Brandstofpomp 3.5 v8
Brandstofpomp 3.5 v8
Weer een vraag die betrekking heeft op de nieuwe oldtimerregel:
Ik rij nu op LPG, de installatie wil ik er uit gaan halen.
Alleen normaal hoorde ik altijd bij het starten van LPG de (benzine) brandstofpomp brommen.
De laatste tijd is dat meestal niet meer en soms ook wel weer.
Ik rij nu denk ik al een jaar zonder een keer op benzine te hebben gereden (starten op LPG gaat snel en perfect.)
Maar ik wil er dus weer voor zorgen dat de motor ook op benzine kan lopen zodat ik de LPG tank tzt kan uitbouwen en direct op benzine kan verder rijden.
Hoort de brandstofpomp normaal gesproken altijd te brommen? Of is dit alleen met het vullen van de carburateur/leiding en slaat deze dan af?
Heeft de brandstofpomp een relais? Misschien dat deze niet altijd meer inschakelt...
Alvast bedankt,
Frank
Ik rij nu op LPG, de installatie wil ik er uit gaan halen.
Alleen normaal hoorde ik altijd bij het starten van LPG de (benzine) brandstofpomp brommen.
De laatste tijd is dat meestal niet meer en soms ook wel weer.
Ik rij nu denk ik al een jaar zonder een keer op benzine te hebben gereden (starten op LPG gaat snel en perfect.)
Maar ik wil er dus weer voor zorgen dat de motor ook op benzine kan lopen zodat ik de LPG tank tzt kan uitbouwen en direct op benzine kan verder rijden.
Hoort de brandstofpomp normaal gesproken altijd te brommen? Of is dit alleen met het vullen van de carburateur/leiding en slaat deze dan af?
Heeft de brandstofpomp een relais? Misschien dat deze niet altijd meer inschakelt...
Alvast bedankt,
Frank
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
EFI of carb,s? .............pomp hoor je altijd alleen bij de externe is het geluid wat harder.
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2013 09:13 door Michel WaZ.
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/12/2013 09:13 door Michel WaZ.
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Dan denk ik dat je een externe brandstofpomp hebt, die zit net voor je linkerachterwiel onder op je koets. Daar gaat een witte + heen , ook zie je daar een draad die verbinding maakt met je chassis dat is je massa.
Even contact aan, stekkertje los van de witte draad met een multimeter tussen deze + en je chassis en je moet dan 12v meten.
meet je dit niet even je zekeringen nakijken, meet je wel 12v is waarschijnlijk je pomp stuk. Je kan het dekseltje van de pomp los halen en kijken of alles vast gekoekt zit van binnen.
Ik heb destijds een nieuwe geplaatst ipv lopen pielen.
Als je een interne pomp hebt zit deze in je tank onder de achterbank ook even meten of daar 12v op zit ,pak dan niet de zender van je brandstofniveau.
RRC '86 V8
Even contact aan, stekkertje los van de witte draad met een multimeter tussen deze + en je chassis en je moet dan 12v meten.
meet je dit niet even je zekeringen nakijken, meet je wel 12v is waarschijnlijk je pomp stuk. Je kan het dekseltje van de pomp los halen en kijken of alles vast gekoekt zit van binnen.
Ik heb destijds een nieuwe geplaatst ipv lopen pielen.
Als je een interne pomp hebt zit deze in je tank onder de achterbank ook even meten of daar 12v op zit ,pak dan niet de zender van je brandstofniveau.
RRC '86 V8
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Dag Frank,
De brandstofpomp van een 110 3.5V8 kan of in de brandstoftank zitten of er buiten op de chassisbalk gemonteerd.
Bij onze 110 3.5V8 zit de pomp in de tank en hoor je deze zachtjes zoemen op het moment dat de auto op contact staat.
De benzine wordt dan naar de carbutateurs gepompt en indien de vlotterkamers van de carbs vol zijn dan wordt de benzine direct weer retour gevoerd naar de tank. Dit gebeurd continue. Bij schakelen naar LPG wordt de benzine klep (die bij de LPG installatie hoort) door de elektronica van de LPG installatie gesloten en wordt er geen benzine meer rond gepompt. Het kan zijn dat de benzine pomp op een bepaald moment gaat tikken of harder gaat brommen dan is deze aan vervanging toe. Ik heb de benzine tank altijd voor 3/4 gevuld tijdens het rijden op LPG zodat de pomp netjes ondergedompeld is in benzine en dan normaal kan funktioneren. Zo nu en dan rij ik dan eens een stuk op benzine om de zaak te laten werken.Naar mijn weten heeft de benzine pomp van een 110 3.5V8 geen aansturing via een relais maar gaat dit rechtstreeks via het contactslot.
