Slepen en lieren van mijn Lightweight
Slepen en lieren van mijn Lightweight
Hallo allemaal,
Ik ben voor mijn Lightweight op zoek naar een goede manier om te slepen in het terrein. Er zitten nog helemaal geen sleepvoorzieningen op de voorkant en achter heb ik mijn "leger"trekhaak (nato-koppeling). Ik wil graag voor op twee punten kunnen slepen zodat ik mijn chassis niet sloop. Op dit moment wordt er al voor me gezocht naar originele Lightweight sleepogen, maar ik wil graag weten wat voor materiaal ik het best kan kopen en gebruiken voor het slepen op zich. Sleeplint of kabel, met of zonder rek? En waar moet ik het mee bevestigen, d-haken of harpsluitingen? En hoe fabriceer ik de overgang van twee sleepogen naar een sleepkabel/lint? Ik wil ook graag een PTO-lier plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee en waar moet ik op letten? Heeft iemand er nog een liggen?
Ik hoor het wel, alvast bedankt!
Ik ben voor mijn Lightweight op zoek naar een goede manier om te slepen in het terrein. Er zitten nog helemaal geen sleepvoorzieningen op de voorkant en achter heb ik mijn "leger"trekhaak (nato-koppeling). Ik wil graag voor op twee punten kunnen slepen zodat ik mijn chassis niet sloop. Op dit moment wordt er al voor me gezocht naar originele Lightweight sleepogen, maar ik wil graag weten wat voor materiaal ik het best kan kopen en gebruiken voor het slepen op zich. Sleeplint of kabel, met of zonder rek? En waar moet ik het mee bevestigen, d-haken of harpsluitingen? En hoe fabriceer ik de overgang van twee sleepogen naar een sleepkabel/lint? Ik wil ook graag een PTO-lier plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee en waar moet ik op letten? Heeft iemand er nog een liggen?
Ik hoor het wel, alvast bedankt!
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Hoi Sue
Zo'n PTO lier is ideaal, ik heb er zelf eentje! bij het kopen van zo'n ding moet je goed opletten dat je alle onderdelen krijgt! nl de lier, grondplaat aandrijfassen, ptoaftakas kast, bedieningskast het probleem is vaak dat je aan een leir wel kunt komen voor weinig maar de rest! mijn inziensis een PTO wel een goed systeem (de voorkeur genietend voor de versnellingsbak versie en niet de krukas aangedreven). Als je nog meer info over de PTO wil geef maar een gil!groet Bowy
Zo'n PTO lier is ideaal, ik heb er zelf eentje! bij het kopen van zo'n ding moet je goed opletten dat je alle onderdelen krijgt! nl de lier, grondplaat aandrijfassen, ptoaftakas kast, bedieningskast het probleem is vaak dat je aan een leir wel kunt komen voor weinig maar de rest! mijn inziensis een PTO wel een goed systeem (de voorkeur genietend voor de versnellingsbak versie en niet de krukas aangedreven). Als je nog meer info over de PTO wil geef maar een gil!groet Bowy
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
hoi
misschien dat je van die militaire opklapbare sleepogen kunt plaatsen, zo duur kunnen die dingen niet zijn. ik denk dat Vis in nunspeet nog wel wat heeft liggen.
en...geen gelas maar gat boren en dikke bouten erdoor! wel zo veilig!
succes
jan
misschien dat je van die militaire opklapbare sleepogen kunt plaatsen, zo duur kunnen die dingen niet zijn. ik denk dat Vis in nunspeet nog wel wat heeft liggen.
en...geen gelas maar gat boren en dikke bouten erdoor! wel zo veilig!
succes
jan
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
informeer ook eens bij ron bollenboom,hij heetf veel van de lr serie`s aan onderdelen.
mischien ook sleepogen
mischien ook sleepogen
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Heb jij de aandelen van Bowy opgekocht of zo?
