slijpend geluid onder uit de motor 300 TDI
Geplaatst: vr 29 mar 2024, 12:49
Hallo lui,
alweer even geleden, dus eerst maar de groeten uit Gambia, West Afrika.
Kan nog even geen foto plaatsen want geen foto's op internet helaas. Maar ongeveer 2.5 jaar geleden staat mijn 110 netjes langs de weg geparkeerd en zit ik in een lokaal restaurantje een biertje te drinken. Ineens een grote klap met stofwolk en met nog geen 2 seconden staat mijn Defender 25 meter verderop. Taxi busje met 22 man aan boord staat bovenop mijn Defender. Dak omhoog gedrukt, bumper door de voorruit, stuur op de stoel gedrukt, dashboard op de pook van de v-bak, voordeuren ontzet en noem maar op. Bus staat dus bovenop mijn motor. Ik denk da's einde verhaal. Gelukkig geen doden of ernstig gewonden, da's een wonder. Maar met tranen in mijn ogen vertel ik mijzelf: dat ding gaat gvd weer terug de weg op! Kan me niet schelen hoe maar rijden zal ie. De bullbar heeft het grootste deel van de klap opgevangen. En misschien valt de schade aan de motor wel mee. Aandrijflijn leek nog prima in orde. Ivm rechtszaak heeft het even geduurd voordat ik er mee kon beginnen. Voor de zekerheid kop er af gehaald en vervangen wat vervangen moest worden, waterpomp van een donor auto (Disco 1) gemonteerd en zo nog wat dingen: fan, frontcover, opvoerpompje, pulley, radiateur en aanverwante dingen uit Nederland. En verdomd, de motor liep weer en nog best netjes ook. Bodywork heb ik mijn handen aan vol gehad maar alles is weer redelijk in model. Je zult de schade altijd wel blijven zien maar daar zit ik niet mee. Er staat weer een redelijk nette 110. Nu, na een tijdje hier mee rond gereden te hebben komt er nog wat boven drijven. Als de motor wat warmer wordt komt er een slijpend geluid helemaal onder uit de motor. Vrees dat die enorme klap niet goed is geweest voor de krukas. Ben daar nog niet zeker van want zit ook te denken aan de oliepomp die misschien niet meer goed is en misschien verantwoordelijk voor slechte smering. Er komt wat blauwe rook uit de vuldop en hij verbruikt meer olie dan voorheen dus zuigerveren komen ook aan de beurt.
Maar graag jullie mening/ideeen over dat slijpend geluid. Heb de multitriem er af gehad dus komt echt uit de motor.
Ik ga nu eerst aan de slag om mijn "88 weer op orde te krijgen, moet wel wat te bollen hebben.
Groet,
Wim
alweer even geleden, dus eerst maar de groeten uit Gambia, West Afrika.
Kan nog even geen foto plaatsen want geen foto's op internet helaas. Maar ongeveer 2.5 jaar geleden staat mijn 110 netjes langs de weg geparkeerd en zit ik in een lokaal restaurantje een biertje te drinken. Ineens een grote klap met stofwolk en met nog geen 2 seconden staat mijn Defender 25 meter verderop. Taxi busje met 22 man aan boord staat bovenop mijn Defender. Dak omhoog gedrukt, bumper door de voorruit, stuur op de stoel gedrukt, dashboard op de pook van de v-bak, voordeuren ontzet en noem maar op. Bus staat dus bovenop mijn motor. Ik denk da's einde verhaal. Gelukkig geen doden of ernstig gewonden, da's een wonder. Maar met tranen in mijn ogen vertel ik mijzelf: dat ding gaat gvd weer terug de weg op! Kan me niet schelen hoe maar rijden zal ie. De bullbar heeft het grootste deel van de klap opgevangen. En misschien valt de schade aan de motor wel mee. Aandrijflijn leek nog prima in orde. Ivm rechtszaak heeft het even geduurd voordat ik er mee kon beginnen. Voor de zekerheid kop er af gehaald en vervangen wat vervangen moest worden, waterpomp van een donor auto (Disco 1) gemonteerd en zo nog wat dingen: fan, frontcover, opvoerpompje, pulley, radiateur en aanverwante dingen uit Nederland. En verdomd, de motor liep weer en nog best netjes ook. Bodywork heb ik mijn handen aan vol gehad maar alles is weer redelijk in model. Je zult de schade altijd wel blijven zien maar daar zit ik niet mee. Er staat weer een redelijk nette 110. Nu, na een tijdje hier mee rond gereden te hebben komt er nog wat boven drijven. Als de motor wat warmer wordt komt er een slijpend geluid helemaal onder uit de motor. Vrees dat die enorme klap niet goed is geweest voor de krukas. Ben daar nog niet zeker van want zit ook te denken aan de oliepomp die misschien niet meer goed is en misschien verantwoordelijk voor slechte smering. Er komt wat blauwe rook uit de vuldop en hij verbruikt meer olie dan voorheen dus zuigerveren komen ook aan de beurt.
Maar graag jullie mening/ideeen over dat slijpend geluid. Heb de multitriem er af gehad dus komt echt uit de motor.
Ik ga nu eerst aan de slag om mijn "88 weer op orde te krijgen, moet wel wat te bollen hebben.
Groet,
Wim