Pagina 1 van 1
rokende motor!!
Geplaatst: vr 07 feb 2003, 23:17
door schoentje
mijn diesel exleger 109' rookt bij een warme motor.
er komt een blauw/ zwarte rook uit, maar hij verbruikt geen (bijna) olie of koelvloeistof. Oke een ietsiepietsie (ongeveer 1 ltr. op 3000 km.)
kan het zijn dat ik een onvolledige verbranding heb en dat ik mijn pomp iets moet bij stellen?????
Graag een reactie??
Re: rokende motor!!
Geplaatst: vr 07 feb 2003, 23:26
door Aad Koene
Schoentje,
Zwarte rook wijst altijd of een onvolledige verbranding, zowel bij diesels als bij benzine/gas.
Na het starten geven series Land Rovers bijna altijd een korte tijd een witte pluim, dit wordt veroorzaakt door condens in het gietijzeren blok.
Bij het goed doorwarmen van de motor (rit langer dan 20/30km) verdwijnt dit vocht.
Bij veel korte ritten wordt de hoeveelheid steeds groter en gaat vaak zelfs schuimen (de bekende mayonaise in de breaders).
Witte rook uit een diesel bij een warme motor en na stationair draaien wijst meestal op oliegebruik.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: rokende motor!!
Geplaatst: vr 07 feb 2003, 23:34
door schoentje
maar mijn laro gebruikt geen olie nog geen halve pijlstok indicatie??? een pietsie maar!!!
Re: rokende motor!!
Geplaatst: vr 07 feb 2003, 23:42
door Serious IIa
Dat kan, maar als je Aad zijn antwoord goed gelezen hebt dan duid dit op onvolledige verbranding..... Hoe je dit moet afstellen weet ik helaas niet ik heb nl alleen verstand van benzine blokken.! Maar iemand hier moet dat weten! of bel morgen even naar RB te BR en doe hem maar de groeten!
Groet Bowy
ps Ron als je dit vanavond leest ,.........
Re: rokende motor!!
Geplaatst: vr 07 feb 2003, 23:59
door janzzen
als de motor te veel brandstof krijgt zal hij ook zwart roken, controleer je luchtinlaat eens. ik weet niet precies hoe het met een diesel werkt maar ik kan me voorstellen dat ie gewoon teveel ingespoten krijgt, te hoge verstuiverdruk. en natuurlijk een stuk slijtage.... als je compressie zakt zal hij zeker gaan roken, laat eens een compressie test doen zou ik zeggen
zoek ze
Re: rokende motor!!
Geplaatst: za 08 feb 2003, 00:29
door theo
Hallo schoentje,
Controleer aub gauw die malle luchtklep in je inlaat.Deze staat waarschijnlijk veel te strak afgesteld!
Het is de bedoeling dat deze stationair dicht staat en bij het gasgeven opent.Staat ie te strak,blijft ie te dicht... met alle gevolgen van dien. vooral zwart roken dus.tis oppassen geblazen want de verbrandingstemperatuur kan hierdoor gevaarlijk oplopen en schade veroorzaken aan je hotspots,gloeispiralen enz
Het is sowieso een rot systeem en wordt dan ook vaak vervangen door een vacuum pomp van peugeot te monteren op de plaats waar nu een spanner zit.
succes, theo
Re: rokende motor!!
Geplaatst: za 08 feb 2003, 00:45
door 110
Roken bij een diesel die niet teveel olie gebruikt (en één liter op drie duizend kilometer vind ik best veel), duidt op een slechte verbranding van diesel.
Dus de oorzaken kunnen (onder andere) zijn:
te weinig lucht (rookt de motor ook bij stationair draaien ?)
verkeerd inspuit moment (draaien van de brandstofpomp, VOORZICHTIG !)
verkeerde klepspeling.
Maar vaak voorkomend:
slechte verstuivers; (na) druppelen, niet op de juist druk openen, slechte verstuiving.
Het controleren van de verstuivers is voor een garage een kleine moeite, je kan ze zelf verwijderen en meenemen.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb goede ervaringen met Roel Baaij in Schagen. Hij kan je ook verder helpen met tiips en hints.
Succes
P.S., het lijstje met mogelijkheden is natuurlijk niet volledig, en gegeven tips geven geen garantie voor beter rijden.
Re: rokende motor!!
Geplaatst: zo 09 feb 2003, 12:01
door Cyriel Bruins
Graag zou ik wat meer info willen omtrent het plaatsen van de Peugeot vacuumpomp, ik zit n.l al lang met het probleem van een rokende motor, en heb alle opties die genoemd zijn al uitgeprobeerd.Misschien is het plaatsen van zo'n pomp een optie groet Cyriel
Re: Vaccuumpomp was: rokende motor!!
Geplaatst: ma 10 feb 2003, 19:38
door Victor Rutten
Kijk voor het inbouwen van een vaccuumpomp maar eens op mijn site
[www.series3.nl]
Ik heb in mijn ambulance ook een peugeot vaccuumpomp, hiervan heb ik een aantal foto's gemaakt.
De pomp die het meest gebruikt wordt komt uit een 205 of 305 diesel bouwjaar omstreeks 1985.
Hij komt op de plaats van de spanrol, hiervoor moet je een buisje op de originele spanrolbeugel lassen zodanig dat de poelie van de pomp op dezelfde plek komt te zitten.
Kijk ook even in de pomp (boutjes langs de buiterand losmaken) of het membraam nog goed is, een reserve membraam kost ongeveer 17 euro.
Groeten, Victor
Re: Vaccuumpomp was: rokende motor!!
Geplaatst: ma 10 feb 2003, 23:02
door Jan F.
Heb zelf op mijn Lightweight een vacuumpomp van een citroen ax diesel gebruikt.
Als je deze kompleet met steun eraf haalt, hoef je alleen de poelie om te draaien, dan ligt deze al in lijn. Wel een andere V-snaar monteren i.v.m. de lengte.
Suk6, Jan
Re: Vaccuumpomp.heeft peugeot pomp eigen smering?
Geplaatst: ma 10 feb 2003, 23:07
door theo
hallo,
Victor of misschien iemand anders,hier even een vraagje.
heeft die vacuum pomp van peugeot een eigen smeersysteem (vulnippel voor olie) of wordt deze met motoroliedruk gesmeerd dmv een drukleiding naar het blok.dat laatste zag in nl op een 505 td motor en ik zou niet weten waar je dan een olie toevoer vandaan moet halen
groet, theo
Re: Vaccuumpomp.heeft peugeot pomp eigen smering?
Geplaatst: di 11 feb 2003, 13:30
door Victor Rutten
De peugeot pomp heeft een gesloten systeem gevuld met olie.
Deze zit onder het membraam.
Groeten, Victor
Re: Vaccuumpomp.heeft peugeot pomp eigen smering?
Geplaatst: di 11 feb 2003, 23:51
door theo
bedankt voor de info,victor
groet, theo