EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Afgelopen vrijdag heb ik de EGR afgedopt van mijn130 Td5. Nu is het verbruik fors omhoog gegaan. Zelf heb ik het vermoeden dat de inlaat te weinig lucht aan kan zuigen door de vernauwing in de snorkel en dat de MAP sensor daardoor meer brandstof inspuit. Ik heb gelezen dat het verwijderen en afdoppen van de EGR geen verschil in brandstofverbruik zou mogen maken, wat zie ik over het hoofd of heb ik niet goed gedaan?
Defender 130 Td5, 250K, EGR afgedopt, 2x vacuum van de vlinderklep (EGR) afgedopt en de warmtewisselaar open gehouden.
De snorkel heeft een buisdiameter van 85mm, waar deze het spatbord binnen gaat wordt het onder de kachel ineens 60 mm, meer uitte is er niet en na de plunjer (t-stuk) gaat het weer naar 75 mm (aansluiting luchtfilter). Is die vernauwing de oorzaak van het hogere verbruik? Of moet ik het ergens anders zoeken?
LR groet,
Boelo
[link.marktplaats.nl]
LR Defender 130 Td5 2003
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2014 11:51 door prikadmin.
Defender 130 Td5, 250K, EGR afgedopt, 2x vacuum van de vlinderklep (EGR) afgedopt en de warmtewisselaar open gehouden.
De snorkel heeft een buisdiameter van 85mm, waar deze het spatbord binnen gaat wordt het onder de kachel ineens 60 mm, meer uitte is er niet en na de plunjer (t-stuk) gaat het weer naar 75 mm (aansluiting luchtfilter). Is die vernauwing de oorzaak van het hogere verbruik? Of moet ik het ergens anders zoeken?
LR groet,
Boelo
[link.marktplaats.nl]
LR Defender 130 Td5 2003
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2014 11:51 door prikadmin.
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
[www.devon4x4.com]
Hoi Boelo, afdoppen zou inderdaad geen verschil mogen maken. Daar je je snorkel erbij betrekt: heb je het afdoppen van de EGR tegelijk met monteren van de snorkel gedaan, of zat die er al?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a35f8f733e46ad954934faea719b374d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17290498, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hoi Boelo, afdoppen zou inderdaad geen verschil mogen maken. Daar je je snorkel erbij betrekt: heb je het afdoppen van de EGR tegelijk met monteren van de snorkel gedaan, of zat die er al?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a35f8f733e46ad954934faea719b374d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17290498, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Boelo,
Zoals VeeTee zegt: de EGR zou niks in het verbruik mogen uitmaken (maar waarom wilde je hem afdoppen?)
Echter ... van 85 mm naar 60 mm lijkt weinig maar is een stevige vernauwing.
Zonder rekening te houden met oppervlakte/stromings-effecten is van 85mm naar 60 mm al een halvering van de doorstroom-opening.
De inlaatlucht moet dus ineens naar een dubbele stroom-snelheid versnellen om onopgemerkt deze vernauwing te nemen ... dat gaat dus niet gaan.
Ik denk overigens dat het meerverbruik niet direct moet zoeken in extra ingespoten diesel, maar meer in een veel minder effectief werkende motor.
Al die "loze" lucht (bij deellast gaat er dan ook nog een deel uitlaatgassen doorheen - als je EGR zijn werk doet) die door een dieselmotor gaat wordt tijdens de ontbranding van de ingespoten diesel meeverwarmd en al die "loze" lucht helpt die verbrandingswarmte in beweging om te zetten. Bij minder lucht moet er meer "beweging" uit alleen de diesel-verbranding komen, dus krijg je minder powerrrr ... en dan trap jij het gas weer dieper in en dat zie je dan aan de pomp in een hogere rekening.
Marc
Zoals VeeTee zegt: de EGR zou niks in het verbruik mogen uitmaken (maar waarom wilde je hem afdoppen?)
Echter ... van 85 mm naar 60 mm lijkt weinig maar is een stevige vernauwing.
Zonder rekening te houden met oppervlakte/stromings-effecten is van 85mm naar 60 mm al een halvering van de doorstroom-opening.
De inlaatlucht moet dus ineens naar een dubbele stroom-snelheid versnellen om onopgemerkt deze vernauwing te nemen ... dat gaat dus niet gaan.
Ik denk overigens dat het meerverbruik niet direct moet zoeken in extra ingespoten diesel, maar meer in een veel minder effectief werkende motor.
Al die "loze" lucht (bij deellast gaat er dan ook nog een deel uitlaatgassen doorheen - als je EGR zijn werk doet) die door een dieselmotor gaat wordt tijdens de ontbranding van de ingespoten diesel meeverwarmd en al die "loze" lucht helpt die verbrandingswarmte in beweging om te zetten. Bij minder lucht moet er meer "beweging" uit alleen de diesel-verbranding komen, dus krijg je minder powerrrr ... en dan trap jij het gas weer dieper in en dat zie je dan aan de pomp in een hogere rekening.
Marc
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Hi Vincent, de snorkel zat al op de auto en bij nadere beschouwing is die vernauwing noodzakelijk, er is simpelweg geen ruimte voor een grotere diameter.
