Pagina 1 van 1
pick up - hard to ombouw
Geplaatst: do 09 jan 2003, 15:26
door pick up
Goedemiddag,
Weet iemand of het mogelijk is een 110 pick up om te bouwen naar een 110 Hard Top.
Alvast bedankt
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: do 09 jan 2003, 15:40
door 110
Ja hoor:
Schroef de trucktop eraf en de hardtop erop.
Bij R. B. te B. en R. staan naar mijn weten nog hardtops.
En ik geloof dat Chalberoni ook nog iets heeft staan.
Succes
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: do 09 jan 2003, 16:49
door Victor Rutten
Zet hem wel vast met vleugelmoeren, krijg je minder problemen bij de keuring i.v.m. open bak op kenteken.
Groeten, Victor
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: do 09 jan 2003, 23:25
door Jan
Voor een 110 Pick-Up is in Nederland geen type goedkeuring, wel voor een High Capacity Pick Up. En als je een HC-PU hebt dan komt er wel wat meer bij kijken dan alleen maar even een Hard-Top er op schroeven. Dan moet er een hele andere onderbak in, je zit met de uitlaat etc. Maar als je een "gewone" 110 hebt waar alleen een kort truckkapje opzit is het probleem niet zo groot.
In Nederland is de 110 Pick-Up en de 110 Soft-Top nog steeds niet leverbaar.
Groet.
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: vr 10 jan 2003, 00:12
door 110
Dan begrijp ik iets niet,
ik heb op mijn kenteken staan;
Handelsbenaming (type):
110 Pick up
Inrichting;
Open Wagen
En het gaat hier om een gewone Pick up, een truck cab dus (en geen HCPU).
Hiervoor is dan toch wel een type goedkeuring ?
Groet.
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: vr 10 jan 2003, 01:47
door Dennis
Het zou een import kunnen zijn die gewoon individueel gekeurd is, zoals alle 101's, en de vele hybrides, en ex-MOD's.
Dennis
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: vr 10 jan 2003, 08:58
door SIII 88
Een 110 Pick Up kent gewoon een type-goedkeuring bij de RDW, echter alleen bij enkele motoren en niet hele gamma aan motoren dat ooit in de 110 werd geleverd.
Ik ben onlangs bij een keuring geweest van een 110 Pick Up en heb samen met de keurmeester uitgebreid in z'n schermpje zitten meekijken en zelf mogen aanwijzen welk type het is. Er bestaat dus gewoon een type goedkeuring voor. De wijze van bevestiging van de cabine (met vleugelmoeren) levert vervolgens de toevoeging 'open wagen' op.
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71 (op kenteken de toevoeging 'cabriolet')
Re: pick up - hard to ombouw
Geplaatst: vr 10 jan 2003, 17:48
door Anton
Jan schreef: Voor een 110 Pick-Up is in Nederland geen type goedkeuring.
110 valt gewoon onder open uitvoering, en dit kan zowel softop of pick-up zijn.
Verder helemaal geen probleem. zelfs een hardtop kan, maar dan wel zo monteren dat die demontabel is, of als je hem definitief zo wil houden even naar RDW, Zijn die mensen voor. Krijg je later nooit problemen.
snap niet dat mensen zich zo slecht laten voorlichten.
Doei. Anton
Re: pick up - hard to ombouw versus RDW
Geplaatst: vr 10 jan 2003, 22:45
door Aad Koene
Anton,
Ik denk dat door de problemen die er maar al te vaak bij de RDW zijn er een enorme drempelvrees is ontstaan.
De RDW doet er zelf ook weinig aan om dit euvel te verhelpen, de meeste zaken verdwijnen in de doofpot.
Praktisch gezien zou het zo moeten zijn dat als je bijvoorbeeld de kleur zou willen veranderen je dit bij de RDW meld met opgaaf van kenteken, merk, type, evt chassisnr, de oude kleur en de nieuw wenselijke kleur. Als de auto dan gespoten is (lees geschilderd) afspraak maken, langs gaan, kleur laten controleren en vervolgens aanpassen op het kenteken.
Als het gaat om technische aanpassingen zou dat voor dat deel getoetst moeten worden aan wat wel en niet is toegestaan.
De praktijk leert echter dat het er anders aan toe gaat, mensen bij de RDW komen voor kleur aanpassing en de auto afgekeurd wordt, soms zelfs kenteken ingenomen, voor zaken die standaard zijn op betreffende Land Rover en al helemaal niets met de kleur te maken hebben.
