APK goedgekeurd/imperial

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Phillip Braas

APK goedgekeurd/imperial

Bericht door Phillip Braas »

Hallo Prikkers,

De ambulance is gisteren bij de sprint goedgekeurd, zonder al teveel problemen. Dat viel dus heel erg mee. Alleen heeft de apk meester niet de handrem gezien, die het niet deed. Nou ja, ik ga hem nog wel stellen, sta ik wat minder onder druk. Dankzij alle goede adviezen van dit prikbord is de roetmeting gelukt. De waarden waren bij de herkeuring als volgt.

afregel toerental gem. 3374
k-gemiddelde 2,38 (mocht maximaal 2,5 zijn)

Om deze waarde te halen heb ik er een flesje dieselreiniger in de tank gedaan en heb ik de dieselpomp een mm later gezet. Overigens wilde hij daarna niet meer starten maar na enig nadenken kwam ik erachter dat ik ook de banjobout ook had losgedraaid. Het valt nog niet mee als je alleen maar eenden gewend bent. Ik weet nu ook hoe het ontluchten is zijn werk gaat.

Nu ben ik er dankzij dit prikbord achter dat het toerental te laag is. De apk meester vond dit normaal bij zo'n oude bak maar ik ben erachter dat de gashendel van de dieselpomp de stelschroef niet haalt. Bij verder onderzoek zie ik dat dit een stangenstelsel is vanaf het gaspedaal. Moet dit opnieuw worden gesteld bij een van die twee handeltjes die erop zitten? Ik neem aan van wel maar misschien is er nog een aparte methode voor.

Verder ben ik bezig zelf een imperial te lassen. Is veel werk! Binnenkort heb ik de beschikking over een digitale camara en zal ik proberen wat foto's op het prikbord te zetten.

groet,
+--------
| ____|__\___
\_ _ | |_| }
"(_)"""""(_)"

1981 SIII ambulance 2.25 diesel
Phillip Braas.
Phillip Braas

Re: APK goedgekeurd/imperial

Nu moet dat tekeningtje toch eens goedkomen.
+--------
| ____|__\___
\_ _ | |_| }
"(_)"""""(_)"
Phillip Braas

Nog een keer, sorry voor de overlast

+--------
| ____|__\___
\_ _ | |_| }
"(_)"""""(_)"
Phillip Braas

Nog een keer
+--------
| ____|__\___
\_ _ | |_| }
"(_)"""""(_)"
Phillip Braas

Laatste keer

+--------
| ____|__\___
\_ _ |_| }
"(_)"""""(_)"
Phillip Braas

Lukt niet
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Ik vindt hem prima hoor, je zou er hooguit nog een grill voor kunnen zetten, is nu een beetje groot gat. Oeffen maar vast met het intekenen van je imperiaal.
Phillip Braas

Die gril wil niet naar voren, nog een keer proberen
+--------
| ____|__\___
\_ _ | |_| }
"(_)"""""(_)"
Marcel G

Bericht door Marcel G »

Jij vermaakt je wel heb ik zo het idee :-)

Groet,
Marcel G
Phillip Braas

Die imperial is trouwens vrij simpel
+========
| ____|__\___
\_ _ | |_| }
"(_)"""""(_)"
J W

Bericht door J W »

Is dit nou digitale autoschade herstel.

Dan heb je nog een aantal wagentjes te doen.

Het is weer vrijdagmiddag

jw
aart

Bericht door aart »

niet slecht die roet waarde maar probeer die van mij maar eens te halen (1,21).ziet er goed uit die digitale ambulance ik ben beniewd naar je imperial ik heb op dit moment enkel dakdragers (werkt ook goed)
aart
Roel K

Re: APK goedgekeurd/imperial - toerental te laag

Bericht door Roel K »

> Nu ben ik er dankzij dit prikbord achter dat het toerental te
> laag is. De apk meester vond dit normaal bij zo'n oude bak
> maar ik ben erachter dat de gashendel van de dieselpomp de
> stelschroef niet haalt. Bij verder onderzoek zie ik dat dit
> een stangenstelsel is vanaf het gaspedaal. Moet dit opnieuw
> worden gesteld bij een van die twee handeltjes die erop
> zitten? Ik neem aan van wel maar misschien is er nog een
> aparte methode voor.