Groeten Boelo
Groeten Boelo
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Misschien een stomme vraag maar ook de stekker losgehaald van de modulator. weet even niet de juiste hollandse naam maar hieronder de link.
TD5 ALIVE
TD5 ALIVE
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Nee, die stekkers heb ik inderdaad niet losgehaald. Bedankt voor je tip en link, ik denk dat dit de oorzaak van het meerverbruik is.
Groeten Boelo
Groeten Boelo
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
denk je nou werkelijk dat een motor minder efficient draait op schone lucht dan op lucht met uitlaatgas??
ik heb weinig tot niks gemerkt van verbruiksverandereningen bij alle keren dat ik EGR systemen afgedopt of verwijderd heb aan mijn voertuigen. als er al iets veranderde was dat eerder minder dan meer verbruik
ik heb weinig tot niks gemerkt van verbruiksverandereningen bij alle keren dat ik EGR systemen afgedopt of verwijderd heb aan mijn voertuigen. als er al iets veranderde was dat eerder minder dan meer verbruik
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
lees het goed het is maar 1 stekker die je los moet halen en vergeet het vacuumslangetje niet af te doppen succes!
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Alex aka Grizzly Schreef:
-------------------------------------------------------
> lees het goed het is maar 1 stekker die je los
> moet halen en vergeet het vacuumslangetje niet af
> te doppen succes!
Ik lees toch echt dat het bij EU3 om 2 stekkers gaat, vacuüm is al afgedopt.
Groeten Boelo
-------------------------------------------------------
> lees het goed het is maar 1 stekker die je los
> moet halen en vergeet het vacuumslangetje niet af
> te doppen succes!
Ik lees toch echt dat het bij EU3 om 2 stekkers gaat, vacuüm is al afgedopt.
Groeten Boelo
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
sorry mijn fout ik heb de EU2 en dan is het maar 1 stekker zal mijn mond houden
Ben benieuwd naar het resultaat

Ben benieuwd naar het resultaat
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
De Tip van Alex zat ik vanmiddag ook aan te danken, Ik verwijder standaard alle EGR troep en hang de stekkers weg, de modulator(s) en Vlinder/EGR klep en recirculatie buisje(s) krijgen de klanten mee in een doosje ( voor het geval die wetgeving ooit veranderd )
Zelf trek ik altijd een van de 90 graden rubbertjes van een van de vacuum pijpjes en schroef hier een M5 RVS inbusje in, en laat deze op de vacuemleiding van de rem bekrachtiger ziten, ik bestel zeld tot nooit de ROW spec Servo vacuum slang.
zo is het terug bouwen van de EGR altijd snel mogelijk mits de delen goed bewaard worden.
Toch vind ik het vreemd dat je meer verbruik hebt na het verwijderen van de EGR, er rijden immers ook zat Td5's met enkel een blanking plate gemonteerd op het spruitstuk ( tussen het spruitstuk en de EGR recirculatie buis ), voor de rest zit dan alles op zijn plek, enkel de uitlaatgassen kunnen niet door.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Zelf trek ik altijd een van de 90 graden rubbertjes van een van de vacuum pijpjes en schroef hier een M5 RVS inbusje in, en laat deze op de vacuemleiding van de rem bekrachtiger ziten, ik bestel zeld tot nooit de ROW spec Servo vacuum slang.
zo is het terug bouwen van de EGR altijd snel mogelijk mits de delen goed bewaard worden.
Toch vind ik het vreemd dat je meer verbruik hebt na het verwijderen van de EGR, er rijden immers ook zat Td5's met enkel een blanking plate gemonteerd op het spruitstuk ( tussen het spruitstuk en de EGR recirculatie buis ), voor de rest zit dan alles op zijn plek, enkel de uitlaatgassen kunnen niet door.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
De EGR klep zit er dus nog wel in.
Weet je zeker dat deze gangbaar is en helemaal open staat.
Staat deze klep namelijk iets geknepen dan krijgt de motor zeker te weinig lucht.
Beter is het om de klep in zijn geheel te verwijderen en vervangen door speciaal stukje buis. Bij o.a. paddocks verkrijgbaar.
Dit geeft ook wat minder weerstand in het inlaat systeem.
Richard
Weet je zeker dat deze gangbaar is en helemaal open staat.
Staat deze klep namelijk iets geknepen dan krijgt de motor zeker te weinig lucht.
Beter is het om de klep in zijn geheel te verwijderen en vervangen door speciaal stukje buis. Bij o.a. paddocks verkrijgbaar.
Dit geeft ook wat minder weerstand in het inlaat systeem.
Richard
Re: EGR afgedopt en nu fors hoger verbuik, hoe kan dat?
Ploertje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beter is het om de klep in zijn geheel te verwijderen en vervangen door speciaal stukje buis. Bij o.a. paddocks verkrijgbaar.
Zoals de instructie in de link Devon beschrijft (zie mijn 1ste reactie hierboven)
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c672e7b8f5dd91dac6c8eac64fadb5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17291186, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Beter is het om de klep in zijn geheel te verwijderen en vervangen door speciaal stukje buis. Bij o.a. paddocks verkrijgbaar.
Zoals de instructie in de link Devon beschrijft (zie mijn 1ste reactie hierboven)
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c672e7b8f5dd91dac6c8eac64fadb5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17291186, 600, 600, 'Loading image ...', false);