GatheRRoveR schreef:Net als Fenna aangeeft is het een leuke onderneming, eventueel via de Ballon voor leuke stukken.
.....
Nu weet ik uit eigen ervaring dat het in Zwitserland lastig is om 50 km per uur gemiddeld te halen. Ga maar uit van 40.....
Zeker het stuk tot Zurich en dan naar beneden is een drukke route, een sticker (kan je bij elk tankstation kopen) kan dan toch wel helpen om een beetje sneller te gaan. Want alleen binnen door is leuk, parallel aan de doorgaande route is een bezoeking.
....
Hmm ... in Zwitserland is het best mogelijk om een redelijke gemiddelde snelheid te halen zonder auto-bahn-vignet, alleen moet je dan denkelijk centraal Zwitserland mijden.
Ik ben voor-vorig jaar nog naar Italiaans Wallis gereden en ik heb een pesthekel aan tol-wegen en vignetten, en ik moest ook nog in de Vogezen wat afspreken en had onderweg ook nog wat zijsporen. Nu neem ik niet per se alleen de kleinste wegen, maar ik was er in drie dagen.
Zwitserland ben ik via eerst een stuk Franse Jura binnengeslopen en daarna via alleen vignet-vrije wegen naar de Simplon-pas. Terug ben ik via de St Bernard pas gegaan, dat was een stuk aardiger, en ... nog beter was een omtrekkende beweging geweest, dus helemaal via Frankrijk, maar ik had een beperkt reisschema.
Anyway: Eifel of Oost-Kantons in België, dan eventueel een hoeks Saarland, vervolgens de Vogezen-keten volgen, liefst aan de west-kant, daar is nog heel veel aan witte weggetjes op de kaart en er zijn allerlei veldwegen etc.
In heel veel landen moet je tegenwoordig opletten mbt de toegankelijkheid en/of generale verboden om van de "normale" weg af te gaan.
In Frankrijk is het anders, zolang iets een "weg" is, dus een zekere al dan niet continue verharding etc kent is het een openbare weg totdat de eigenaar er een bordje bij zet, en let op zand en grind is ook verharding (zolang je niet in een rivierbed of afgraving bent).
Ik heb dit aan een bevriende milieu-politie-man gevraagd, ik was niet helemaal toevallig op precies zo'n plek waarvan ik me afvroeg hoe de regels daar zouden uitpakken, maar het was eenvoudig: privé bos, privé terrein, een privé weg, maar wel een "weg" want aangelegd en verhard met zand en stenen, en geen bordje en/of afzetting dus gewoon toegankelijk. We zijn de weg uiteindelijk te voet opgegaan maar dat was omdat we een leuk rondje konden lopen en er in het rondje ook een "verboden" stuk zat.
In Zwitserland heb je overigens zo hier en daar ook doorsteken via zandwegen, wegen die je niet eens zo makkelijk op de kaart vindt (en sommige van die wegen ken ook ineens beperkingen of een soort van tol), maar Zwitserland heeft toch meer koekoeksklokken-keurigheid en minder verassingen.
Anyway, succes met het voorbereiden, de voorpret is de halve pret.
O ja, qua overnachten ben ik makkelijk, een rustige beschutte plek waar de auto bijna horizontaal kan staan is goed genoeg (behalve dan dat ik wel hoge eisen stel aan rustig).