Series One, motor houdt in bij belasting
Geplaatst: wo 14 aug 2019, 11:07
Wie heeft er ervaring, liefst in de buurt van Hilversum met het afstellen van een Series One, 2L siamese bore, kop/zijklep motor, 1950, met een -standaard- Solex 32 PBI-2 carburateur.
Na de restauratie ben ik vorige week de weg op gegaan en dat is motorisch geen succes.
De motor start prima, loopt mooi stationair en komt onbelast goed op toeren. Belast houdt de motor echter in hij lijkt te smoren.
Wat heb ik gedaan: motor is gereviseerd, grondig, onder en boven, kleppen zijn gesteld. Carburateur is schoongemaakt en voorzien van de voor dit type motor juiste sproeiers (oorspronkelijk zat er een 1,6 L in). De benzinepomp doet het volgens mij goed.
Originele verdeler, wel met Lumenition magnetronic elektronische ontsteking, een nieuwe Bosch bobine en nieuwe bougies. De verdelerkap is niet vernieuwd (staat bij de LRSOC in bestelling). De ontsteking is dynamisch afgesteld op 10 voor BDP. De vacuüm vervroeging werkt zichtbaar (is te zien aan het intrekken van de stelknop) en het ontstekingstijdstip vervroegt bij hoger toerental, dus de centrifugaal vervroeging werkt denk ik ook.
Het stationaire mengsel is afgesteld volgens het werkplaatshandboek. De acceleratie pomp werkt.
Ik heb even geen idee meer. Suggesties?
Is er iemand in de buurt met ervaring die er een blik op wil werpen?
Paul Rasch, Hilversum
Na de restauratie ben ik vorige week de weg op gegaan en dat is motorisch geen succes.
De motor start prima, loopt mooi stationair en komt onbelast goed op toeren. Belast houdt de motor echter in hij lijkt te smoren.
Wat heb ik gedaan: motor is gereviseerd, grondig, onder en boven, kleppen zijn gesteld. Carburateur is schoongemaakt en voorzien van de voor dit type motor juiste sproeiers (oorspronkelijk zat er een 1,6 L in). De benzinepomp doet het volgens mij goed.
Originele verdeler, wel met Lumenition magnetronic elektronische ontsteking, een nieuwe Bosch bobine en nieuwe bougies. De verdelerkap is niet vernieuwd (staat bij de LRSOC in bestelling). De ontsteking is dynamisch afgesteld op 10 voor BDP. De vacuüm vervroeging werkt zichtbaar (is te zien aan het intrekken van de stelknop) en het ontstekingstijdstip vervroegt bij hoger toerental, dus de centrifugaal vervroeging werkt denk ik ook.
Het stationaire mengsel is afgesteld volgens het werkplaatshandboek. De acceleratie pomp werkt.
Ik heb even geen idee meer. Suggesties?
Is er iemand in de buurt met ervaring die er een blik op wil werpen?
Paul Rasch, Hilversum