Pagina 1 van 1

ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 11:53
door werner
Tja, bij mijn 109' de voorste remslangen vernieuwd en dan nog ontluchten!
Wie weet er een wat eenvoudigere manier om dit te doen dan die in de workshopmanual beschreven staat. Het schijnt niet eenvoudig te zijn!?

groet, Werner

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 11:59
door Bowy
Kijk eens op www.lrch.nl daar staat een methode beschreven.

Ik zelf doe het alijd gewoon old-fashioned..... helper pompt, stukje doorzichtige slang op nippel, nippel kwartslag los kijken of lucht uitkomt zo niet dan weer vast. dan andere zijde en klaar..... (denk wel om je vloeistofniveau in het reservoir.)

Groet Bowy

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 14:00
door Chris
Wat ook een heel handige methode is, is om een meter of 5 aquariumslang te kopen (zo dun mogelijk), en een dikker stukkie dat er precies overheen valt en mooi over 't nippeltje past. Het andere uiteinde hang je gewoon in het reservoir, zo pomp je rond, en verlies je geen vloeistof. Als er geen luchtbelletjes meer de slang ingaan, nippel sluiten en de slang in het reservoir leeg laten lopen. Succes!!

eenvoudig

Geplaatst: do 23 jan 2003, 14:19
door Bjorn
dit is een heel eenvoudig klusje. Zorg dat je reservoir vol is.
Het makkelijkste gaat het met 2 mensen.

De volgorde is als volgt:
-ontluchtingsnippel los (man 1)
-pedaal intrappen (man 2)
-ontuchtingsnippel vast (man 1)
-pedaal loslaten (man 2)

-ontluchtingsnippel los (man 1)
-pedaal intrappen (man 2)
-ontuchtingsnippel vast (man 1)
-pedaal loslaten (man 2)

dit blijven herhalen tot er geen luchtbellen meekomen.
Denk er wel aan dat er bij de eerste ronden soms nog geen luchtbellen komen omdat eers je remcilindertje wordt leeggetrapt. Daarna komt de lucht uit de nieuwe slang pas.
Je kunt, als je schoon wilt werken een slangetje op de nippel zetten en deze in een potje ofzo hangen.
Uiteraard doe je dit aan allebei de kanten (als je beide slangen hebt vervangen dan)

Bjorn

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 18:34
door Ed
Hoi,

Alle genoemde manieren om te ontluchten werken prima.

Wel wil ik je nog even waarschuwen voor iets wat mij is overkomen tijdens het onluchten.
In het remsysteem zit een soort van schakeling die in geval van een lekkage, het remsysteem voor loskoppelt van de achterzijde (het gescheiden circuit). Dit om in ieder geval altijd voor of achter remkracht te behouden.

Het systeem bestaat uit een soort van metalen pijpje met daarin een balletje (plunjer). Wanneer er ergens een lek ontstaat, zal de remolie met veel grotere snelheid gaan rondsstromen. Het balletje zit normaal stationair in het pijpje, maar zal dan (bij lekkage) door de grote stroomsnelheid verschuiven en het deel waarin de lekkage is opgetreden afsluiten (voor of achter). Op deze manier houd je dus altijd wat remkracht over.

Door nu tijdens het ontluchten wat al te enthousiast op het rempedaal te pompen met een nippeltje open, "denkt" het systeem een lek te hebben ontdekt en zal het betreffende circuit afsluiten. Je kunt dit alleen opheffen door een nippel op het andere nog werkende circuit te openen en vervolgens weer flink te gaan remmen (wel slangetje aan de nippel). De plunjer zal uiteindelijk weer op zijn plaats schieten.

Op zich allemaal wel te doen, maar het koste mij erg veel tijd voordat alles weer op zijn plaats zat.

Dus bij ontluchten niet het pedaal ineens op de bodem stampen, maar heel geleidelijk tot ongeveer 3/4 intrappen.

Succes,
Edwin.

