Slip in lock-up 300tdi automaat?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
De Defender

Slip in lock-up 300tdi automaat?

Bericht door De Defender »

Hallo,

de bak schakelt goed, voor mijn gevoel zoals deze altijd heeft gedaan.
1-2-3 en een flinke toerenval wanneer deze in de lock-up gaat.
Wanneer ik daarna bij bijv. 90 km/h meer gas geef dan stijgt het toerental sneller dan de snelheid.
De motor klimt in eens een (paar) honderd toeren en dan gaat de snelheid mee omhoog.
Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Het gaat om een 300tdi auomaat.

Groet,
Sybolt
bareld

Re: Slip in lock-up 300tdi automaat?

Bericht door bareld »

Dan gaat die Lock-up er dus af als je gas geeft? Doet hij dat ook als je met een fluwelen voet heel langzaam versneld terwijl hij in de lock zit. Dan zou hij er in moeten blijven lijkt me.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Eerste gedachte is te weinig ATF maar dan zou hij het ook in de andere versnellingen moeten doen. Hoe is de "versheid" van je ATF?
sjeroens

Bericht door sjeroens »

een hp4zf22 heeft 4 versnellingen. de lock-up kan er al in zijn 3 en/of 4 in komen, afhankelijk van het brein/ kleppenblok.
je merkt dat het toerental +/- 500 toeren omlaag gaat. Bij een lock-up word een klep gesloten waardoor de aft-flow niet meer door de koppelomvormer gaat en er dus geen 'slip' meer is. Het moment wat dat gebeurt kun je een beetje regelen met je rechtervoet en afstelling kick-downkabel.
Als de lock-up er niet in zit zal de koppelomvormer meer warmte produceren en dat merk je dus aan de atf temperatuur. bv als je in de file rijdt....
Gaat ie wel in zijn 4?
Groet,
jeroen
Bart van Dessel

Je hebt inderdaad een soort van 5 versnellingen, na de 4e gaat ie in z'n lockup bij ca. 85 km/uur, alle schakelpunten van 1 tot zijn te beinvloeden door de kickdown kabel losser of strakker te zetten maar het punt dat de lockup inkomt is niet te beinvloeden. Bij een 300 tdi gaat ie alleen in z'n 4 in de lockup, bij een TD5 doet ie dat ook in z'n 3.

Gr Bart
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Bart,
Ik heb toch echt een 300tdi gehad die in zijn 3 in zijn lock-up kwam. (en bij gas geven, lock-up eraf, overschakelen naar 4 en dan weer in zijn lock-up) Volgens Peter de koning is dat niet vanaf de buitenkant te zien en ook niet aan het nummer van het kleppenblok.
J.
Bart van Dessel

Die heb ik nog nooit meegemaakt, is wel ideaal als je een zware trailer moet trekken want de temperatuur gaat heel rap omhoog als je 'm in z'n 3 laat staan en je hebt geen lockup. Ik heb een temp. meter gehad en daaraan zie je dat de temperatuur als een baksteen omlaag gaat als ie in de lockup gaat. Binnen 10 seconden zakt ie met zeker 50 graden.
De Defender

Wanneer ik rustig optrek, kan ik de schakelpunten (wanneer ik er goed op let) horen / voelen en ook een de toerenteller is het te zien.
De bak schakelt zeer "zacht" zoals deze altijd heeft gedaan (aandrijflijn meer dan 100.000 km in bezit).
Bij ongeveer 80 km/h zakt het toerental meer dan bij de overgangen van 1 naar 2 en van 2 naar 3.
Ik denk dus dat de lock-up er dan in komt, zet ik de versnellingshendel daarna in drie dan stijgt het toerental flink.
Wanneer ik dan bij bijvoorbeeld 90 km/h iets gas geef dan klimt het toerental een honderd - twee honderd toeren en daarna voel je de auto versnellen.

Het is alsof de lockup er net niet goed in zit.
Voorheen kon dit ook wel eens het geval zijn maar dan had ik te weinig gas gegeven, dus dan was de overgang bij 85 niet "hard" genoeg.
Mijn vrouw had er nooit last van, die heeft een iets zwaardere rechtervoet

Nu ben ik natuurlijk op verschillende manieren door de versnellingen heen gegaan, rustig, steviger, "plank gas" maar het probleem blijft.

De aandrijflijn zat eerst in onze disco 300tdi en heb ik een paar jaar geleden in een 90 gebouwd.
De kick-down kabel heb ik toen niet weer gemonteerd, wanneer deze zijn werk deed was het veel 'geschreeuw" maar gebeurde er weinig extra.
Wanneer het nodig is trek ik de versnellingshendel eentje naar achteren.

Groet,
Sybolt
De Defender

Hoi Bart,

De olie zit er vanaf 2012 in en heeft niet veel kilometers gedraaid.
Wel zware kilometers maar met een goede koeling.
Er lekt nergens iets dus het niveau zou goed moeten zijn.
Ik heb (helaas) geen pijlstok meer maar een olie pan van een D5, dit i.v.m. hoog water.

De aandrijflijn zit nu in een 90 welke ik gebruik voor (zwaar) offroad rijden.
Ik rijdt vaak gewoon over de weg naar een evenement, soms op een aanhanger.

Ik dacht misschien herkent iemand dit probleem en weet een duidelijke oorzaak.

De olie is een belangrijk ding en kan verschillende klachten veroorzaken dus daar moet ik maar mee beginnen.

Bedankt.

Groeten,
Sybolt
Bart van Dessel

Hoi Sybolt, het zou me niet verbazen als jouw probleem zit bij het feit dat de automaat redelijk zwaar gebruikt wordt. Daar zijn ze eigenlijk niet echt voor geschikt, ik heb er in het verleden 2 kapot gereden, ook door vrij zwaar gebruik in het terrein. Eentje is gerepareerd en de ander heb ik omgebouwd naar 5 bak. Je zou 's naar Peter de Koning kunnen gaan in Zuid Beijerland, hij is dé goeroe op automaat gebied, hij repareert en reviseert en monteert als het moet.
Bart van Dessel

De automaatbak heeft zonder kickdown meer te lijden dan met aangesloten kabel, het "geschreeuw" heeft ie eigenlijk nodig om de olie goed rond te spoelen en te koelen. De bak krijgt teveel koppel bij een te laag toerental te verwerken.
sjeroens

Bericht door sjeroens »

precies bart, lock-up in zijn 3 ideaal voor de 101fc in de heuvels belgie..
sybolt: Mij is verteld dat als een automaat "zeer zacht" schakelt dat het een teken kan zijn dat je platen/ ringen op hun einde lopen. Eigenlijk is het niet goed voor de bak om zonder kick-down kabel te rijden.
Zoals bart zegt is de zf4hp22 niet echt geschikt om deze zwaar te belasten. Je kunt er extra frictie ringen in laten zetten, dat helpt. Ik heb de mijne om laten bouwen tot een hp24: ringen zijn groter en capaciteit pomp is hoger.
Maar misschien kan ik er weinig over zeggen aangezien ik al 2 jaar loop te kloten met mijn automaten...
Als je het nummer van Peter de koning wil hebben (zuid bijerland) ff via een p.m.
Jeroen
Plaats reactie