Ik denk dat het verstandig is om zowiezo een nieuwe benzine pomp (PRC7020 in tank) of (PRC 3901 extern) te monteren als je weer op benzine gaat rijden want ze zijn niet echt prijzig ca. 24 en 41 euro bij paddock spares
prc7020_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aabadf08239554edd7f752f8b78cdcdd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc7020_1.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/prc7020_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc7020_1.jpg', '', 16884817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
PRC7020
prc3901_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c65f8720f6c61908a5ad9b96905ac0c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc3901_1.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/prc3901_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc3901_1.jpg', '', 16884817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
PRC3901
Deze benzine pompen zijn geschikt voor lage druk carburateurs aangezien ik nog de originele strohmberg carburateurs heb durf ik niet te zeggen of dit ook geld voor de edelbrock carburateur.
Succes met storing zoeken en sleutelen.
Groeten,
Marc Frencken
20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12115e1f2be6b7a5af1366e819a28dc5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 16884817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
De brandstofpomp van een 110 3.5V8 kan of in de brandstoftank zitten of er buiten op de chassisbalk gemonteerd.
Bij onze 110 3.5V8 zit de pomp in de tank en hoor je deze zachtjes zoemen op het moment dat de auto op contact staat.
De benzine wordt dan naar de carbutateurs gepompt en indien de vlotterkamers van de carbs vol zijn dan wordt de benzine direct weer retour gevoerd naar de tank. Dit gebeurd continue. Bij schakelen naar LPG wordt de benzine klep (die bij de LPG installatie hoort) door de elektronica van de LPG installatie gesloten en wordt er geen benzine meer rond gepompt. Het kan zijn dat de benzine pomp op een bepaald moment gaat tikken of harder gaat brommen dan is deze aan vervanging toe. Ik heb de benzine tank altijd voor 3/4 gevuld tijdens het rijden op LPG zodat de pomp netjes ondergedompeld is in benzine en dan normaal kan funktioneren. Zo nu en dan rij ik dan eens een stuk op benzine om de zaak te laten werken.Naar mijn weten heeft de benzine pomp van een 110 3.5V8 geen aansturing via een relais maar gaat dit rechtstreeks via het contactslot.
Ik denk dat het verstandig is om zowiezo een nieuwe benzine pomp (PRC7020 in tank) of (PRC 3901 extern) te monteren als je weer op benzine gaat rijden want ze zijn niet echt prijzig ca. 24 en 41 euro bij paddock spares
prc7020_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aabadf08239554edd7f752f8b78cdcdd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc7020_1.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/prc7020_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc7020_1.jpg', '', 16884817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
PRC7020
prc3901_1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c65f8720f6c61908a5ad9b96905ac0c9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc3901_1.jpg', 'http://www.paddockspares.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/prc3901_1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.paddockspares.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fp%2Fr%2Fprc3901_1.jpg', '', 16884817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
PRC3901
Deze benzine pompen zijn geschikt voor lage druk carburateurs aangezien ik nog de originele strohmberg carburateurs heb durf ik niet te zeggen of dit ook geld voor de edelbrock carburateur.
Succes met storing zoeken en sleutelen.
Groeten,
Marc Frencken
20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('12115e1f2be6b7a5af1366e819a28dc5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 16884817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Als het een 110 is, dan zit de externe pomp voor het rechter achterwiel tegen de chassisbalk.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Marc,
De externe pomp van Paddock zou ik niet aanbevelen. Ik heb ze ook ooit gekocht en heb daarna toch maar een ECHTE Facet pomp gekocht omdat die van Paddock na 3 weken al defect was. Die imitatiepompjes van Paddock zijn gewoon veel minder dan de originele Facet pompen. En als je iets niet wil in een benzine auto is het een twijfelachtige benzineaanvoer.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
De externe pomp van Paddock zou ik niet aanbevelen. Ik heb ze ook ooit gekocht en heb daarna toch maar een ECHTE Facet pomp gekocht omdat die van Paddock na 3 weken al defect was. Die imitatiepompjes van Paddock zijn gewoon veel minder dan de originele Facet pompen. En als je iets niet wil in een benzine auto is het een twijfelachtige benzineaanvoer.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Bedankt voor de reacties.
