Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
In mijn defender heb ik maar een stand van de kachel.
Ik vraag me af of de weerstand stuk is of dat het aan het motortje ligt.
Hoe/waar meet ik dat nu door? Het zit hem in iedersgeval niet in de schakelaar.
Verder maakt de ventilator wel veel lawaai maar blaast maar zacht. Hij lijkt wel aardig aan te zuigen maar snap niet waar de lucht dan blijft?
Is dit allemaal nog te maken of zal ik op zoek moeten naar een andere kachel?
Bob
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2014 12:23 door Bob Knipscheer.
Ik vraag me af of de weerstand stuk is of dat het aan het motortje ligt.
Hoe/waar meet ik dat nu door? Het zit hem in iedersgeval niet in de schakelaar.
Verder maakt de ventilator wel veel lawaai maar blaast maar zacht. Hij lijkt wel aardig aan te zuigen maar snap niet waar de lucht dan blijft?
Is dit allemaal nog te maken of zal ik op zoek moeten naar een andere kachel?
Bob
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2014 12:23 door Bob Knipscheer.
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Waarschijnlijk de weerstand. Die dit in de kachel onder een plaatje waar de bedrading in gaat, zit met 4 popnagels vast.
Hoe goed is de afdichting tussen je kachel en je schutbord nog? Volgens mij wil die wel eens gaan lekken als het schuim wat slechter aan het worden is. Gewoon kachel er af halen, kit er tussen en weer vast maken.
Hoe goed is de afdichting tussen je kachel en je schutbord nog? Volgens mij wil die wel eens gaan lekken als het schuim wat slechter aan het worden is. Gewoon kachel er af halen, kit er tussen en weer vast maken.
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Is er een manier om erachter te komen of het idd die weerstand is?
Anders ga ik straks de motor vervangen en blijkt het de weerstand te zijn of andersom...
Bob
Anders ga ik straks de motor vervangen en blijkt het de weerstand te zijn of andersom...
Bob
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Is die 1 snelheid langzaam of snel? Als de ventilator alleen maar snel draait lijkt het mij de weerstand.
Veel herrie kan duiden op kapotte motor of een lager, krom ventilatorblad, etc. Misschien is de motor oud en moe.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e1689b26e33ca257f39c67e1a9e8867', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17092410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Veel herrie kan duiden op kapotte motor of een lager, krom ventilatorblad, etc. Misschien is de motor oud en moe.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1e1689b26e33ca257f39c67e1a9e8867', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17092410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Als de motor überhaupt loopt - al zij het maar in één stand - dat doet 'ie het dus, en is dus niet kapot. Dus als hij draait ligt het aan de weerstand (doorgefikt, of de soldeeraansluiting op de weerstand losgeraakt - dan doet 'ie het dus alleen op stand 2, de hoogste stand, da's namelijk zonder weerstand), of aan een van de andere aansluitingen, dan dus alleen stand 1. Zoals gezegd even het plaatje met de weerstand op het kachelhuis losmaken en kijken naar de aansluitingen of doormeten.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29e77aed20b9a5e89f2f28679f72c54b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17092432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29e77aed20b9a5e89f2f28679f72c54b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17092432, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Meet in stand 1 de weerstand en daarna in stand 2 de weerstand meten. Als hij in een van de twee standen het niet doet zal je daar ook een open of kort gesloten weerstand meten. Meet je wel twee maal een weerstand zou ik verwachten dat beide weerstand een factor 2 (of iets in die orde) zouden moeten verschillen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6160306e481990f9d898f3c31f82d4ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17093167, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6160306e481990f9d898f3c31f82d4ab', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17093167, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
richard78 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meet in stand 1 de weerstand en daarna in stand 2
> de weerstand meten. Als hij in een van de twee
> standen het niet doet zal je daar ook een open of
> kort gesloten weerstand meten. Meet je wel twee
> maal een weerstand zou ik verwachten dat beide
> weerstand een factor 2 (of iets in die orde)
> zouden moeten verschillen.
Dat klopt niet helemaal. De weerstand wordt er namelijk tussengeschakeld in stand 1, (blower draait op half vermogen), hij zit niet in het circuit op stand 2, dan krijgt de blowermotor de volle 12V. De weerstand in stand 2 is dus alleen de weerstand van de motor zelf.
Gewoon even logisch denken en kijken waneer de motor wel of niet en op halve of volle kracht draait:
- motor draait op stand 1 op halve kracht, maar niet op stand 2 => een van de aansluitingen of contacten in stand 2 stuk
- motor draait niet op stand 1 maar wel op volle kracht op stand 2 => soldeeraansluiting op de weerstand of de weerstand zelf stuk.
Even een schetsje gemaakt:
IMG_2633.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4103b6d56c2b889680aeb3df0a28b8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ftitunet.nl%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F03%2FIMG_2633.jpg', 'http://titunet.nl/blog/wp-content/uploads/2014/03/IMG_2633.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ftitunet.nl%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F03%2FIMG_2633.jpg', '', 17093452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f168ea6382c1f58e755bb42317e01d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17093452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Meet in stand 1 de weerstand en daarna in stand 2
> de weerstand meten. Als hij in een van de twee
> standen het niet doet zal je daar ook een open of
> kort gesloten weerstand meten. Meet je wel twee
> maal een weerstand zou ik verwachten dat beide
> weerstand een factor 2 (of iets in die orde)
> zouden moeten verschillen.