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 18:54
door 2Fast
Klinkt aannemelijk, dit geldt natuurlijk alleen voor Series III met een gescheiden remsysteem en niet voor series II(a) zonder scheiding....

Groet Bowy

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 21:42
door Rocus van Oosten
Overal wordt afgeraden om de oude vloeistof weer te gebruiken. Vloeistof is hygroscopisch en geeft op den duur problemen. Meestal adviseeren de boeken de remvloeistof in zijn geheel eens in de twee jaar te verversen. Bij ontluchten ben je daar dan gelijk van af voor een paar jaar. En zo duur is het niet!

Aan de andere kant is de methode wel handig want je reservoir kan zo nooit leegraken!

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 21:52
door Anton
Methode is ook bedoelt om de laatste resten lucht uit je systeem te halen.
Ik ga altijd als volg te werk, eerst de vieze vloeistof in een oude jerrycan. Dit is remvloeistof met water. als de vloeistof schoner wordt, leg je de leiding in het reservoir, dan door pompen tot de lucht eruit is. Al is remvloeistof niet zo duur, we denken ook aan het milieu.

Voordeel van het werken met die dunne (aquarium) slang is dat door de interne druk de vloeistof (en luchtbel) niet zo snel terugloopt.
Ik heb deze methode per toeval is ondekt, maar weet niet of die al langer bestaat.

Anton

Re: ontluchten

Geplaatst: do 23 jan 2003, 23:49
door Dennis
Er zijn voor weinig geld prachtige een-mans ontluchtingssets te koop, het bestaat uit een resevoir, waar je de remvloeistof in doet.
Op dit resevoir zit een slang voor de lucht (resereveband, compressor i.o.d.), en er zit een slang op die je i.p.v. de orginele dop op je rem vloeistof resevoir aansluit (je krijgt er vele maten doppen bij).
Het werkt als volgt: door de luchtdruk komt de vloeistof in het resevoir van de set ook onder druk te staan, en dus ook (via het resevoir v/d hoofdremcyl) het gehele remsysteem. Nu kan het systeem ontlucht worden. Omdat de slang naar het hoofdremcylinder onder in het resevoir hangt zal alle vloeistof die je bij het ontluchten kwijtraakt direct weer aangevult worden.
Voordelen, je kan zonder hulp ontluchten, en als je de druk op zo'n 2,5 bar houdt zal de schakelaar bij een gescheiden systeem niet aanspreken.
Ik gebruik dit nu zo'n 12 jaar, en ben er zeer tevreden over.
Het hele systeem doorspoelen kun je nu ook veel gemakkelijker, en het is ook voor de koppeling te gebruiken.

Dennis Berretty.

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 00:38
door Bowy
Hee dennis,

waar kan ik zo'n ding krijgen?? Lijkt mij ideaal!!!

Groeten Bowy

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 03:35
door ron bolleboom
al deze antwoorden zijn niet voldoende voor het ontluchten van een 109 voor .
als je goed naar de cilinders kijkt zie je dat de leiding halverwege de cilinder inkomt en ook weer uit gaat naar beneden en het ontluchtings ventiel zit ook op de helft dus gevolg bij ontluchten is dat er bij 4 cilinders een lucht bel tegen de boven kant blijft zitten .je kan alleen de lucht eruit krijgen door kant voor kant de remtrommel er af te halen dan de cilinders uit pompen hoofdremcil. ingetrapt houden ontluchting open dan bovenste cilinder helemaal naar binnen drukken daarna de onderste indrukken (bovenste vast houden)ventiel dicht en weer herhalen 3x en de lucht is eruit . als het niet helemaal duidelijk is mag je mij bellen
de adviezen hierboven zijn goed voor een 88 met dubbel werkende cilinders maar werkt niet met gescheiden cilinders . het is op prikbord de lamme helpt de blinde !