Ik heb datzelfde - het toerental was zo laag dat ik de 86 net haalde.
Ik heb het stangenstelsel iets bijgesteld (ik haal nu de 92 op de teller), maar doordat de slag van het pedaal korter is dan de benodigde slag om het hele bereik van de gashendel te benutten, wordt hierdoor het stationaire toerental verhoogd!
Bij de APK moesten sommige metingen meerdere malen gedaan worden omdat het toerental nog niet onder de 1000 gezakt was ... (wordt uiteindelijk iets van 850).
Heeft iemand hier een oplossing voor, of is hier niets aan te doen?

Roel
S3 109D ex-mil 1983
Frans

Bericht door Frans »

Ik zou zeggen ga eens met een oliespuit langs alle bevestigingen van het stangenstelsel, ik denk dat een extra veer ook wel helpt om het toerental sneller omlaag te krijgen.

Frans
Sander

Goed nieuws!

Bericht door Sander »

Hoi Phillip,
Goed om te lezen dat het goed gaat met je ambulance! Ben blij voor je dat het een goede aanschaf is geweest.
Ik hoop dat ik je kan treffen op de Prikkerdag!
Groet, Sander Nijhuis

Defender 130 "De Blauwe Dame II"
Series IIA Ambulance "De Weduwe"
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Dit probleem dat de slag te lang is , heb ik wel eens bij een benzine bij de hand gehad... Opgelost door de arm aan de carb iets in te korten waardoor de hefboom korter werd en dus het bevestingspunt aan het stangenstelsel een kleinere straal volgde waardoor het probleem dus was opgelost....

hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Lijkt me dat dat voor diesel ook toe te passen is.....

Cheers bowy
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Door de hefboom op de pedaalas (in de motorruimte, onderaan de voetenbak) te lossen en wat te verdraaien kun je de pedaalslag zo lang maken als je wilt.

Dennis B.
Fendric

Bericht door Fendric »

Hmm op zich voor je roetmeting niet zo slecht misschien. Als er iets de pest is voor je blok -behalve het met zoveel toeren draaien bij een onbelaste motor- dan is het wel dat je je gas meteen in een klap weer los laat na het draaien op bijv. 3500 tpm. Je blok krijgt dat een enorme klap te verduren. Ik heb al genoeg gebroken distributieriemen (en kettingen in ons geval) gezien, met kostbare revisies als gevolg... Zelfs bij vrij nieuwe riemen/kettingen... Dit gebeurd nog al eens bij minder deskundige roetmetingen. Dit kun je voorkomen door het gas geven zelf te doen (en dus het toerental rustig laten zakken) of je stangenstelsel lekker stroef en ongesmeerd laten tot na de keuring...
Phillip Braas

Beetje late reactie maar problemen met de pc (is heel erg langzaam, misschien een virus, draai nu min of meer in veilige modus):

Ik heb inmiddels het stangenstelsel gesteld; zowel het stationair als het maximaal toerental is hoger geworden maar ik weet niet of het hoog genoeg is. Hij haalt nu wel de maximale aanslag. Volgens het werkboek zou die 77 km/u in zijn drie moeten halen maar dat is lastig te controleren. Met wind mee haalt hij wel ongeveer 70.

Phillip.
Phillip Braas

Hallo Sander,

Jij was toch diegene van die ambulance uit het noorden vanhet land? Heb je hem nog? Wij zijn inderdaad erg tevreden over de gekochte auto. Ik zie je in ieder geval op de prikkersdag.

Phillip.
henk

Bericht door henk »

Phillip Braas Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Sander,
>
> Jij was toch diegene van die ambulance uit het
> noorden vanhet land? Heb je hem nog? Wij zijn
> inderdaad erg tevreden over de gekochte auto. Ik
> zie je in ieder geval op de prikkersdag.
>
> Phillip. De ict docent
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

laatste stuiptrekkingen van Sanoma??10 year revival??
Plaats reactie