turboprobleem discovery 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Koen

turboprobleem discovery 3

Bericht door Koen »

Ik krijg al geruime tijd de melding op mijn boordcomputer 'engine system fault' en dan trekt de wagen niet meer vlot op. Volgens mijn garagist is dit omdat er aan de turbo een stekker los zit en volgens hem kan dat alleen opgelost worden door een volledig nieuwe kabelboom, twv 1500 €, te laten steken. Het kan toch niet zijn dat er een volledig nieuwe electrische bekabeling moet gestoken worden omdat er 1 stekkertje loszit.
Iemand die dit probleem kent of een andere (lees goedkopere) oplossing weet ?
Andrew Colville

Re: turboprobleem discovery 3

Bericht door Andrew Colville »

Discovery 3 s hebben wel vaker turbo problemen, soms wil het variabele gedeelte vast gaan zitten soms ie er iets anders aan de hand VW kent het vast zitten ook.

als het een stekkertje zou zijn dan zal dit snel duidelijk zijn middels diagnose bij een Landrover dealer of Landrover specialist met kennis van de Discovery 3.

Ik zou als eerste gaan Uitlezen, dan aan de hand van de gevonden problemen een plan van aanpak maken.

zomaar delen uitwisselen heeft geen nut als je niet exact weet wat gaande is, tenzei je veel tijdt hebt en de onderdelen klaar het staan op de plank.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Koen

Re: turboprobleem discovery 3

Bericht door Koen »

Het probleem is vast gesteld door een landroverspecialist, maar ik vind het raar dat er een hele kabelboom over de ganse wagen moet vervangen worden door één (1) stekkertje dat steeds loskomt.
Andrew Colville

Re: turboprobleem discovery 3

Bericht door Andrew Colville »

Dat lijkt me ook sterk, Misschien is een second opinion een goed plan.

Tot 2004 ( de jongere modellen ben ik niet in thuis ) heeft landrover al zijn motoren voor zien van een losse draad boom voor motor en versnellingsbak, die delen kun je los vervangen.

ze worden verbonden met de hoofd kabelboom middels multie stekkers.

Het zou een beetje zot zijn als je de hele kabelboom van de auto moet vervangen omdat een draadje of stekker stuk is.

In veel gevallen is de betrefende stekker los te bestellen via electronica specialisten, je kunt de steker demonteren en een nieuwe stekker monteren. een stekker kan +- 1 tot 60 euro kosten afhankelijk van type soort functie en kwaliteit.

Je zou de betreffenden steker ook van een demontage auto kunnen verwijderen en monteren op jouw kabelboom. Toch twijfel ik hier aan de kennis van deze Landrover specialist, hij moet een betere oplossing kunnen bieden dan dat er een hele nieuwe kabelboom in de auto moet.

Ik ben niet thuis in de Discovery 3's maar wel in electronica, Ik wil best eens mijn oordeel geven en en kijken of er andere mogelijkheden zijn.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
G-men (Gargamel)

Re: turboprobleem discovery 3

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik kan me niet voorstellen dat er voor een kabeltje naar de turbo een hele nieuwe kabelboom nodig is. Dat moet anders op te lossen zijn.

Bij de disco-3 wil idd de actuator rod naar de turbo weleens vast gaan zitten als er veel met dezelfde snelheid gereden wordt. Volgens mij is er zelfs een "repair-kit" van Land Rover beschikbaar.
Enige vasthoudendheid en een royale hoeveelheid kruipolie/WD40 wil ook nog weleens helpen. Na grondig inspuiten met enig geduld kijekn of je er beweging in kunt krijgen.

Een ander probleem dat regelmatig de kop opsteekt bij de wat oudere wagens met veel KM's is een niet goed sluitende EGR klep.
Voor de modellen tot 2007 kun je ze afdichten; vanaf MY2007 geeft dat een foutmelding en brandend motor storingslampje en dus APK afkeur. Dan zit er niets anders op om hem te vervangen.

Gerrit
edgar

Re: turboprobleem discovery 3

Bericht door edgar »

Ik sluit mij aan bij G-men. Mijn Musjebusje Triton (ja ik weet het, vreemd gaan) houd soms ook in. Dit doet de wagen omdat op dat moment de ECU een poging waagt om de branstof lucht verhouding opnieuw te berekenen. Dit heeft te maken met de rookgas retour klep, of terwijl EGR. Door vervuiling na verloop van tijd werkt dit niet altijd even goed meer, blijft de klep hangen of vervuiling in het lucht kanaal en dan klopt de brandstof lucht verhouding niet meer.

Groeten

Edgar Stage I V8 en Mitsubishi Triton 4*4.
Plaats reactie