Groetjes Jorrit
Groetjes Jorrit
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Hoi Ernst-Jan,
Ik heb hem ook bij Ron gekocht en die zoekt al voor sleepogen voor me. Maar zoals we allemaal weten heeft hij het beredruk, dus ik moet even op mijn beurt wachten. Hij is ook altijd de eerste tot wie ik mij wend, want als hij het niet heeft wordt het waarschijnlijk een moeilijk verhaal! In ieder geval bedankt voor je reactie,
groetjes Sue
Ik heb hem ook bij Ron gekocht en die zoekt al voor sleepogen voor me. Maar zoals we allemaal weten heeft hij het beredruk, dus ik moet even op mijn beurt wachten. Hij is ook altijd de eerste tot wie ik mij wend, want als hij het niet heeft wordt het waarschijnlijk een moeilijk verhaal! In ieder geval bedankt voor je reactie,
groetjes Sue
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Moet je ook eens ander leveranciers proberen
Rega
Chalberhoni
Janssen
Is goed om je aandelen pakket een beetje te spreiden (risico spreiding)
Meeste kans volgens mij bij Vis
Steven
Rega
Chalberhoni
Janssen
Is goed om je aandelen pakket een beetje te spreiden (risico spreiding)
Meeste kans volgens mij bij Vis
Steven
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Vergeet Budgetparts niet..............
Steven schreef:
>
> Moet je ook eens ander leveranciers proberen
>
> Rega
> Chalberhoni
> Janssen
>
> Is goed om je aandelen pakket een beetje te spreiden (risico
> spreiding)
>
> Meeste kans volgens mij bij Vis
>
> Steven
Steven schreef:
>
> Moet je ook eens ander leveranciers proberen
>
> Rega
> Chalberhoni
> Janssen
>
> Is goed om je aandelen pakket een beetje te spreiden (risico
> spreiding)
>
> Meeste kans volgens mij bij Vis
>
> Steven
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Ik moet zeggen dat nog niemand heeft gereageerd op wat je het beste kan gebruiken, een lint of een touw, met of zonder rek, D haken of Harp sluitingen en wat de voors en de tegens zijn, en dit was iets waar ik ook wel benieuwd naar was. Als iemand hier iets over kan vertellen graag.
Groetjes Jorrit
Groetjes Jorrit
Re: Slepen en lieren van mijn Lightweight
Jorrit,
Op een LW zitten standaard prima ogen, voor en achter. De ogen zijn bedoeld om een LW airportable te maken, maar zijn ook prima geschikt om een sleeplint aan te bevestigen. Je kunt er 5 tons D-sluitingen aan bevestigen. [Neem gelijk gekeurde sluitingen= met CE keurmerk] Ik heb ze gekocht bij LIA in Rotterdam.
Mijn voorkeur gaar verder uit naar een rektouw ten opzichte van een sleeplint aangezien de klap door je auto minimaal is als je iets te enthousiast wordt losgetrokken. Verder geeft het beetje rek extra trekkracht.
Naast sleepogen en linten ed. gebruik ik ook regelmatig een Hi lift jack; superhandig maar wel een beetje gevaarlijk als hij 'hoog' staat en je auto wat beweegt.
Oh ja, de tip om eventuele ogen vast te bouten ipv lassen is zeker een hele goeie. Ik hoorde pas een verhaal waarbij een aangelast sleepoog door de achterkant van een Laro tegen het hoofd van de bestuurder was geslagen!!!
Kan je verder naast Rom B. ook Budget Parts aanbevelen.
Succes,
Andreas
LW 2.25 d '79
Op een LW zitten standaard prima ogen, voor en achter. De ogen zijn bedoeld om een LW airportable te maken, maar zijn ook prima geschikt om een sleeplint aan te bevestigen. Je kunt er 5 tons D-sluitingen aan bevestigen. [Neem gelijk gekeurde sluitingen= met CE keurmerk] Ik heb ze gekocht bij LIA in Rotterdam.
