Pagina 1 van 1
snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 16:39
door Steven
ik wil een snorkel maken om op mijn 2A te zetten.
Zodat ik bij de schaarse momenten dat ik onverhard ga rijden er in ieder geval schone lucht binnenkomt.
Is dit verstandig of kan dit allemaal negatieven gevolgen veroorzaken, zoals minder vermogen etc....? Het gaat om een 2.25 bezine motor.
Steven
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 16:50
door Steven
ik bedoel natuurlijk benzine DORK die ik ben.
Het is niet de bedoeling dat hij ook door water heen moet, dus aanpassingen aan verdeelkap etc doe ik niet.
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:01
door Bjorn
dan is een snorkel dus niet nodig. Immers zand en stof worden door een normaal luchtfilter al tegengehouden... Daar istie voor.
Maar t ziet er natuurlijk wel leuk uit.. Misschien gewoon een pvc pijp?
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:02
door Aad Koene
Steven,
Naar die mogelijkheid ben ik ook al een tijdje aan het zoeken.
Bovendien heb ik ook nog rechtse besturing. (mijn luchtfilter zit dus aan de dezelfde kant als mijn stuur)
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:07
door Aad Koene
Bjorn,
Zand en stof klopt inderdaad, water blijft er niet uit (in mijn geval).
PVC-pijp is leuk bedacht en zal ongetwijfeld een onderdeel ervan gaan vormen.
Echter op een S2a zit een oliebadfilter met een inlaatrooster rondom en dat is nu juist het struikelblok.
De oplossing zal een stuk creatiever zijn, denk ik althans.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:07
door Jorrit
Hoi Steven,
Ik weet in iedergeval dat het tenkoste gaat van je vermogen door het verlengen van je lucht inlaat verhooh je de weerstand van de ingaandelucht. Hierdoor krijg je een te rijk mengsel met alle gevolgen vandien. Een oplossing is om de snorkel doormiddel van een stuk flexibele slang te verbinden, deze kan je als niet in het terrein rijd los hangen en als je het terrein ingaat aansluiten. Je rijdt dan maar van korte duur met een te rijk mengsel (dat is geen probleem).
Daarnaast heb je in het terrein eigenlijk maar op twee momenten een snorkel nodig; 1. als je met de auto dieper door het water gaat dan dat de inlaat van de lucht zit, je gaf al aan dit niet van plan te zijn.
2. als het extreem stoffig is dan kan het helpen je lucht iets hoger weg te halen omdat het daar over het algemeen iets minder stoffig is.
bij de tweede heb ik in Nederland mijn vraagtekens is het hier ooit lang genoeg droog om stoffig te worden? en als het zo lang droog is weet ik niet waar het stoffiger is, op een terrein van een paar ha waar een hoop blije kinderen zich aan het uitleven zijn of onder de motorkap boven het spatboord.
blijf er bij dat het er wel erg leuk en gelikt uit ziet
Groetjes Jorrit
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:10
door Steven
Ik heb ook een rechtsgestuurde
maar dat maakt toch niks uit, behalve dat je een beetje een dode hoek krijgt waar net een suzuki alto in past.
Steven Ooms LR S2A 109" StaWag RHD Safari "Abeltje"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:11
door Jorrit
Hoi aad,
Da's appart ik heb ook een RHD maar mijn luchtfilter zit aan de linkerkant waar ook mijn aanjager hangt. En ik heb niet van die roostertjes aan de zijkanten van mijn spatboorden waardoor ik de luchtinlaat naar binnen kan laten gaan. dus ik heb ook een probleempje als ik er een snorkel op wil zetten maar die komt na de steering-guard.
groetjes Jorrit
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:13
door Steven
Aad die inlaat rondom wwar jij het over hebt kan je volgens mij met een vleugelmoer er af draaien en dan houd je toch een mooi rond gat over waar je pijp zo inkan?
