Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
Heb een tijdje geleden mijn R380 (Disco) bak laten reviseren ivm conversie naar short bellhousing en speling.
Nu gaf het bedrijf dat 'm gereviseerd heeft aan dat ze zelf vonden dat ie heel strak stond maar dat ze wel de specs van Land Rover gevolg hebben. Nu ging ik er net mee aan de slag en het viel me op dat ie idd heel zwaar draait. Wat is zwaar?, ik kan alleen bewegen als ik er een koppelingsplaat op schuif en daar met twee handen aan draai. Er zit momenteel alvast 2 liter olie in en ik heb de bak al gekanteld en gedraaid om de olie wat te verdelen.
Voor ik e.e.a. (met elektromotor) weer terug monteer vraag ik me af hoort dit echt zo zwaar te draaien in het achterhoofd houdende:
- Dat wat voor mij zwaar is voor de diesel die er aan hoort niet zwaar is
- Dat er na verloop van tijd toch speling op komt
De vraag is vooral: kan dit kwaad, draai ik zo mijn bak kapot?
Nu gaf het bedrijf dat 'm gereviseerd heeft aan dat ze zelf vonden dat ie heel strak stond maar dat ze wel de specs van Land Rover gevolg hebben. Nu ging ik er net mee aan de slag en het viel me op dat ie idd heel zwaar draait. Wat is zwaar?, ik kan alleen bewegen als ik er een koppelingsplaat op schuif en daar met twee handen aan draai. Er zit momenteel alvast 2 liter olie in en ik heb de bak al gekanteld en gedraaid om de olie wat te verdelen.
Voor ik e.e.a. (met elektromotor) weer terug monteer vraag ik me af hoort dit echt zo zwaar te draaien in het achterhoofd houdende:
- Dat wat voor mij zwaar is voor de diesel die er aan hoort niet zwaar is
- Dat er na verloop van tijd toch speling op komt
De vraag is vooral: kan dit kwaad, draai ik zo mijn bak kapot?
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
Ik zie hier dat Dave Ashcroft de bak wel met de hand kan draaien: https://youtu.be/qgvd0P8cjqA?t=29 Kan dit nog beter worden na een revisie?
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
Als je even nadenkt wat er in beweging moet komen, dan mag die niet heel zwaar draaien. Als je hem in de 4e versnelling zet (ik weet even niet hoe een 380 met zijn 5e omgaat), dan draai je prise direct, dus alleen maar de prise as in zijn lagers en een paar tandwielen in een vrijloop.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
Ja da's waar, momenteel loopt ie in zijn vrij al zwaar.
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
Tja, het lijkt mij niet goed.
Misschien toch nog eens opnemen met de reviseerder ?
Misschien toch nog eens opnemen met de reviseerder ?
Re: Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
ik zou even zwart op wit een goedkeuring vragen dat dit geen kwaad kan bij het revisiebedrijf , als de revisie binnen de specs van landrover gedaan is zullen ze die rustig geven .
als ze dat niet doen weet je eigenlijk al genoeg .... en zou ik ze vragen het aan te passen naar een staat waarbij je wel garantie hebt...
als ze dat niet doen weet je eigenlijk al genoeg .... en zou ik ze vragen het aan te passen naar een staat waarbij je wel garantie hebt...
Re: Hoe zwaar mag de prise as van een R380 draaien
die mag niet zo zwaar draaien, al helemaal niet als de bak in zijn vrij staat.
zwaar draaien betekent dat het lager veel te strak staat, hoeft niet zo te zijn dat dan alles gelijk stuk gaat maar je hebt veel overbodige warmte ontwikkeling en hoge slijtage dus een kortere levensduur van het lager
vergis je niet hoeveel vermogen je verliest in zo een slecht afgestelde lager en dat gaat ten kosten van je accu en reikwijdte.
ik ben ooit begonnen met teflon (fin25) in mijn bak en diffs te gooien en merk gewoon dat het soepeler loopt, de onderdelen koeler blijven en mijn overdrive heeft het mede daardoor 25 jaar uitgehouden, ondanks meer pks en veel hoger koppel.
zwaar draaien betekent dat het lager veel te strak staat, hoeft niet zo te zijn dat dan alles gelijk stuk gaat maar je hebt veel overbodige warmte ontwikkeling en hoge slijtage dus een kortere levensduur van het lager
vergis je niet hoeveel vermogen je verliest in zo een slecht afgestelde lager en dat gaat ten kosten van je accu en reikwijdte.
ik ben ooit begonnen met teflon (fin25) in mijn bak en diffs te gooien en merk gewoon dat het soepeler loopt, de onderdelen koeler blijven en mijn overdrive heeft het mede daardoor 25 jaar uitgehouden, ondanks meer pks en veel hoger koppel.