Maximale last vooras

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Maximale last vooras

Bericht door lucasvanlierop »

Zoals sommigen van jullie al weten ben ik bezig met een conversie naar elektrische aandrijving (wat niet zo hard gaat wegens drukte bij leveranciers).

Ik ben momenteel aan het kijken hoe ik gewicht van de (Tesla) batterijen (400kg ex. behuizing) over de voor- en achteras ga verdelen. Nu viel het me op dat je eigenlijk vrij snel aan het de max aslast van de vooras zit en ik vroeg me ineens af of je daar met een zwaar dieselblok + roofrack + dubbele accu + lierbumper/lier etc. niet snel overheen zit? Ik noem even wat zaken waar de gemiddelde aangeklede Disco/Defender/RRC mee rond rijdt.

Klopt dit een beetje, zoja zit er dus wel wat marge op die as of zit ik er naast?
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Maximale last vooras

Bericht door Marc-my-Words »

Lucas,

Vlgs een "oud" handboek is het max gewicht op een Defender vooras 1200 kg, behalve bij de 130 waar dat gewicht 1500 kg is.
Vlgs mij is de vooras van een 130 gelijk aan die onder een 90 of 110 (of onder een Disco I), het zijn hoogstens andere veren die de auto dragen.
Of te wel: dit geeft aan hoeveel "ruimte" er is -- vooral omdat jouw 123 best dicht bij een 130 komt (de 130 heeft effectief 127 inch wielbasis) is het handig(er) om naar een 130 te kijken (de langere wielbasis veroorzaakt sowieso meet gewicht op de vooras).
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: Maximale last vooras

Bericht door sjeroens »

Als je naar ovi.rdw.nl gaat en daar een kenteken invoerd dan zie je onder "technisch" en dan eronder "assen"
wat het maximale gewicht mag zijn.
Als je dan hier en daar wat kentekens verzameld dan zie je mogelijke verschillen.
Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maximale last vooras

Bericht door lucasvanlierop »

Ja die 1200 kg had ik idd gevonden, maar die 130 zou dus 300 kg extra op dezelfde as mogen met alleen andere veren?, wauw.... Ik zie net in het handboek ook dat Disco 1 V8 maar 1100 kg op de vooras mag, ook vreemd...

Afbeelding
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maximale last vooras

Bericht door lucasvanlierop »

Ik vond inmiddels een Def 130 (3050 kg uitvoering) van een bekende van me en die heeft 1200 kg voor en 1850 achter, wellicht dat de 3500 kg uitvoering dan voor nog een hogere aslast heeft.
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Gebruikersavatar
sjeroens
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:45

Re: Maximale last vooras

Bericht door sjeroens »

En als je kijkt naar een 110 met een salisbury as? Mijn 101 as (ook salisbury)mag voor 1846kg.
Volgens mij ligt er in steenbergen nog een 101 as te koop, weet alleen niet of het voor of achter is.
J.
Jamaar
Berichten: 809
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 10:33

Re: Maximale last vooras

Bericht door Jamaar »

Meer gewicht op de vooras heeft natuurlijk ook invloed op de remvertraging en de remverdeling voor en achter..
Is wel heel leuk, elektrisch maar als het niet op tijd remt!
Is maar even een hint om daar ook op te letten.
Hoop dat het je lukt, als de accu's heeeeel veel beter en goedkoper worden begin ik er ook aan.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Maximale last vooras

Bericht door Marc-my-Words »

Jamaar schreef:Meer gewicht op de vooras heeft natuurlijk ook invloed op de remvertraging en de remverdeling voor en achter..
Is wel heel leuk, elektrisch maar als het niet op tijd remt!   Is maar even een hint om daar ook op te letten.
Lucas,  
Je moet "gewoon" op zoek naar de onderdeel-nummers van de voorassen (en eventueel andere parts) van verschillende modellen.
De 110 en de 130 zijn beide ook als HD-versie (met een max gewicht van 3,5 ton) geleverd geweest, bij de 130 was dat (later) zelfs standaard.
Het zou mij niet verbazen als de verschillen minimaal of afwezig zijn.   Heb je goed gedocumenteerd dat het onderstel (behalve de veren) gelijk is dan heb je een "ingang" bij de RDW om een en ander naar wens aan te passen.
Wat betreft de standaard 110: het is nogal logisch dat de vooras niet tot 1500 kg gaat als het max. totaalgewicht "slechts" 3050 kg is, bij een standaard 110 gaat de vooras dus tot 1200 kg.
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maximale last vooras

Bericht door lucasvanlierop »

@sjeroens, het gaat me er niet perse om de as continue veel hoger te belasten te hebben maar het is wel fijn om te weten hoeveel marge er feitelijk is voor situaties waarin dat een keer gebeurt (al zal dat eerder bij de achteras gebeuren)

@jamaar klopt, dus ik wel de verhoudingen wel een beetje vergelijkbaar houden met voorheen. Wbt ombouwen dat wordt vast ooit goedkoper.

@Marc ja goed idee om eens te kijken wat nou eigenlijk de verschillen zijn, eens zien of ik dat ergens kan vinden!
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Maximale last vooras

Bericht door Marc-my-Words »

lucasvanlierop schreef:...
@Marc ja goed idee om eens te kijken wat nou eigenlijk de verschillen zijn, eens zien of ik dat ergens kan vinden!
Even op zoek gaan naar onderdelen-lijsten.
Qua remmerij zit er vlgs mij niks anders in een 110 of een 130, normal of HD, dwz, wellicht zijn er door de jaren heen wel verschillen maar verder zijn deze auto's in hoge mate gelijk. Een 130 heeft achter HD veren, wat wil zeggen dat er een kleinere "hulp"veer in de standaardveer geplaatst is. Een 130 staat ook meer "op zijn neus", niet door die HD"hulp"veren maar vooral omdat door de grotere wielbasis de voor-helft langer is en dus meer gewicht in de schaal werpt

Groeten MarcS
Gebruikersavatar
lucasvanlierop
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maximale last vooras

Bericht door lucasvanlierop »

Marc heeft (weer eens) gelijk, althans volgens https://topix.landrover.jlrext.com/topi ... d367/en_GB:

Bij de HCPU 130 heeft ook de vooras meer laadvermogen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door lucasvanlierop op ma 25 jun 2018, 08:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Maximale last vooras

Bericht door Marc-my-Words »

lucasvanlierop schreef:Marc heeft (weer eens) gelijk ....
Tja ... het is nog erger ... de 130 HCPU (althans de latere) gaan tot 3500 kg totaalgewicht.*
En hetzelfde geldt voor de 110 Heavy-Duty (die door een lager eigen gewicht dus nog meer mogen laden).
De 110 HD staat op een onderstel dat je een verkorte 130 zou kunnen noemen (ware het niet dat de 130 oorspronkelijk een verlengde 110 was). De 110 HD heeft dus dezelfde veren etc. als de 130.
  • Alledaagse gebruikers van de 130 halen vaak de extra (binnen)veren uit de achterveren - er blijft dan een standaard 110 vering over (zolang je de laatste 500 kg laadvermogen niet wilt gebruiken is dit een aanbevolen en sterk comfortverhogende ingreep), vóór wil de 130-er graag een nog iets zwaardere veer omdat de extra lengte voor het zwaarste deel vóór meeweegt en de 130 zelfs met lichtere veren achter nogal "op z'n neus" staat... bij de 123 met een berg accu's gaat dat waarschijnlijk ook spelen
Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik vermoed dat een 130 gewoon dezelfde remmerij heeft als de 110.
Constructief gaat alles dus makkelijk tot over de 3500 kg, waarschijnlijk is alleen het remvermogen nooit (officieel) getest bij een zwaardere lading.

*   Vroeger, toen de bandenkeuze niet reuze was, was het max totaalgewicht en dus ook het max as-gewicht bij de 130 (en de 110 Heavy-Duty) een knelpunt mbt de toegestane banden: bijv. met de Michelin XPC haalde je het max as-gewicht niet. In 235/85x16 is de keuze veel groter, zowel qua gewicht als qua max snelheid.
Plaats reactie