Of ben ik nu helemaal in de bonen en heb ik het luchtfilter van m'n ouwe lightweight in gedachte?
Steven Ooms LR S2A 109" StaWag RHD Safari "Abeltje"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:16
door Aad Koene
Jorrit,
Bij het stofvrij snorkelen gaat dit inderdaad alleen op als je de voorste bent.
Achterin de rij, in de stofwolk, zal het originele oliebadfilter normaal goed zijn werk doen en zou het loskoppelen alleen maar negatief werken.
Met betrekking tot de verhoogde weerstand hebben ze daar bij Safari Snorkels een oplossing voor gevonden door niet meer met ronde Cycloon inlaten te werken maar deze te vervangen door een naar voren stekende inlaat.
Hierdoor wordt de luchtopbrengst zelfs hoger.
Het probleem licht in het koppelen van een verhoogde luchtinlaat (aka Snorkel) op het bestaande oliebadfilter.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:19
door Steven
Jorrit,
Ik heb ook geen luchtinlaat aan de zijkant.
Maar als ik lees dat het nogal vermogen kost dan denk ik dat ik er nog maar even een nachtje over ga slapen.
Ik heb toch geen haast eerst moet er een nieuwe kabelboom in, want nu doen alleen de motor en de remlichten het. Vorige eigenaar was iets te krea bea met stroomdraadjes.
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:19
door Steven
Jorrit,
Ik heb ook geen luchtinlaat aan de zijkant.
Maar als ik lees dat het nogal vermogen kost dan denk ik dat ik er nog maar even een nachtje over ga slapen.
Ik heb toch geen haast eerst moet er een nieuwe kabelboom in, want nu doen alleen de motor en de remlichten het. Vorige eigenaar was iets te krea bea met stroomdraadjes.
Steven Ooms LR S2A 109" StaWag RHD Safari "Abeltje"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:26
door Jorrit
das mooi van safari maar als je rustig rijd heb je niet zoveel rijwind daarnaast kan ja motor op deze manier niet meer zelf bepalen hoeveel lucht hij bij zijn mengsel wil maar word dit er bij "reletief hoge" snelheden in geperst, waardoor je een arm mengsel krijgt en dat wil je absoluut niet, de bedrijfs temp kan hier door te hoog komen te liggen en dat is erg slecht voor de motor. Zeker als je zo als ik diesel rijdt. is dus absoluut geen oplossing. tweede probleem is dat hij inplaats van schonere lucht, alles wat zijn kant op komt inslikt lijkt mij ook niet geheel de bedoeling.
groetjes Jorrit
Re: geen snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:34
door Aad Koene
Conclusie,
De heren bij Land Rover hebben dus heel erg goed hun best gedaan.
De inlaathoogte van een oliebadfilter op een S2a is +/- 90 cm, op die zelfde hoogte zit alle elektronica (met uitzondering van de ontsteking).
Per saldo zorgt het oliebadfilter dus voor een goede reiniging van stof- en zanddeeltjes en zit hoog genoeg om door 75+ cm water te kunnen waden (mits we de ontsteking beschermen)
Bedankt Land Rover en jullie ook heren
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 17:43
door gerbrand
Zelf heb ik ook een snorkel op mijn 2A , was gemaakt van gegalvaniseerd maar dit vond ik niet zo mooi,dus heb ik er nu een van RVS gelast. De aansluiting op het originele luchtfilterhuis is geen probleem want er zitten geen openingen rondom maar slechts een rond gat ter grote van de aanzuigpijp. Dit is een origineel filterhuis wat je in Zwitserland vaker ziet. De motor is een 6-cylinder en de diameter van de aanzuigbuis is 3 inch. De motor krijgt lucht genoeg en het brandstofmengsel hoeft niets aan veranderd te worden.(Bijna alle nieuwe vrachtauto's rijden ook met een verhoogde inlaat van plastik).