010-5118124 Ron

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 14:22
door Bjorn
de lamme helpt de blinde....? daarom zijn we hier. Al doende, vragende en knutselende leert men. Dat is ook het leuke aan zo'n auto. We kunnen natuurlijk ook allemaal een nieuwe Defender kopen en die gewoon in onderhoud doen bij de Landrover dealer. maarja..

Bjorn

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 14:38
door Bowy
Als we dat zouden doen, heeft Ron geen werk meer dus...............


Groet Bowy

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 16:20
door Steven
Dus Ron, een beetje aardig blijven doen tegen alle lamme en blinde die hier hun best doen om elkaar van de regen in de drup te helpen en daarbij heel veel onderdelen nodig hebben. Want die onderdelen worden, als je op het prikbord turft, het meest bij jou gehaald.

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 17:05
door wilberth
Dus, de eenvoudige ontluchtings methode is:

auto op assteunen los van grond zetten
wielen verwijderen
remtrommels verwijderen
stofkap van aseinden verwijderen
splitpen uit "castelnut" peuteren
"kasteelgek" verwijderen
aandrijfflens van asstomp verwijderen
dubbele moer voor lagers verwijderen
lagers+naaf verwijderen
evt. remschoenen ed. verwijderen
remankerplaat losmaken, remslangen laten zitten!!
remankerplaat dusdanig positioneren dat leidingen bovenop zitten
tegelijkertijd: -op rem trappen
- remcilinders in en uit bewegen
- remvloeistof reservoir vullen
- ontluchtingsnippels openen en sluiten
en vervolgens
remankerplaat weer bevestigen (evt. nieuwe borgplaatjes)
(nieuwe) remschoenen plaatsen
naaf + (evt. nieuwe) lagers en (evt. nieuwe) kering plaatsen
dubbele moer weer plaatsen en afstellen
aandrijfflens weer terugzetten
"kasteelgek" weer plaatsen
nieuwe splitpen monteren
stofkap terug slaan
remtrommels plaatsen
wielen terugplaatsen
het geheel weer aan moeder aarde toevertrouwen.

Klinkt als een eenvoudig rechtoe rechtaan klusje. Dat kon ik dit weekend wel eens gaan proberen, want andere dingen bieden voor deze dubbele cilinders in iedergeval geen uitkomst.

Groet, Wilberth

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 17:06
door Bowy
Inderdaad, maar tips van Ron zijn natuurlijk nooit weg ik bedoel dat scheelt mij weer telefoonkosten!

Groet Bowy

PS ik was blind nu alleen nog maar lam

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 17:08
door Bowy
Waarom de lagers eraf????? en de naafdelsel??

Zou je niet meteen je vooras demonteren.... dan kun je hem op zijn zijde houden zodat de lucht naar een kant loopt .

Groet Bowy

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 17:23
door wilberth
naaf eraf smakkellukker om bij de boutjes van de remankerplaar te kunnen.
Vooras eronderuit is eenvoudiger maar dan zijn mijn remslangen weer net tekort.
Ik kan natuurlijk ook gewoon het hele autootje op zijn kant leggen en dan zijde voor zijde ontluchten, iemand hier ervaring mee? ;-)

Groet, Wilberth

Re: ontluchten

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 18:34
door Anton
Je kunt de 109 ook gewoon in de takel hangen onder een hoek van 51 graden, loopt de lucht er vanzelf uit.

Iemand al geprobeerd?

Anton

Re: ontluchten/ont-olieen

Geplaatst: vr 24 jan 2003, 23:25
door Aad Koene
Je kunt er natuurlijk ook luchtremmen van maken.

Maar ja, hoe ont-olie je de boel dan?

Wel, op dezelfde manier:
- je draait de norzels open en blijft net zo lang pompen tot de olie eruit is.

Vergeet ze daarna niet dicht te draaien, anders komt er water in en heb je er een probleem bij.

Nee geintje,

Maar we blijven met z`n allen sleutelen en vooral lachen om die andere auto bezitters die alleen maar dure garagerekeningen mogen betalen.

