Geert 88 SIIID schreef:Maar je verkijkt je op je banden en wielen, ik had toen het gedoe met belasting betalen begon 2 sets wielen en banden.
een paar gigantische (84 cm) 7.50x16 Michilin X zand banden met 5,5 inch standaard series velgen die wogen 29 kilo .
Ik had ook een zelfde stalen setje met 206 x 16 G48 , 7, 8 cm klener, die wogen 28 kg. Verschil was voor die banden was verwaarloosbaar dus.
G48 8mm profiel en Michilin 3-4 mm, misschien zit daat het verschil?? ik weet het niet.
Ik dacht er toen over om mijn 88 Diesel opnieuw te laten wegen, maar hebt ik toch maar niet gedaan, hij woog helemaal kaal met lege tanks nog bijna 1800 kg wel met een nieuw verzinkt 2,5 mm chassis van Marshland
't Is dat ik beter weet want anders was het niet "je verkijkt je" maar "je vertilt je".
Mijn 235/85x16 op HD-staal wielen zitten rond de 38 kilo ... misschien gaat daar nog een kilootje (of twee kilootjes) af als het profiel wegslijt.
Het blijkt dat er zelfs in standaard-stalen velgen al verschil kan zijn, en de standaard Tubeless is dan de beste keus (ook omdat een dikke binnenband tegen de twee kilo kan zitten).
Verder zijn er ook serieuze verschillen in het gewicht van de band.
Ik had standaard-staal, tubeless, met Michelin Latitude Cross en die was nieuw al lekker licht ... maar wat mij betreft ook te lichtvoetig onder de auto. Standaard-steel, tubed, met Michelin XPC was zelfs geheel versleten kilo's zwaarder.
De HD-stalen velgen (de velgen die ze ook wel Wolf noemen) zijn gewoon kaal al vele kilo's zwaarder ... 't is mooi stevig maar het hoeft niet voor mij, als er een standaard-stalen variant was in 6 of 6.5 breedte dan was die voor mij goed genoeg geweest.
Dat sommige banden zelf wat meer gewicht in de schaal werpen hoeft voor mij ook net per se, maar de banden die mij bevallen blijken vrij zwaar, een staalgordel in de band maakt de band stijver (dat bevalt mij) en maakt 'm ook zwaarder ... en genoeg rubber, dus ook genoeg kilometers, is ook niet weg (of eigenlijk is dat rubber pas na 100.000 km weg).