88 is je ware schreef:Bedankt voor de info.Maar die bewuste Sana op mplaats is toch echt geen luxe uitvoering.maar misschien een keer ingebouwd dus niet ori,zal kijken of ik hem kan terugvinden.ondertussen ben nieuwsgierig geworden naar die lezersvriendelijke lrch-tennisbank.
Tja ...
Ik ben ook niet echt goed op de hoogte van de verschillende Santana-producties, maar ik weet wel dat er "veel" waren.
De Spaanse Sanatana wikipedia geeft een beetje info, maar is ook niet erg uitvoerig.
De 6 cylinder is nog in de "pure" Series III tijd op de markt gekomen.
Ik zet dat "pure" wel tussen "aanhalingstekens" want de Santana Series III begon al af te wijken van die uit Solihull.
In ieder geval had je in 1981 al een heel scala aan Santana LandRovers op de (Spaanse) weg.
Natuurlijk de Series II & IIa, de gewonere Serie III, maar ook de varianten met een Stage I frontje en ongedeelde voorruit.
Die met ongedeelde voorruit (maar misschien ook al eerdere) hadden ook een ander dak.
En al eerder hadden ook die met een traditioneel dak een achterdeur die onder een rechte dakgoot bleef.
Ik herinner me ook een "Carzola" variant, vlgs mij met een luxer interieur.
En je had ook - dat was toen net in de mode - versies met plastic beplating op de onderrand van de deuren.
En dus ook de variant met de rechthoekige Seat 127 koplampen (een in mijn ogen bedenkelijke "verbetering").
Al met al was de variatie aan LandRovers toen in Spanje een heel stuk groter als die alhier.
Of ik toentertijd ook Ligero's gezien heb, anders dan in militaire dienst ? ... ik geloof het niet.
Interessant is dat je de Forward-Control 109/110 slechts zo hier en daar "veel" zag, deze variant "deed" het misschien wel vooral goed daar waar ze de auto als een soort muilezel gebruikten, ik heb ze wel gezien geheel verborgen onder 4 meter hooi.
Het blijft lastig die herinnering: Ook al heb ik een groot hoofd, een hoofd dat heel veel opslaat, het probleem blijft dat je eerst het nodige moet weten voordat je ook ziet wat er te zien is ... het was toentertijd vooral een verrassende veelheid.
... toentertijd had ik overigens maar een marginale notie van het verschil tussen de Series II & III. Ja, de koplampen in de grill, dat was duidelijk iets anders ... maar het plastic Series III grilletje moet je eigenlijk al oog voor hebben om het te zien. Verder was het verschil tussen diesel en benzine vooral de zwarte roet-pluim (die toen typisch was achter iedere diesel die Spaanse brandstof tankte).
Anyway: Eigenlijk was men in Spanje een heel stuk meer bij de tijd als het moederbedrijf.
Zowel qua techniek als qua comfort timmerde Santana blijvend aan de weg.
In Engeland stond de ontwikkeling langdurig stil, pas toen er subsidiegeld te verspijkeren was kwam men met de Stage I.
(Goed beschouwd was die Stage I ook een stukje broddelwerk: een geknepen V8 uit de RangeRover en een halfweg aangepaste aandrijflijn.)
Sowieso had men in het Spanje van toen allerlei "interessante" ideeën.
Wat dacht je van een Renault 7 .... een Renault 5 met een kofferbak, en zo was er ook een Seat met kofferbak waarvan we hier alleen de hatchback kende. En verder waren de streched Fiat/Seat 1500 ook voorbeeldjes van fraai carrosserie-werk, vooral de begrafenis-auto-variant was indrukwekkend (met dakrails die nu in de bling-bling wereld niet zouden misstaan).
PS Begin 80er jaren zag je ook nog heel wat EBRO-jeeps (incl een forward-control). Iets later in de 80er jaren kwam EBRO met een EBRO/Nissan Patrol (waarbij de longwheel-base ook nog een extra hoog dak kreeg).
Opvallen is dat die Patrols weer vrijwel geheel uit het straatbeeld zijn verdwenen terwijl je nog steeds Santana's ziet.