Luchtgeveerde stoelen
Luchtgeveerde stoelen
Ik was een beetje op marktplaats aan het rondsnufflen, toen ik deze advertentie tegen kwam.
Nu heb ik ooit wel eens op een lucht geveerde stoel gezeten, maar dat is al heel lang geleden en was maar van korte duur. Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die dagelijks op zo'n stoel zitten en misschien wat ervaring kunnen delen over hoe dat zit. Op zich zit het wel prettig denk ik, maar hoe gedraagt zo'n stoel zich wanneer het wat ruiger wordt, wordt het dan geen enorme schommel/schudstoel?
Nu heb ik ooit wel eens op een lucht geveerde stoel gezeten, maar dat is al heel lang geleden en was maar van korte duur. Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die dagelijks op zo'n stoel zitten en misschien wat ervaring kunnen delen over hoe dat zit. Op zich zit het wel prettig denk ik, maar hoe gedraagt zo'n stoel zich wanneer het wat ruiger wordt, wordt het dan geen enorme schommel/schudstoel?
Re: Luchtgeveerde stoelen
als het ruiger word/terreinrijden vind ik het persoonlijk een drama, dan zit ik liever vast in mijn gordel op een stoel die net zo beweegt als het voertuig.
(vrachtwagen bij defensie)
(vrachtwagen bij defensie)
Re: Luchtgeveerde stoelen
Ja, dat dacht ik eigenlijk al. Mooiste is dan een systeem wat je tijdens het offroaden echt vast kan zetten en tijdens het onroaden weer op kan blazen, alleen moet dat dan ook nog veilig zijn. 

Re: Luchtgeveerde stoelen
Ik ben zelf aan het kijken naar luchtvering voor de defender. Dit maakt het rijden zelf veiliger en met veel meer comfort.
Re: Luchtgeveerde stoelen
Je bent niet de enige.
De theorie heb ik klaar, onderdelen bij elkaar gezocht. Zodra ik mijn kenteken heb kan ik het in de praktijk uit gaan voeren. In eerste instantie zonder self-leveling in de software, om er eerst wat praktijk ervaring mee op te doen. Self leveling is wel het doel.

De theorie heb ik klaar, onderdelen bij elkaar gezocht. Zodra ik mijn kenteken heb kan ik het in de praktijk uit gaan voeren. In eerste instantie zonder self-leveling in de software, om er eerst wat praktijk ervaring mee op te doen. Self leveling is wel het doel.
Re: Luchtgeveerde stoelen
Je zult deze site dan waarschijnlijk wel kennen. Ik haakte alleen af bij de software. Dus ik ben nu aan het kijken hoeveel een compleet systeem kost. Bij mij in het dorp zit een bedrijf welke ze onder defenders bouwt. Ergens heb ik gevonden dat het 3.000 kost all in, ik wacht nog op reactie terug van ze hoeveel het kost als ik alleen het systeem koop. Juist het selfleveling vind ik geweldig omdat mijn defender raar gaat doen met de daktent en alle extra's boven op. Ook zit er in de VS een bedrijf waar je de electronica apart kan kopen misschien is dat iets voor jou? Naam ben ik alleen kwijt...
Re: Luchtgeveerde stoelen
Die site ken ik inderdaad. Er zijn in de UK (en in NL) wel meer mensen die met luchtvering (onder een Defender) experimenteren.
Re: Luchtgeveerde stoelen
Nijhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, dat dacht ik eigenlijk al. Mooiste is dan een
> systeem wat je tijdens het offroaden echt vast kan
> zetten en tijdens het onroaden weer op kan blazen,
> alleen moet dat dan ook nog veilig zijn.
Ik rij al 25 jaar voor de baas op luchtgeveerde stoelen en dat zit toch erg lekker.
Een luchtgeveerde stoel heeft ook een demper. Te bedienen met een knop of schuif aan de zijkant. Als je de demper op de zwaarste stand zet zit er bijna geen beweging meer in.
Er zit ook een knop voor de "uitstap stand". Dan loopt de luchtbalg helemaal leeg zodat de stoel zakt en je makkelijker achter het stuur vandaan kan komen maar die stand is niet te gebruiken om te rijden want dan staat de stoel veel te laag.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d2fc544cd8dedcbccea077705d01715', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17273389, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9cf92581f21cb4917203119153575ff2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17273389, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Ja, dat dacht ik eigenlijk al. Mooiste is dan een
> systeem wat je tijdens het offroaden echt vast kan
> zetten en tijdens het onroaden weer op kan blazen,
> alleen moet dat dan ook nog veilig zijn.

Ik rij al 25 jaar voor de baas op luchtgeveerde stoelen en dat zit toch erg lekker.
Een luchtgeveerde stoel heeft ook een demper. Te bedienen met een knop of schuif aan de zijkant. Als je de demper op de zwaarste stand zet zit er bijna geen beweging meer in.
Er zit ook een knop voor de "uitstap stand". Dan loopt de luchtbalg helemaal leeg zodat de stoel zakt en je makkelijker achter het stuur vandaan kan komen maar die stand is niet te gebruiken om te rijden want dan staat de stoel veel te laag.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d2fc544cd8dedcbccea077705d01715', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17273389, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('9cf92581f21cb4917203119153575ff2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17273389, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Luchtgeveerde stoelen
In de vrachtwagen ?
Maar ik zou niet weten waarom het bij terreinrijden niet zou kunnen, zoals Eric ook al schreef kan je de stoel ook zo zetten dat hij niet meer veert of heel erg zwaar veert.
Probleem in de Land Rover zal de hoogte van de stoel zijn, vloer tot bovenkant zitting.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 21:32 door Frans Bonnes.
Maar ik zou niet weten waarom het bij terreinrijden niet zou kunnen, zoals Eric ook al schreef kan je de stoel ook zo zetten dat hij niet meer veert of heel erg zwaar veert.
Probleem in de Land Rover zal de hoogte van de stoel zijn, vloer tot bovenkant zitting.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2014 21:32 door Frans Bonnes.
Re: Luchtgeveerde stoelen
omdat je bij terreinrijden veel heftigere bewegingen hebt, korter op elkaar...maargoed misschien is het spul waar ik mee werk wel out of date....
Re: Luchtgeveerde stoelen
In grondverzetmachines, bijvoorbeeld dumpers, zitten ook luchtgeveerde stoelen. De chauffeurs zitten er ongeveer 8 uur per dag op en rijden veelal in ruw terrein. Je kunt ervan uitgaan dat het wel comfortabele stoelen zijn.