Ik heb zelf een Davos White Series IIa 109" Stawag RHD Safari (zo is hij ook in 1971 door Land Rover geleverd) en op het kenteken staat dat het een Blauw-Rode Dormobile is !?!?!?!?
RaRa, volgens mij wordt het kenteken bij import door diezelfde RDW afgegeven.
Het enige Blauw dat ik er aan kan vinden zijn mijn nieuwe blauw nummerplaten en het enige Rood dat ik er aan kan vinden zijn de rode zegels op een paar onderdelen.
Ben ik nu fout omdat ik een auto heb die er niet uitziet als op het kenteken staat, of is de RDW fout omdat die niet in staat blijken te zijn om de juiste gegevens in te vullen op de kenteken registratie bij import in 1996?
Ik heb hem niet geimporteerd en voor mij is hij al 2 keer van eigenaar veranderd, hij is inmiddels APK goed gekeurd.
Ik hoop dat de RDW meer onderneemt om haar keurmeesters beter op te leiden waardoor er eenheid en duidelijkheid over de hele linie van de RDW.
Ook zouden ze meer duidelijkheid moeten verschaffen omtrent zaken die wel of niet getoetst moeten worden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHS Safari "Tinkerbell"
RDW Je beste vriend!
Geplaatst: vr 10 jan 2003, 23:38
door Anton
Ik ben het met je eens dat ze ook bij RDW soms niet weten waar ze mee bezig zijn. Ik ben is een keer heel lomp behandeld toen ik vijf minuten te laat kwam.
Vaak veranderen de regels en is het moeilijk om het bij te benen. Toch denk ik dat het belangrijk is om gewoon die informatie die je nodig hebt op te vragen bij RDW, en bij een eventueel probleem van jouw kant RDW in te schakkelen.
Mocht je voor een willekeurige verandering bijvoorbeeld een verandering van de uitvoering bij RDW langs gaan, is het natuurlijk vanzelfsprekend dat de auto in orde is. Je rijd ook niet door een rood stoplicht als de juut er staat.
Heb verder hele goede ervaring met RDW,
Ik hoop trouwens voor je dat je Landrover wel de landrover is die je ingevoerd hebt. Als de kleur op het kenteken al niet klopt, is er misschien wel met het chassisnummer geknoeit. De auto is tenslote al 32 jaar oud.
In 1971 bouwde ze bij landrover geen series II meer maar series III.
Hoe kontroleer je dat?
Groetjes Anton B-(
Re: RDW Je beste vriend!
Geplaatst: za 11 jan 2003, 00:41
door Aad Koene
Beste Anton,
Uiteraard blijft de RDW de eerst aangewezen bron voor informatie, soms even doordouwen om de juiste persoon aan de telefoon te krijgen maar meestal lukt dat wel.
Op dat terrein heb ik geen negatieve ervaring, alleen positieve.
Echter met kentekenkeuringen heb ik heel slechte ervaringen, nieuwe Mercedessen die afgekeurd werden, andere die een kenteken kregen en later omgecat bleken te zijn (niet door de RDW opgemerkt en gecontroleerd), gerestaureerde Volvo amazones die zo ruw behandeld werden dat de wielen er onder vandaan braken, enz.
Dus komen de verhalen over Land Rovers en de perikelen hieromtrent mij niet vreemd over.
Op de 1e plaats vind ik, en ik denk met mij heeeel Nederland, dat als er regels zijn dat die duidelijk moeten zijn, toegankelijk moeten zijn en naleefbaar moeten zijn.
We leven in een Informatie maatschappij en het enige wat niet toegankelijk is zijn de regels die ons leven, en dat van onze Land Rovers, bepalen.
Uiteraard ben ik het met je eens dat als je bij de RDW langs gaat dat je LR er normaal uitziet en voldoen aan de normale eisen die aan een voertuig gesteld worden.
Wat betreft mijn Land Rover:
Het is een van de laatste Series IIa die gebouwd is en heeft ook de Suffix "H" wat zoveel inhoud dat er meer dan 7 wijzigingen uitgevoerd zijn t.o.v. de oorspronkelijke "standaard".
Er zitten Salisbury achterassen, een 5 bearing 2,25ltr motor, een full synchronised gearbox, een Smith heather en zo nog het e.e.a. meer in wat in de latere Series III ook terug te vinden is.
De eerste informatie m.b.t. de leeftijd en uitvoering kun je vinden op www.clifton.nl, d.m.v. een directe check van je chassisnummer.
