Pagina 1 van 1
SOA
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 08:36
door Bowy
Hoi
Op dit moment is er een nieuw "verhogingsidee ontstaan" namelijk SOA (Spring over axle) oftewel de assen onder de bladveren. dit moet een lift van ongeveer 14 cm geven (dus dan verlaag ik hem weer iets....(normale veerschommels) en zou perfect zijn. Inmiddels info gevonden op amerikaanse sites daar is het een normale swop. Je krijgt dan ook enorme asarticulatie wat opzig cool is!!
In nederland heb ik het nog nooit gezien.......
Iemand ervaring?
Of iemand enig idee of mijn vrienden van de APK/RDW hier moeilijk over kunnen doen. (Ik bedoel volgens het kenteken bewijs verandert er niets en 101 FC had het ook.....)
Alle ideeen welkom!!!
Groet Bowy
Re: SOA
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 10:05
door steven
ik dacht dat soa sexueel overdraagbare aandoening betekende......
Re: SOA
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 10:42
door Ad
dus is het oppassen dat je niet met dit idee besmet wordt?
Re: SOA
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 10:59
door Bowy
inderdaad, ik ben er helamaal mee besmet, maar gelukkig niet met een SOA maar wel met de SOA swop!
Iemand ook een serieus idee over mijn plan? of ooit ergens gezien, op het web of op straat?
Groet Bowy
Re: SOA
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 12:21
door Reeg
Bowy,
Kijk eens op:
[www.cruzers.com]
Daar behandelen ze alle items.
REEGards
Re: SOA; eigenlijk sPoa
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 16:49
door Chris
Ik weet dat SPring Over Axle -aanpassingen wel vaker bij andere 4x4s wordt uitgevoerd, oa bij J**P 's en Suzuki's. Ik geloof dat je, omdat je een aanpassing doet aan de aandrijving van de auto, je langs de RDW moet voor een herkeuring.
Wat ik verder weet is dat je een enorme verslechtering van het rijgedrag krijgt, hij zwabbert alle kanten op, maar als je de LaRo alleen voor terrein gebruikt, is 't best een mogelijkheid. Ik denk wel dat je as-kruisjes op voorraad mee moet nemen, om dat de draaihoek veel groter wordt, en dan zijn die dingen zo kapot.
Gr. Chris
Re: SOA; eigenlijk sPoa
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 16:55
door Bowy
Hoi Chris
Ik denk dat ik dan CV tussen assen ga plaatsen (deze hebben een dubbele kruiskoppeling voor grotere hoeken.
Ik heb inmiddels geinformeerd bij de lokale amerikanen ombouw toko, en het blijkt legaal te zijn als je maar niet aan de breedte van je auto sleutelt.
Nu nog iemand vinden met ervaring met deze klus....
Iemand nog goede bouw ideeen>???
Ik gebruik mijn auto trouwens voor 75 a 80 % in het terrein en ga er zomers mee op vakantie naar Z-frankrijk dus moet dat weggedrag nog wel even uitzoeken...
groetjes Bowy
Re: SOA; eigenlijk sPoa
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 19:26
door aad
ga je toch lekker binnendoor naar Frankrijk.
Rechte lijn trekken en klaar
Jan, even bij de les blijven
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 20:18
door Aad Koene
Aad, naamgenoot,
ik weet niet of je de weg een beetje kwijt bent maar volgens mij zit je in de verkeerde discussie.
De vraag die hier ter discussie staat is gaan we onder- of bovenlangs om te verhogen.
De vraag waar jij ongetwijfeld antwoord op wil geven is die van hoeveel brandstof kost het naat Zuid Frankrijk.
Daarbij is het dan niet de vraag of dat buitenom of binnendoor is.
Heb je de draad weer te pakken.
Oke, wees dan in je volgende antwoord ook wat minder nukkig.
Je bent niet verplicht om te antwoorden op een vraag/discussie.
Als je wel antwoord dan graag zinnig of als je leuk wil zijn laat het dan ook voor anderen leuk zijn.
Probeer het maar eens.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Jan, even bij de les blijven
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 20:59
door Jorrit
Wakker blijven Aad Koene, wat aad1 met zijn opmerking wil zeggen is dat het niet uitmaakt dat het verhogen de wegeigenschappen ten negatieve beinvloed want als je lekker binnendoor (lees de kortste weg door het terrein) rijdt heb je niets te maken met de wegeigenschappen. Ik moet toe geven dat je vakantie dan wel lang genoeg moet zijn Als je idee is om in z Frankrijk te eindigen
Groetjes Jorrit
Ps geeft niet als je in slaap sukkelt maar dan moet je niet gaan projecteren, of dit moet een slaap eigenschap van je zijn.
Re: Jan, even bij de les blijven
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 21:15
door Aad Koene
Zo zie je maar,
Ook ik kan het verkeerd begrijpen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 22:19
door Bowy
Interessante discussie komt er nu op gang.....
Maar even voor de duidelijkheid ik heb maar 25 vakantie dagen per jaar dus in een rechte lijn naar zuidfrankrijk en terug zit er voor mij niet in!
Misschien wel voor Aad?
