sjaak109 schreef:in Irak deden we zo,n fijne wollen defensie sok om onze fles water maakten hem nat en dan vol in de zon,.
werd het water koeler van.
zou dus een soort van grote wollen sok nat gehouden door een sprinkler installatie op je dak niets zijn?
ik zie handel voor mijn vrouw, die haakt de hele dag al dekens.

Ja, Ja, dat is niet niets, maar het is iets.
Iedere zomer rol ik een oud IKEA kleed op het schuurdak uit, en als het dan richting hittegolf gaat sproei ik het twee- tot driemaal daags even nat. Dat helpt echt enorm, zonder deze maatregelen wordt het in de schuur ondraaglijk heet. Aangezien de schuur aan het huis gebouwd is (je zou het ook een bijkeuken kunnen noemen) heeft die hitte ook invloed op de rest van ons huis.
Het IKEA-kleed heeft twee kanten ... ja ja hè hè ... nee qua verkoeling: Om te beginnen is het inmiddels tot vrijwel wit verbleekt (zeg maar vuil wit) dus het warmt niet zo hard op als het bijna zwarte dakleer, en ten tweede zorgt de verdamping van het water voor een effectieve afkoeling <de overgang van vloeistof- naar gasfase vraagt een heleboel "verdampingswarmte">.
En ... de defensie-sok danwel het IKEA-kleed beide worden effectiever naarmate je harder rijdt.
O ja, met een dauwpuntstabel in de hand kan je opzoeken bij welke luchtvochtigheid je welke koudste temperatuur kan halen (hoe hard je moet rijden staat niet in die tabellen, er zijn evenwel beslist instructies voor het gebruik van de ouderwetse dauwpunt bepalingen, instructies waaruit je de gewenste rijsnelheid kan herleiden).
Dus ... misschien ook maar eens een IKEA-kleed op de LandRover monteren (of toch een echte "climatisation" installeren).
Ik hield het altijd maar bij de ERKO (= enkele ramen kunnen open), maar bij de "Puma" mis ik de klepjes onder de voorruit.
PS Alhier viel kort na het middaguur de koeling weer even uit ... inmiddels werkt ie weer. Men zegt dat ie morgen een standje hoger staat.