De definitieve informatie kwam van Land Rover Tracebillity.
Ik ben overigens nog bezig om te kijken of de oorspronkelijke leverancier, in de UK, nog bestaat en of ik daar meer informatie vandaan kan krijgen.
Ik heb overigens het chassisnummer nog steeds niet kunnen vinden, maar het huidige weer nodigt ook niet uit om daar nou eens uitgebreidt naar te gaan zoeken,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: RDW Je beste vriend!
Geplaatst: za 11 jan 2003, 17:24
door Jan
Nu zie je wel? Het is precies zoals jullie zelf zeggen.........
Het is de willekeur van de ambtenaar welke de auto keurt!
Groet.
Re: RDW Je beste vriend!
Geplaatst: za 11 jan 2003, 23:22
door Anton
Dus als ik het goed begrijp Heb je een series II op papier, maar heeft je stagewagon wel een salisbury as (was dat voor SII niet een NVO as of zo), Je motor is ook niet orgineel want het vijf keer gelagerd blokje kwam pas in '83, maar ja een blokje dat 30 jaar meegaat is natuurlijk niet alledaags.
Ben toch benieuwd wat voor auto het is.
Groetjes Anton
Re: RDW Je beste vriend!
Geplaatst: zo 12 jan 2003, 03:18
door Dennis
De assen die Anton bedoelt zijn ENV assen, en waren bedoeld voor de 1tonne 109".
Een 5 bearing blok is inderdaad pas bij de latere S3's gekomen (terracotta kleur en demper achter de krukaspoelie).
Aad, het chassisnummer moet (voor de apk duidelijk leesbaar) aan de buitenkant, op rechter veerhand staan.
Als het op een andere plek staat, wordt de kans groter dat jouw auto van oorsprong niet dezelfde auto is als die van het kenteken.
Om het nummer beter te kunnen lezen helpt het om er een beetje motor olie op te smeren (beter contrast).
Dennis.
Re: RDW Je beste vriend!
Geplaatst: zo 12 jan 2003, 11:34
door Aad Koene
Anton, Dennis en anderen die meelezen,
Een uitvoerig contact met Wim van Dorst (Clifton.nl) en Kees Cremers (dllr/lrlh) en de gegevens van Tracability vertellen het volgende:
De laatste Series IIa die gebouwd zijn wijken in alle opzichten af van de "standaard" Series IIa en III met uitzondering van het uiterlijk van de carrosserie.
De reden is als volgt: de productie van de Series III was al op gang, de onderdelen van Series IIa waren links en rechts al op en er lagen nog een aantal orders voor Series IIa.
Met een "boodschappenlijstje" in de hand zijn ze de Rovermagazijnen af gaan struinen om die S2a`s in elkaar te kunnen zetten. Hiervoor zijn onderdelen gebruikt van Series II en III maar ook van Range Rover en vermoedelijk zelfs uit de Roverlijn.
Er zitten dus allerlei onderdelen in die niet direct standaard zijn, hier staat ook de Siffix H voor.
Dat er op het kenteken "109 Dozmobile Kampeerauto" (wat vermoedelijk Dormobile moet zijn) staat is op zich wel te verklaren, toen de LR in 1990 (volgens kenteken) ingevoerd werd zat er een houtje-touwtje kampeerinterieur in.
Hier is ook een foto van maar de kleur was toen hetzelfde als nu.
Op sommige plaatsen kom ik nog resten ervan tegen, hoeklatjes, verbindingstrips, enz.
We zullen vandaag eens op zoek gaan naar het chassisnummer, als het weer het toelaat want er zit sneeuw in de lucht, ik kom er later op terug.
Tot dan, groeten,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell" voor dit moment in ieder geval.
Re: RDW Je beste vriend!
Geplaatst: zo 12 jan 2003, 12:07
door Anton
Het wordt steeds interresanter, Blijkt gewoon weer dat iedere landrover uniek is.
Het klopt in ieder geval dat er nog vele SII van de band rolde terwijl de SII al gebouwd werd in '71> maar dat was een grote partij Lightweigt voor het engelse leger. Ook deze werden tijdens de productie lijn al deels gemoderniseerd (lees: aangepast met nieuwe onderdelen omdat SII op is.) zo veranderder de koplampen halvewege naar de spatborden en wisselde de oude SII bak naar SIII, Ook de Remleidingen veranderd al deels in een gescheiden systeem.
Keep on Your investication!
Anton