Pagina 1 van 1

Distributie 200TDI

Geplaatst: di 04 feb 2003, 11:34
door Willem
Hallo iedereen,

Ben ik weer.. Ik had dat probleem met mijn 200TDI Defender.

Ik heb de boel losgehaald en de distriebutieriem voor de zekerheid maar vervangen. Echter wat mij opviel dat de oude dus inderdaad niet goed stond naar mijn mening. Met de pomp geblokkeerd staat de nokkenasaandrijving goed als ik uitga van het centerpuntje op het tandwiel, maar de krukaspully staa als ik uitga van een streepje op de pully met daarbij de tekst TDC (top center point?) Deze stond een 30 graden naar rechts dus ongeveer 1 a 2 tandje sop de riem. Klopt het dat dit TDC punt omhoog moet wijzen naar het pijltje. De spie van de as wijst da niet meer naar boven. Kan dit TDC punt op de pully verschuiven?

Bij het spannen meot je het geheel 2 maal volledig ronddraaien om opnieuw te kunnen spannen, moet dit gemakkelijk gaan of moet ik daarvoor echt kracht gebruiken?

Een heleboel vragen..

Alvast bedankt

Willem

Re: Distributie 200TDI

Geplaatst: di 04 feb 2003, 19:51
door michel
Als je de riem op tijd hebt staan, moet er een boor 9 in het gat in de brandstofpomp passen en staat de nokkenas tandwiel met het puntje gelijk met het schotje (streepje) en de spie van de krukaspoelie naar boven. Je kunt dan door het gat in het vliegwielhuis een sleufje zien op het vliegwiel. Hier kunje een bout M12 insteken die je op maat van dat gleufje geslepen hebt. (ongeveer 4 mm) Je kunt zo ook de motor blokkeren.
Als je alles dicht hebt gemaakt en je wilt de poelie op de krukas monteren let er dan wel op dat het gat en de bout vet vrij zijn en dat je deze monteert met loctite. Je moet deze bout op 340Nm vastzetten, maar zet hem zo vast als je kunt. Deze willen er namelijk wel eens uitlopen en dat kost je een nieuwe krukas omdat de poelie je krukas dan beschadigd.
Succes.
Michel