asstrop te kort geworden?
asstrop te kort geworden?
Hoi,
naast dat de achterbalk van mijn LW is vervangen, hebben de bladveren ook een flinke beurt gehad.
Maar nu ik alles weer gemonteerd heb, passen mijn asstroppen niet meer! Ze zijn een paar cm te kort, oftewel de as ligt een paar cm lager.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik weet zeker dat de maatvoering bij het lassen van de achterbalk goed is geweest.
Wel heb ik de as een paar dagen 'laten hangen' aan de veren, zonder de stroppen. Dat was voor het monteren lekker makkelijk, want het chassis stond nog op houtblokken.
Ik kom niet verder dat er 'iets is met schokbrekers of zo'?
naast dat de achterbalk van mijn LW is vervangen, hebben de bladveren ook een flinke beurt gehad.
Maar nu ik alles weer gemonteerd heb, passen mijn asstroppen niet meer! Ze zijn een paar cm te kort, oftewel de as ligt een paar cm lager.
Wat kan er aan de hand zijn? Ik weet zeker dat de maatvoering bij het lassen van de achterbalk goed is geweest.
Wel heb ik de as een paar dagen 'laten hangen' aan de veren, zonder de stroppen. Dat was voor het monteren lekker makkelijk, want het chassis stond nog op houtblokken.
Ik kom niet verder dat er 'iets is met schokbrekers of zo'?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 21:49
Re: asstrop te kort geworden?
Beste Pieter,
Wellicht is het een idee om een paar dagen rond te rijden zonder de stroppen.
Schrik niet van het overhellen in de bochten want dan komt door het ontbreken van de stroppen.
Hier en daar wat drempeltjes nemen en het zou zomaar kunnen dat de veren zich wat gaan zetten en
de stroppen weer passen.
Het lijkt mij niet dat de schokbrekers ervoor zorgen dat de as naar beneden wordt gedrukt.
Succes.
Wellicht is het een idee om een paar dagen rond te rijden zonder de stroppen.
Schrik niet van het overhellen in de bochten want dan komt door het ontbreken van de stroppen.
Hier en daar wat drempeltjes nemen en het zou zomaar kunnen dat de veren zich wat gaan zetten en
de stroppen weer passen.
Het lijkt mij niet dat de schokbrekers ervoor zorgen dat de as naar beneden wordt gedrukt.
Succes.
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: asstrop te kort geworden?
Is de auto nog steeds kaal tot op het chassis? Dan heb je gewoon geen gewicht op de bladveren en staan die te hoog. Anders even een foto posten van de situatie.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: asstrop te kort geworden?
Hij is behoorlijk kaal. Tenminste, de achterkant in ieder geval wel.
Maar ik dacht dat de bak, dak en seatbase niet zo heel uit zouden maken in het gewicht...
Maar ik dacht dat de bak, dak en seatbase niet zo heel uit zouden maken in het gewicht...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pieter K op di 25 feb 2020, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: asstrop te kort geworden?
Voorlopig kan ik niet rijden, want ik moet nog flink klussen aan de auto. Maar bedankt voor de tip en houd deze in gedachten!megamannen schreef:Beste Pieter,Wellicht is het een idee om een paar dagen rond te rijden zonder de stroppen.
Re: asstrop te kort geworden?
Hoi Pieter, ik had met mijn Santana toevallig het zelfde probleem. Heb voor nu een extra gat in de plaat die aan het chassis zit geboord zodat de strop voor nu weer past. Mocht het na een tijdje rijden ruimer worden zet ik de as stroppen gewoon een gat om hoog. Ik heb nu dus verstelbare stroppen.
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Santana ligero 2,25d

-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: asstrop te kort geworden?
Wel mooie Michelin XPC !Pieter K schreef:Hij is behoorlijk kaal. ...
Re: asstrop te kort geworden?
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de asstroppen. Zijn het de U-bouten of de singels die een te grote asuitslag voorkomen?
Om op voorhand iets te melden: vallen de gaten in de as mooi over de korte pinnen in het midden van de bladveren? Ik kan het op de foto niet zien.
Om op voorhand iets te melden: vallen de gaten in de as mooi over de korte pinnen in het midden van de bladveren? Ik kan het op de foto niet zien.
Re: asstrop te kort geworden?
Ik dacht dat Pieter ermee bedoelde, dat spanbandje wat vanaf je chassis om je as heen loopt (wat ze bij paddock een axle strap noemen). Maar misschien heb ik vanmorgen wel een compleet onnuttige reactie gegeven als er wat anders bedoeld word 

Rolf,
Santana ligero 2,25d

Santana ligero 2,25d

Re: asstrop te kort geworden?