Dat klopt niet helemaal. De weerstand wordt er namelijk tussengeschakeld in stand 1, (blower draait op half vermogen), hij zit niet in het circuit op stand 2, dan krijgt de blowermotor de volle 12V. De weerstand in stand 2 is dus alleen de weerstand van de motor zelf.
Gewoon even logisch denken en kijken waneer de motor wel of niet en op halve of volle kracht draait:
- motor draait op stand 1 op halve kracht, maar niet op stand 2 => een van de aansluitingen of contacten in stand 2 stuk
- motor draait niet op stand 1 maar wel op volle kracht op stand 2 => soldeeraansluiting op de weerstand of de weerstand zelf stuk.
Even een schetsje gemaakt:
IMG_2633.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4103b6d56c2b889680aeb3df0a28b8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ftitunet.nl%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F03%2FIMG_2633.jpg', 'http://titunet.nl/blog/wp-content/uploads/2014/03/IMG_2633.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ftitunet.nl%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F03%2FIMG_2633.jpg', '', 17093452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6f168ea6382c1f58e755bb42317e01d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17093452, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Vincent , je schetsje is in principe goed , alleen bij een Defender werkt het andersom
. Dwz. op de motor staat + , de massa gaat via de schakelaar rechtstreeks (st 2) of weerstand (st 1) . Als Bob gaat meten moet hij hier even rekening mee houden . Vr gr Henk B.

Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Henk Bossinade Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vincent , je schetsje is in principe goed , alleen
> bij een Defender werkt het andersom
. Dwz. op
> de motor staat + , de massa gaat via de
> schakelaar rechtstreeks (st 2) of weerstand (st
> 1) . Als Bob gaat meten moet hij hier even
> rekening mee houden . Vr gr Henk B.
Ah, bedankt Henk, ik wist het niet meer zeker, even snel uit het blote hoofdje gedaan
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('89123307158673841936dff69349b237', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17093525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Vincent , je schetsje is in principe goed , alleen
> bij een Defender werkt het andersom

> de motor staat + , de massa gaat via de
> schakelaar rechtstreeks (st 2) of weerstand (st
> 1) . Als Bob gaat meten moet hij hier even
> rekening mee houden . Vr gr Henk B.
Ah, bedankt Henk, ik wist het niet meer zeker, even snel uit het blote hoofdje gedaan
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('89123307158673841936dff69349b237', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17093525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Dus de weerstand is ongeveer gelijk aan de interne weerstand van de motor (de spanningsval over de weerstand is dan 6V en dus 6V over de motor is halve power (P=VI)). Dus in de ene stand de weerstand van de motor en in de andere stand 2 maal de weerstand (weerstand plus motor).
In dit geval zal je in de ene stand de interne weerstand van de motor meten en in het andere geval waarschijnlijk een open circuit.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a964cd2a2c4c283ac89a13d4fee6693', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17093728, 600, 600, 'Loading image ...', false);
In dit geval zal je in de ene stand de interne weerstand van de motor meten en in het andere geval waarschijnlijk een open circuit.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8a964cd2a2c4c283ac89a13d4fee6693', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17093728, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Bedankt, voor alle tips! Ik heb wat te doen dit weekend!
Bob
Bob
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
QuoteRichard Dus de weerstand is ongeveer gelijk aan de interne weerstand van de motor (de spanningsval over de weerstand is dan 6V en dus 6V over de motor is halve power (P=VI)). Dus in de ene stand de weerstand van de motor en in de andere stand 2 maal de weerstand (weerstand plus motor).
Helaas klopt dit niet. Je moet uitgaan van de formule P = U(kwadraat) / R of P = (U x U) / R Er van uitgaande dat de weerstand gelijk blijft Wordt het vermogen dan een kwart en niet de helft.
De vergissing zit hem in het feit dat als de spanning lager wordt ook de stroom kleiner wordt volgens de formule R = U / I Als je dan het vermogen uitrekend volgens jouw formule P = U x I. Dan klopt het als je zowel voor de U als de I een kleinere waarde invult. Je maakt de fout in het feit dat jij denkt dat de stroom constant blijft en dat is niet waar. Alleen de weerstand van de motor zou je als constant kunnen beschouwen. Iets dat ook niet helemaal waar is trouwens maar waarschijnlijk wel verwaarloosbaar.
Arnold.
Helaas klopt dit niet. Je moet uitgaan van de formule P = U(kwadraat) / R of P = (U x U) / R Er van uitgaande dat de weerstand gelijk blijft Wordt het vermogen dan een kwart en niet de helft.
De vergissing zit hem in het feit dat als de spanning lager wordt ook de stroom kleiner wordt volgens de formule R = U / I Als je dan het vermogen uitrekend volgens jouw formule P = U x I. Dan klopt het als je zowel voor de U als de I een kleinere waarde invult. Je maakt de fout in het feit dat jij denkt dat de stroom constant blijft en dat is niet waar. Alleen de weerstand van de motor zou je als constant kunnen beschouwen. Iets dat ook niet helemaal waar is trouwens maar waarschijnlijk wel verwaarloosbaar.
Arnold.
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Sorry, ik dacht dat je een RRC had.
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2014 20:11 door Stefan.
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2014 20:11 door Stefan.
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Sorry, ik dacht dat je een RRC had.
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2014 20:11 door Stefan.
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2014 20:11 door Stefan.
Re: Hoe meet ik mijn kachel door? Er werkt maar 1 stand.
Sorry, ik dacht dat je een RRC had.
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2014 20:11 door Stefan.
Gr.
Stefan
RRC Vogue SE 3.9 EFI '90
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2014 20:11 door Stefan.