Mijn voorkeur gaar verder uit naar een rektouw ten opzichte van een sleeplint aangezien de klap door je auto minimaal is als je iets te enthousiast wordt losgetrokken. Verder geeft het beetje rek extra trekkracht.
Naast sleepogen en linten ed. gebruik ik ook regelmatig een Hi lift jack; superhandig maar wel een beetje gevaarlijk als hij 'hoog' staat en je auto wat beweegt.
Oh ja, de tip om eventuele ogen vast te bouten ipv lassen is zeker een hele goeie. Ik hoorde pas een verhaal waarbij een aangelast sleepoog door de achterkant van een Laro tegen het hoofd van de bestuurder was geslagen!!!
Kan je verder naast Rom B. ook Budget Parts aanbevelen.
Succes,
Andreas
LW 2.25 d '79
Nato koppeling aan voorzijde Re: Slepen en lieren van mijn Light
Hoi,
De normale lightweight heeft al 2 goede ogen aan de voorzijde maar je zou eventueel ook een Nato koppeling aan de voorzijde op de laro kunnen monteren. De gaten zitten er al voor in de bumper.
Gr,
Marchel
De normale lightweight heeft al 2 goede ogen aan de voorzijde maar je zou eventueel ook een Nato koppeling aan de voorzijde op de laro kunnen monteren. De gaten zitten er al voor in de bumper.
Gr,
Marchel
Re: Nato koppeling aan voorzijde Re: Slepen en lieren van mijn L
Marchel,
Op de Engelse LW zit standaard al een Nato koppeling aan de voorzijde. Ik denk alleen dat je voorbumper niet sterk genoeg is om hieraan een sleeplint te bevestigen als je lekker vast zit.
Groet,
Andreas
Op de Engelse LW zit standaard al een Nato koppeling aan de voorzijde. Ik denk alleen dat je voorbumper niet sterk genoeg is om hieraan een sleeplint te bevestigen als je lekker vast zit.
Groet,
Andreas
Re: Nato koppeling aan voorzijde Re: Slepen en lieren van mijn L
Hoi Andeas,
De ogen waar de lightweight mee opgetakeld wordt zitten ook aan de voorbumper bevestigd. Waarom zou dit sterker zijn? Zuigende modder zorgt er natuurlijk voor dat er veel kracht nodig is om de lightweight (1520kg) er uit te trekken maar ik zie het probleem van de nato koppeling niet zo. Tussen beide lengte chassis balken zit bij mij aan de voorzijde een dikke strip metaal. Hierovereen zit ook nog weer de bumper. De Nato koppeling zit aan de bumper + aan de strip tussen de chassis blaken. Ik ben niet zo bang dat dit stuk gaat. Een nato koppeling is geschikt voor 5 ton. Als het leger gaten in een auto laat maken om er een nato koppeling mee vast te zetten dan ga ik er van uit dat je hier ook 5 ton mee kunt trekken. 3 x het gewicht v.d. auto lijkt me voldoende om de landrover er uit te trekken.
Gr,
Marchel
De ogen waar de lightweight mee opgetakeld wordt zitten ook aan de voorbumper bevestigd. Waarom zou dit sterker zijn? Zuigende modder zorgt er natuurlijk voor dat er veel kracht nodig is om de lightweight (1520kg) er uit te trekken maar ik zie het probleem van de nato koppeling niet zo. Tussen beide lengte chassis balken zit bij mij aan de voorzijde een dikke strip metaal. Hierovereen zit ook nog weer de bumper. De Nato koppeling zit aan de bumper + aan de strip tussen de chassis blaken. Ik ben niet zo bang dat dit stuk gaat. Een nato koppeling is geschikt voor 5 ton. Als het leger gaten in een auto laat maken om er een nato koppeling mee vast te zetten dan ga ik er van uit dat je hier ook 5 ton mee kunt trekken. 3 x het gewicht v.d. auto lijkt me voldoende om de landrover er uit te trekken.
Gr,
Marchel