dan tril die een beetje, 950 heel erg, 1100 is het helemaal over. Loopt zo te horen wel netjes op 4 cilinders.
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: di 07 jan 2025, 12:13
door fenix2
Zijn de zuiger/drijfstang combinaties bij elkaar gebleven en teruggeplaatst op hun originele positie?
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: di 07 jan 2025, 18:14
door Maartenlaro
Ja is nog exact het zelfde
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: di 07 jan 2025, 18:16
door Maartenlaro
de trilling is behoorlijk, lijkt me eerder iets van vliegwiel of zo maar die past maar op 1 manier toch?
Re: Onbalans defender 200tdi
Geplaatst: di 07 jan 2025, 18:39
door GatheRRoveR
Hoi Maarten,
Je kan ook compressie meten

, dat is simpel en snel te doen.
En vliegwiel, op een 300tdi weet ik uit ervaring kan deze er op 2 manieren. Maar dan krijg je de motor niet op tijd afgesteld.
Ik heb een tijdje geleden een vliegwiel gehad wat bij lage toeren lawaai maakte, zeker bij het uitzetten hoorde je hem extra..
Hiervan bleek na tienduizende kilometers de bouten het vliegwiel niet op hun plaats te houden en rammelde deze op de ruimte in de boutgaten. Zelfs de paspen was afgebroken.
Na de schroefgaten schoongemaakt te hebben met een tap (de originele bouten zit borgsmeersel op) heb ik nieuwe bouten waar het borgmiddel al opzit de boel weer vast gezet.
Hier het toppic
http://laroprik.nl/viewtopic.php?t=2001845 waar ook joetuup filmpjes op staan.
Bij mij was het lawaai onder het rijden ook al aanzienlijk geworden
Sorry ik ben geen automonteur, maar heb wel gebruikers ervaring