Keep them Roling,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: ontluchten

Geplaatst: za 25 jan 2003, 09:31
door Rocus
Ik heb met zo'n ding slechte ervaringen. Als er ook maar ergens een lek is van zo'n
ding naar je remreservoir (meestal bij de dop van het reservoir aan de hoofdremcilinder) zal de hele zaak overlopen. Ik controleer liever af en toe het reservoir en vul het tijdig bij.

Re: ontluchten

Geplaatst: za 25 jan 2003, 13:22
door Dennis
Bij het ontluchten gebruik ik de volgende methode, die mij tot nog toe altijd succes bracht:

Eerst ontluchten op de gebruikelijke methode (met het ontlucht setje)
als er geen verbetering meer is, dan de set demonteren, en enkele tientallen keren het pedaal stevig en snel intrappen en lossen.
Weer ontluchten, een nachtje laten staan, de volgende dag weer ontluchten, klus klaar en rijden maar.
Bij mij heeft dit gewerkt bij mijn 88" met 109 vooras, bij de 88" s2a, en de 101fc.

De ontluchtingsset heb ik bij Brezan automaterialen gekocht, maar elke goede automat. zaak heeft het wel in z'n assortiment.
Ik moet bekennen dat ik de dop voor het resevoir vervangen heb voor een oude Girling resevoirdop.

De methode van Ron werkt uiteindelijk wel wat sneller denk ik (scheelt een nachtje)

Dennis B.

Re: ontluchten

Geplaatst: zo 26 jan 2003, 18:03
door marcel
Van horen en zeggen, sluit een vacuumpomp op de remvloeistof reservoir aan.
Die trekt die lucht uit het systeem. Lijkt niet moeilijk, ik moet het zelf wel nog
uit proberen.
Marcel L malangeveld@zonnet.nl

Re: ontluchten

Geplaatst: zo 26 jan 2003, 22:07
door jan
JA!!!! werkt goed maar dat berkje heeft nu een Hernia van hier tot Tokio!!!Anton schreef:
>
> Je kunt de 109 ook gewoon in de takel hangen onder een hoek
> van 51 graden, loopt de lucht er vanzelf uit.
>
> Iemand al geprobeerd?
>
> Anton

Re: ontluchten

Geplaatst: zo 26 jan 2003, 22:13
door jan
zo zie je maar weer ....
jij WEET dat je methode werkt!
haastige spoed is zelden goed!!!
weten jullie zeker dat die Bolleboom figuur wel ok is :-)
jAN

Re: ontluchten

Geplaatst: ma 27 jan 2003, 00:25
door Aad Koene
Heeeeeeeeeeeeel erg OK, Jan

Re: ontluchten

Geplaatst: ma 27 jan 2003, 23:24
door theo
even met twee man doen.
jij onder de auto ,ander in de auto,op pedaal laten drukken ,jij langzaam ontluchter open draaien,vlak voor dat je maatje het pedaal op de bodem heeft roept ie wat en jij draait je ontluchter weer even een beetje vast,hij laat het pedaal weer omhoog en begint er weer op te duwen ,jij de ontluchter weer een beetje los enz enz.
belangrijk dat jij elke keer wanneer hij het pedaal omhoog laat even de ontluchter een tikje vast draait anders heb je dus kans dat je er nog weer lucht in trekt.
ik heb zelf toen ook bij m'n legerlandrover nieuwe vloeistof erop gedaan en zo de oude zooi en eventueel lucht eruit geperst.

toen ik daarna naar de kenteken keuring moest bij de rdw had de auto prima remresultaat.

wil in de toekomst trouwens nog een peugeot vacuum pompje monteren zoals op Victor Rutten's site mooi beschreven staat.

heeft iemand (victor?) trouwens een idee of deze een eigen smeersysteem heeft of moet ik er ook nog een oliedruk leiding naartoe prutsen?
bvd

groet,theo