Maarten schreef:Nog een vraagje zouden jullie er een 200 tdi of een v8 in zetten
Tja, ik ben toch eigenlijk echt een diesel-man, dus mijn antwoord is gekleurd. Ik heb nog nooit een benzine-auto gehad (anders dan een leen-auto voor heel even).
Een V8 lijkt mooi, en als je van die V8 "blurp" houdt dan schijnt het een mooi geluid te zijn, maar een V8 is ook nogal onderhoudsgevoelig.
Een diesel geeft, als je met een goed werkend blok start, normalerwijze eindeloos diesel-plezier.
Als je desondanks (ook) aan benzine denkt denk dan ook eens aan een 2,5 petrol.
Zo'n 2,5 petrol is een tikje zuiniger als een V8, eenvoudiger, zelfs bomb-proof. Als je er een verbeterde ontsteking op zet (bijv 123-ignition) dan draait ie heel mooi, bijna geruisloos, en dan is ie helemaal niet zo "zwak" als wel gezegd wordt.
En als je er nog wat extra moeite in steekt dan moet het ook mogelijk zijn er een multi-fuel motor van te maken: benzine/E85/LPG.
Ik weet het E85 is hier ongeveer niet te koop, LPG wel, maar bijv. in Frankrijk is E85 redelijk verbreidt, misschien wel meer als LPG, en bovendien kost E85 daar rond de € 0,60/0,65 per liter.
O ja, kijk eens naar de harde cijfers van 2,5 NA en 2,5 petrol:
Zowel qua vermogen als qua koppel is dat bescheiden petrol-blok een interessante verrassing.
Met een verbeterde ontsteking heb je bovendien niet alleen mooie cijfers maar ook echte prestaties.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Nog even de "harde" cijfers.
2,5 NA - Power output 68 hp (51 kW) @ 4,200 rpm - Torque output 114 lb⋅ft (155 N⋅m) @ 1,800 rpm
2,5 Petrol - Power output 83 hp (62 kW) @ 4,200 rpm - Torque output 133 lb⋅ft (180 N⋅m) @ 2,000 rpm
200Tdi - Power output 107 hp (80 kW) @ 3,900 rpm - Torque output 188 lb⋅ft (255 N⋅m) @ 1,800 rpm (Defender)
V8 - Power output 134 hp (100 kW) ... of meer ...
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =