Gerben schreef:Maar kan ik hieruit opmaken dat alle rubbers gewoon gaan passen ? Zag dat het oudste nummer van een serie,s 3 is .
Bij mijn hardtop zit er een soort schuine kant waar het rubber achterhaakt.
Ik heb alleen maar mijn bescheiden ervaring gemeld.
Bij de Td5 was het een vrij smalle rubber strip (en dus een vrij diepe vrije kier aan de interieurzijde - bij de "Puma" is het een brede rubber band met een andere kwaliteit schuim aan de binnenkant (als je iets in die kier wilt haken - wat ik wil - dan moet je een deel schuimrubber opzij duwen).
Gezien de ervaring dat door vorstwerking het rubber stuk gedrukt wordt het ik het nu direct netjes afgekit. Bij de Td5 kwam op een gegeven moment, in een hoosbui een kleine waterval naar binnen ... aan de rechterkant naast de achterdeur ... bij nadere beschouwing bleek de body-capping ook al gemene roestschade te vertonen (en dit binnen 10 jaar). Een beetje ijs ziet er vriendelijk uit, maar herhaald vriezen en dooien (dat doet het als je met de auto rijdt tijdens een vorstperiode) is dus beslist niet zo vriendelijk: ijs vult een kiertje (want het zwelt 10% tijdens het bevriezen), als het dan oppervlakkig dooit en daarna weer bevriest drukt het steeds weer een beetje verder. Is er een of andere oneffenheid, of gewoon een ribbel/richel dan zet de ijsmassa zich af tegen die oneffenheid.
Beter dus zoveel mogelijk de kieren zo af te kitten dat er geen water in "klem" komt te staan.