Verder ben ik nu nog steeds op zoek naar antwoorden!
Ik ben er inmiddels achter dat SOA niet zo moeilijk is (pirate4x4 forum) maar twijfel nog of de 6 inch lift die ik dan krijg niet wat overdreven is?
Anders wordt het toch verlagen veerbevestigingspunten naar 109 militairy voorbeeld!
Groet Bowy
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 22:23
door Jan F.
Niet moeilijk, wel laswerk aan assen, wat officieel niet toegestaan is ongekeurd.
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: wo 15 jan 2003, 23:05
door Bowy
Dat zie ik niet echt als een probleem, heb ik voor mijn salisbury ook al moeten doen.
Zie dit verhaal op :
[www.nicksjungle.co.uk]
Maar vooral de lift is misschien wat te veel van het goeie....
Zou trouwens wel cool zijn heb ik volgens mij een van de hoogste landrovers in de benelux....!!!!
Groet Bowy
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 04:19
door ron bolleboom
ik heb er een gehad met veren op de as geeft ongeveer het rijgedrag van een dromedaris die op hol slaat .
ik kan het niet aanbevelen een landrover rijd van zichzelf al voor geen meter
na de ombouw durf je de rijksweg niet meer op
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 08:34
door Bowy
Hee Ron ,
Bedankt voor de visuele ondersteuning , ik geloof dat ik er nog eens serieus over na moet denken en toch voor de veerbevestigingspunten verlagen moet gaan.
En die dromedaris is al lang blij dat hij niet meer op tractorbanden..... staat! en nu op 900x16 mt! Want dat was ook al niet echt fijn.
Ik kom binnenkort even langs voor het chassis, ik hoor dan graag nog wat ideeen! ( over dromedarissen.... )
Groet Bowy
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 10:25
door Steven
Bowy,
Waarom koop je er niet ook een j**p bij? Kan je die lekker ophogen want die die dingen blijven toch lelijk en daar schijnt het bij te horen.
Een Land Rover met zulke grote wielen vind ik verkrachting van een mooie auto.
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 10:53
door Bowy
Is ook een mening, Ik vindt dat iedereen zijn landrover moet kunnen opbouwen zoals hij wil, dat vindt ik juist het leuke.
Een Jeep is ook leuk maar het type mens dat daarbij hoort vindt ik lang niet zo leuk als bij Landrovers, daar heb je ook niet zulke gezellige forums......!
Dus daarom voor mij gewoon een opgehoogde landrover!
Groet Bowy
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 11:16
door Jorrit
En zelf dat verschilt weer van mens tot mens net als bij de land rover. maar als je gaat generaliseren dan klopt het wel redelijk.
Ik heb mensen in een laro consequent zien weigeren om door een ander merk geholpen te worden, maar dit zelfde had een j**prijder afgelopen keer op Rhedelaag hij weigerde door mij geholpen te worden. helaas was er een an dere j**prijder zo gek om hem wel te helpen. Als je bij mij te chovanistisch ('k weet niet of je het zo schrijft) om door een ander merk geholpen te worden dan help ik ook niet meer.
Groetjes Jorrit
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 11:35
door Bowy
Raar gedrag is dat zeg, los is toch gewoon los en vast is mooi klote!!
Lijkt miji simpel
Neemt niet weg dat een van mijn beste vrienden en terreinmaatjes een zwaar opgehoogde CJ5 heeft. en inderdaad dat generaliseren is niet helemaal correct....
Groet Bowy
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 12:11
door Tom 109
Als je naar Ron toe gaat, moet je voor de dromedarissen maar een klein stukje door te rijden. In Rotterdam zit diergaarde Blijdorp en daar zijn ze te bewonderen.
Dan kan je zien dat die zich niet echt soepel voortbewegen.
( geintje!!)
Tom 109
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 12:24
door Steven
Ja dat gezeur over wel of niet losslepen van Jeeps en ander 4x4's vind ik ook zo'n gelul. Hoewel het wel leuk is als het geen Land Rover is die je los mag trekken.
Een vriend van mij heeft een Nekaf en het is gewoon leuk om elkaar een beetje te pesten maar het moet wel leuk blijven.
Ik heb niks tegen ophogen van Land Rovers, laat maar eens een plaatje achter als je hem af hebt. Misschienvind ik het wel mooi.
Re: SOA
Geplaatst: do 16 jan 2003, 14:59
door Bowy
Toch jammer dat er oeverloos gelult wordt, maar dat ik op mijn kernvragen relatief weinig reacties heb...
Mensen wees eens creaties roep een een andere oplossing of geef ideeen alle ideeen nog steeds welkom!!
Groet Bowy
Re: SOA
Geplaatst: do 16 jan 2003, 17:32
door Steven
Bowy,
Ik heb het even nagevraagd bij BS autoparts in Tiel. Dat zijn van die echte Jeepers.
Je kan en mag het gewoon omdraaien (de assen onder de veren) Er hoeft niks gekeurd te worden bij de RDW als je binnen de breedte van de auto blijft (anders spartbord verbreders erop). Het moet alleen wel allemaal deugdelijk vast zitten als je voor de APK gaat.