Ik heb een 110 met een interne pomp.
Het zoemen/brommen van de pomp heb ik dus heel af en toe tijdens het op contact zetten.
Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer ik op lpg rijd, blijft de pomp dan continu zoemen of gaat deze op een gegeven moment wel uit?
De benzine wordt immers niet rondgepompt wanneer ik op LPG rijd.
Ik heb een 110 met een interne pomp.
Het zoemen/brommen van de pomp heb ik dus heel af en toe tijdens het op contact zetten.
Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer ik op lpg rijd, blijft de pomp dan continu zoemen of gaat deze op een gegeven moment wel uit?
De benzine wordt immers niet rondgepompt wanneer ik op LPG rijd.
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Marc, bij sommige 90/110s wordt de (interne)pomp wel aangestuurd door een relais.Het relais werkt via de oliedrukschakelaar (van het lampje).Als er geen oliedruk is wordt het relais en dus ook de pomp niet aangestuurd. Mijn110 met SU's heeft die systeem ook. Vr. gr Henk B.
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Wim en Henk,
Bedankt voor de extra info, weer wat geleerd.
Groeten,
Marc
Bedankt voor de extra info, weer wat geleerd.
Groeten,
Marc
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Als het goed is is heb je ergens een relais die een afsluiter bediend ( bij de motor/ benzineleiding ) die je benzine toevoer afsluit zodra je overschakeld op LPG, bij mij bleef de pomp wel draaien en ik heb er een extra aan/uit schakelaar tussen gezet om de pomp uit te kunnen zetten.
het ligt er maar net aan hoe je LPG installatie geschakeld is, maar volgens mij moet er zo,n relais er standaard opzitten deze is elektrisch en handmatig te schakelen.
RRC '86 V8
het ligt er maar net aan hoe je LPG installatie geschakeld is, maar volgens mij moet er zo,n relais er standaard opzitten deze is elektrisch en handmatig te schakelen.
RRC '86 V8
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Ik heb inderdaad een relais dat kan schakelen tussen de lpg afsluiter en benzine afsluiter.
Maar als ik het goed begrijp slaat de brandstofpomp dus niet af wanneer deze bijvoorbeeld tegendruk krijgt doordat de benzine afsluiter de benzine stopt en niet rond kan pompen.
Als ik er geen aparte schakelaar tussen heb, en dat heb ik niet, zou de pomp dus altijd moeten werken/zoemen.
Aangezien de pomp nu een aantal dagen niet werkt/zoemt en soms ineens weer wel zit het duidelijk in de bedrading of de pomp zelf.
Als ik tijd heb ga ik maar eens meten; contact aan en meten of ik spanning krijg bij de pomp.
Bedankt!
Maar als ik het goed begrijp slaat de brandstofpomp dus niet af wanneer deze bijvoorbeeld tegendruk krijgt doordat de benzine afsluiter de benzine stopt en niet rond kan pompen.
Als ik er geen aparte schakelaar tussen heb, en dat heb ik niet, zou de pomp dus altijd moeten werken/zoemen.
Aangezien de pomp nu een aantal dagen niet werkt/zoemt en soms ineens weer wel zit het duidelijk in de bedrading of de pomp zelf.
Als ik tijd heb ga ik maar eens meten; contact aan en meten of ik spanning krijg bij de pomp.
Bedankt!
Re: Brandstofpomp 3.5 v8
Vandaag voor het eerst tijd gevonden om naar het probleem te kijken.
Vlakbij de brandstofpomp zat een verbinding met stekkertjes. (Een meter van de pomp ongeveer.)
Een bruine draad en een blauw.
Stekkertjes losgetrokken en hier even tijdelijk een stuk bedrading aan vast gemaakt en de twee draadjes direct op de + en - van de accu gehouden.
Geen enkel geluidje kwam er uit de pomp...
Dat wordt dus een nieuwe pomp bestellen.
Gr. Frank
Vlakbij de brandstofpomp zat een verbinding met stekkertjes. (Een meter van de pomp ongeveer.)
Een bruine draad en een blauw.
Stekkertjes losgetrokken en hier even tijdelijk een stuk bedrading aan vast gemaakt en de twee draadjes direct op de + en - van de accu gehouden.
Geen enkel geluidje kwam er uit de pomp...
Dat wordt dus een nieuwe pomp bestellen.
Gr. Frank