Ik zou inderdaad misschien wel een gaatje bij kunnen boren. Ook wel idee!
Maar dat laat ik nu even zitten en zal eens kijken wat de auto gaat doen als die weer kan rijden.
Re: asstrop te kort geworden?
Thnx.. Ik had een mazzeltje op marktplaats. Vijf stuks velgen en banden... Ze krijgen nog wel een groen kleurtjeMarc-my-Words schreef:Wel mooie Michelin XPC !

- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: asstrop te kort geworden?
Als de achterste shackels vertikaal of bijna vertikaal staan, dan heb je de veren lekker opgefrist en heb je echt nog te weinig gewicht. Ik zie de shackels net niet op de foto.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: asstrop te kort geworden?
Ik heb even een fotootje toegevoegd. Dan weten we waar we het over hebben.
Ze staat een beetje schuin, dus dan moet ik gewoon de auto weer opbouwen en moet het weer goed komen.
Thnx Wim!
Ze staat een beetje schuin, dus dan moet ik gewoon de auto weer opbouwen en moet het weer goed komen.
Thnx Wim!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: asstrop te kort geworden?
Ach, het creme-wit is ook mooi.Pieter K schreef:Thnx.. Ik had een mazzeltje op marktplaats. Vijf stuks velgen en banden... Ze krijgen nog wel een groen kleurtjeMarc-my-Words schreef:Wel mooie Michelin XPC !
Aangenomen dat je nog genoeg profiel hebt zijn het heel geschikte banden, alleen wat stug wellicht onder de toch al stugge LW.
't Is natuurlijk vooral een "tous-chemins" band, in glibberige modder kom je aan de grenzen.
In sneeuw en ijs (uhh wat is dat) zijn ze lang opvallend goed.
Re: asstrop te kort geworden?
Hou je er rekening mee dat je de shackles en het draaipunt van de veer pas vastzet als de wagen goed op gewicht op de wielen staat, als je ze in deze positie vastzet dan slijten je rubbers ongenadig snel, of je moet Poly bushes hebben gemonteerd, dan maakt het niet uit.Pieter K schreef:Ik heb even een fotootje toegevoegd. Dan weten we waar we het over hebben.
Ze staat een beetje schuin, dus dan moet ik gewoon de auto weer opbouwen en moet het weer goed komen.
Thnx Wim!
Er is zelfs een methode beschreven in het werkplaatshandboek dat je de as met straps op een bepaalde afstand van de bumpstops of het chassis moet trekken en de boel dan vastzetten, om op die manier de rubbers in de meest ideale positie vast te zetten en de beste in- en uitgaande vering te krijgen, hoef je de wagen niet eerst helemaal af te bouwen.
Uiteraard wordt daar wel uitgegaan van standaard veren en standaard inrichting, maar een goede leidraad is de wagen helemaal afgebouwd em dan met wat gewicht achterin de bouten vastdraaien, dan zit je goed in de richting.
Gert-Jan.
- Geert 88 SIIID
- Berichten: 89
- Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 10:49
Re: asstrop te kort geworden?
Beste Pieter,
Toen ik mijn veren opgeknapt had na een chassisswap, waren ook de nieuwe straps te kort.
Toen had ik een paar tegels achterin gelegd en de straps gemonteerd.
Dit gaf echter ook ongewenst veergedrag, bij verkeersdrempels sprongen de assen in de straps waardoor de auto een sprongetje maakte.
Toen maar de straps verwijderd en gebeurde hetzelfde met de schokbrekers en ik rijd nu al een paar jaar zonder straps, wel met langere HD schokbrekers
Geeft geen problemen meer, ook niet met nog hogere parabooltjes.
Groet
Geert 88SIIID
Toen ik mijn veren opgeknapt had na een chassisswap, waren ook de nieuwe straps te kort.
Toen had ik een paar tegels achterin gelegd en de straps gemonteerd.
Dit gaf echter ook ongewenst veergedrag, bij verkeersdrempels sprongen de assen in de straps waardoor de auto een sprongetje maakte.
Toen maar de straps verwijderd en gebeurde hetzelfde met de schokbrekers en ik rijd nu al een paar jaar zonder straps, wel met langere HD schokbrekers
Geeft geen problemen meer, ook niet met nog hogere parabooltjes.
Groet
Geert 88SIIID
Re: asstrop te kort geworden?
Ik zal eerst de auto afbouwen om er zeker van te zijn dat gewicht geen oorzaak meer kan zijn. Ik heb er trouwens geen moment bij nagedacht dat zoiets ook in het werkplaatshandboek zou kunnen staan! Maar de tip om de shackels en draaipunten pas vast te draaien als de auto weer is opgebouwd, houd ik zekers in gedachten. Als het allemaal op 1 of ander manier toch niet lijkt te passen, is een gaatje boren of anders zonder asstrop rijden dus ook geen probleem!
Dank voor de reacties!
Dank voor de reacties!