Dus succes en ik zie de foto wel tegemoet.
groetsels
Steven
Re: SOA
Geplaatst: do 16 jan 2003, 17:44
door Bowy
Hee Steven
Hartstikke bedankt!! Weet ik dat in ieder geval alvast, nu alleen nog informeren bij mijn verzekering......
En die dronken dromedarissen vangen...... O)
Groet Bowy
Re: SOA
Geplaatst: do 16 jan 2003, 17:54
door wilberth
Idee..
Iemand moet de eerste zijn...
Deze ronde is het aan jouw to boldly go where no dutch laro has gone...
APK en RDW zullen er misschien niet kapot van zijn, excacte regelgeving is mij echter onbekend. Aan de andere kant kunnen die mannen APK ook niet alles weten en zij controleren dus of alles aanwezig is, werkt en ongetwijfeld of het er origineel uit ziet. Dus als jouw SOA swop er redelijk origineel uitziet heb je denk ik niet direct een probleem bij de APK. Er zijn immers wel meer verhogings/verlagings sets te koop.
Je zult waarschijnlijk wel even nieuwe pads op de as moeten lassen voor de veren.
Als je dat dan goed doet probeer je meteen het diff. weer naar de bak te richten om in iedergeval 1 v/d 2 kruiskoppelingen wat te ontzien, maar reken er toch maar op dat ze wat meer trillingen gaan maken (zoals de 101 ook zo'n fraaie "rumble" heeft).
Weggedrag zal wel wat veranderen misschien stijvere rubbers monteren.
Langere schokbrekers moeten wel te krijgen zijn denk ik evenals remslangen. Kijk wel even kritisch naar je wiel kasten, het kan zijn dat de wagen wat meer zijdelings gaat bewegen dus wat nu net genoeg ruimte is kan dan wel eens net te weinig worden.
Overigens heeft de 110 FC ook SOA, en meteen iets bredere en versterkte assen, alleen zijn de wagens vrij moeilijk te vinden en meestal wat prijzig om een paar assen van te oogsten. Overigens ben ik wel geinteresseerd in de hele bende die dan van zo'n FC over zou blijven mocht je ooit op dit idiote idee doorgaan.
Je kunt natuurlijk ook paraboolveren nemen, maarjaaa, waarom makkelijk doen al het interessanter kan
Groet, Wilberth
Re: SOA
Geplaatst: do 16 jan 2003, 19:31
door Bowy
Hee Wilbert,
Bedankt voor alle goede ideeen! helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat er nog een SOA landrover 88 in nederland ron rijdt, hij gaat zaterdag zelfs naar Schaik.....
Dus niet de eerste, maar de tweede.
Helaas heb ik geen vervoer om zaterdag naar Schaik te gaan om te kijken dus.... ;(
Ik denk er inderdaad nog eens over na, misschien ga ik toch wel voor alleen het verlengen van de veerblokken (veerbevestigingspunten). Iets minder lift maar waarschijnlijk toch nog voldoende....
Groet Bowy
ps mocht ik ooit een FC kopen, vinden dan laat ik het je zeker weten!
Re: Gewoon de weg weer terug vinden!
Geplaatst: do 16 jan 2003, 21:47
door Jan F.
Ben je met recht in de wolken (en nu eens geen rook wolken)
Re: SOA
Geplaatst: do 16 jan 2003, 23:58
door Dennis
Voor de liefhebbers:
Bij Van Dam staan nog een paar 101fc ambu's (met SOA) , ik was er 5000 euro ex btw voor kwijt.
life can be so 101derfull (heb ik niet van mijzelf)
Dennis Berretty
landrover.berretty.com
Re: SOA
Geplaatst: vr 17 jan 2003, 12:27
door wilberth
Zijn wel hele mooie lieve monstertjes die 101's, maar ik heb al een (civiele) 110 FC en ik heb eigenlijk nog geen goede smoes gevonden om er een 101 bij te kopen, wel een smoes om het niet te doen, even wat minder centen |-(
groet, Wilberth
Re: SOA
Geplaatst: za 18 jan 2003, 21:28
door jan
en als je nou je banden eens HEEEL hard oppompt?
voordeel van deze lift is dat als je het niet mooi vind of te veel zwabbert je er gewoon wat wind uit laat lopen!!!!!
Re: SOA
Geplaatst: zo 19 jan 2003, 03:43
door Bowy
Om even terug te gaan naar het eerste probleem, de banden zijn te groot... namelijk 92cm (meet je eigen maar eens na ter vergelijking (als je 7,50 x16 heb zijn ze ergens rond de 75..)) En nee ik wil geen kleinere banden (a: te duur , ik heb nl 6 goeie! b: minder bodemvrijheid en dat wil ik nou net!)
Dus hard opppompen helpt niet echt, en daarom dus de lift!
Inmiddels verlenge veerblokken opgehaald van een sloper,..... (bedankt Henk!)
Nu nog weer aanpassen binnenkort chassis ophalen, ik heb er ech super zin in om er aan te beginnen! Hopen dat dat zo blijft tijdens het project en het niet teveek tegenzit.....
Groet Bowy