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 19:34
door Disco
Heren dames
Op mijn oude s3 had ik een verhoogde inlaat van een 110 laten zetten.
weliswaar samen met de 2.5 diesel maartoch.
Maar een beetje knutselaar zal met de bestaande snorkel maten toch wel uit de voeten kunnen.
neem je het lucht filter van de2.5(uit de 90/110) krijg je gelijk een betere lucht toevoer.
veel knutel plezier Theo Kaufmann
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 21:35
door Rikkers
Ik heb er een gemaakt,
als je wilt: ik heb hier ooit een foto seriestje voor iemand anders voor geschoten.
Intresse?
Pierre
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 21:47
door Dennis
In het optional equipment boek hebben de luchtfilters voor een snorkel de volgende part nrs:
Series 2a: 309482 hier hoort een andere accu/filtersteun bij.
Series 3 : 595006
Series 3 6-cylinder:564864
Deze hebben allen een ronde aansluiting in de aanzuig.
Waarschijnlijk zullen ze niet meer te krijgen zijn, maar je weet maar nooit.
Als je een kunststof pijp gebruikt kun je beter een HDPE pijp gebruiken ipv een PVC pijp, want PVC wordt erg bros als het koud is.
Dennis B
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 21:53
door marcel
ik wil deze plaatjes wel eens zien, denk er ook over om het op mijn 109'exleger te knutselen.
Dus laat maar komen,
bvd
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 22:14
door Bowy
Hoi pierre
Het lijkt mij ook interessant om die fotootjes eeens even te bekijken.....
Groet Bowy
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 22:46
door gertjan
Hoi Pierre
Heb je een poosje geleden gebeld om mee te gaan kijken naar eem landrover
Hebben er ondertussen een gekocht
een 109 van het leger
Heb ook intressen in een snorkel kan je mij ook een foto toezenden
Alvast bedankt
Groeten Gertjan
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: do 30 jan 2003, 22:48
door Aad Koene
Pierre,
Ben heel erg benieuw.
Je kent mijn e-mail adres, cq je weet de weg.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: vr 31 jan 2003, 00:57
door Maarten B
Hoi Pierre,
Ben ook erg geinteresseerd in de foto's. Loop al een tijdje met de gedachte rond zo'n ding op mijn serieIII te fabriceren!
Gr. Maarten
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: vr 31 jan 2003, 09:43
door Bowy
Hoi Allemaal,
Is het misschien een goed idee om naar aanleiding van alle reacties een "snorkelbouwdag" a la steeringguard te organiseren???
Lijkt mij gezellig en handig??
Groet Bowy
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: vr 31 jan 2003, 10:11
door jan
lijkt mij een prima idee
ik wil ook graag de fotootjes zien van te voren!!
jan
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: vr 31 jan 2003, 23:12
door theo
neem i.p.v het origineel natte filter gewoon een natte filterpot van een mercedes bus 207/307 2.4 diesel of 207/307 3.0 diesel. bwj zo rond de tachtiger jaren
hieraan zit een aanzuigpijp waaraan je goed een slang kunt bevestigen en het filter past op dezelfde plaats als het origineel (weet niet of dat voor alle landroverrs geldt).
als er een 3 liter 5 cil. diesel door ademen kan,dan kan een laro dat ook!
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: vr 31 jan 2003, 23:17
door theo
foutje. de 3.0d bus heet 209/ 309 en niet 207/307 das de 2.4 4cil.
Die filter kan het trouwens ook zat doen.
maareh tis natuurlijk niet origineel he? lijkt toch vaak een struikelblok te zijn,terwijl anders dan origineel soms toch ook een verbeterig kan zijn......
groetn uut grunn.
Re: snorkel op 2A
Geplaatst: za 01 feb 2003, 21:02
door Jan
Hoi Pierre,
Kun je mij ook zo'n fotootje sturen?
Alvast bedankt,
Groeten,
Jan