serie 3 koppeling

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
trix

serie 3 koppeling

Bericht door trix »

hallo,

ik heb een nieuwe slave cilinder op het blok geplaatst, en ben nu bezig om te ontluchten, maar dat wil niet erg vlotten.
ik krijg maar geen hard pedaal,
ik heb in deze landrover nog maar een 100 kilometer gereden, en nou weet ik dus niet hoe het koppelingspedaal moet aanvoelen.
moet dat wel hard zijn ? bij remmen is dat wel duidelijk dat het zo hoort, maar bij een koppeling is het wat minder duidelijk. ik weet niet waar die slavecilinder tegen aan drukt, mischien is dat geen harde "aanslag".
o ja,...ik heb die rare lus v/d leiding verwijderd, die van het pedaal over het schutbord naar een stukje flex weer terug over het koppelingshuis naar de slave cilinder (LHD).
dat is nu veel korter aan gesloten.
de master cilinder heb ik gecontroleerd door de uitgang "af te doppen" dan is het pedaal bikkelhard.

elke raad is welkom, alvast bedankt.
Erik Peters

Re: serie 3 koppeling

Bericht door Erik Peters »

De slave cilinder drukt middels een vork en druklager tegen de vingers van de drukgroep aan, dus dat is nooit bikkelhard.
Komt de koppeling vrij met ingetrapt pedaal?
Mijn ervaring is dat als er nog een beetje lucht in zit dit 'vanzelf' in het voorraadvaatje van de master cilinder terecht komt (doordat een luchtbelletje normaal gesproken wel omhoog komt. Als er onderaan bij de slavecilinder geen lucht meer uit komt tijdens ontluchten, dan zou het goed moeten zijn.
Die 'rare' lus heeft bij mij nog nooit problemen gegeven.

Groet,

Erik.
trix

Bericht door trix »

pedaal komt wel weer terug, maar ik kan het pedaal met de hand tot op de bodem duwen, dat lijkt me zeker niet goed. rubberen slangetje is trouwens nieuw.
Erik Peters

trix schreef: za 18 jan 2025, 18:23 pedaal komt wel weer terug, maar ik kan het pedaal met de hand tot op de bodem duwen, dat lijkt me zeker niet goed. rubberen slangetje is trouwens nieuw.
Wat voor rubberen slangetje? Een originele flexibele slang NRC2129 tussen de stalen leidingen (of inmiddels misschien koperleidingen) tot aan de slave-cilinder of iets anders?
Als het pedaal helemaal tot op de bodem gedrukt kan worden klopt de afstelling van het koppelingspedaal misschien niet helemaal. Hoe e.e.a. af te stellen is staat in het werkplaatshandboek beschreven (met tekening).
Hoe dan ook, blijft mijn vraag komt de koppeling vrij met ingetrapt pedaal?
Vermoedelijk niet als intrappen heel makkelijk gaat, dan zit er nog gewoon lucht in het systeem en moet je beter ontluchten. Wel opletten dat het reservoirtje vol genoeg blijft (en er geen lucht gehapt wordt als het pedaal omhoog komt). Ik ontlucht meestal met iets zoals bijvoorbeeld een Ezibleed van Midlock.

Groet,

Erik.
trix

Bericht door trix »

dat rubbere slangetje inderdaad, zit nu rechtstreeks in de slave cilinder gedraaid, met teflon tape en lekvrij.
vanaf daar met koperen leiding (overgang rubber naar leiding op een steun) naar de master cilinder.
alles 100 % lekvrij.

het kan volgens mij niet zo zijn dat ik "de pin" in het koppelings huis heb gemist.
want dan pers je denk ik de zuiger zo de slave cilinder uit ?
Erik Peters

trix schreef: za 18 jan 2025, 21:16het kan volgens mij niet zo zijn dat ik "de pin" in het koppelings huis heb gemist.
want dan pers je denk ik de zuiger zo de slave cilinder uit ?
Eruit persen kan niet want op het eind in de slave-cilinder zit een borgveer. (zoek maar even op onderdeelnummer 8G8600)
Er zit wel een trekveer aan het koppelingspedaal die er voor zorgt dat het pedaal niet ingetrapt blijft staan (als er geen weerstand is van de diafragmaveer).
En normaal zit de bedieningsstang (576751) met een kunststof klemmetje (576723) vast in de koppelingsvork.
Misschien is tijdens demontage het bedieningsstangetje meegekomen met de slave-cilinder en zijn de haakjes van het nylon klemmetje afgebroken?
Kan mij niet voorstellen dat het stangetje niet in het rubberen afdekkapje gestoken is, dat moet je nog net zo'n beetje kunnen zien.

Groet,

Erik.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Is de slave cilinder goed gemonteerd? d.w.z met de ontvluchting nippel naar boven?, anders wil ie niet ontluchten.
Groet Sylvester.
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4
trix

Bericht door trix »

die zit inderdaad naar boven, Tnx.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

trix schreef: za 18 jan 2025, 21:16 dat rubbere slangetje inderdaad, zit nu rechtstreeks in de slave cilinder gedraaid, met teflon tape en lekvrij.
vanaf daar met koperen leiding (overgang rubber naar leiding op een steun) naar de master cilinder.
alles 100 % lekvrij.
Het is ook een goed rubber slangetje, zonder (teveel) rek of ballon-vorming ?
Als dat slangetje teveel kan "ballonnen" dan werkt het net zo beroerd als met teveel lucht in het systeem.
trix

Bericht door trix »

het is een nieuw slangetje, dus ik ga er van uit dat het goed is.
Erik Peters

Ja, een origineel nieuw slangetje is inwendig voorzien van een soort 'wapening', die ervoor dient dat het slangetje niet in diameter (of lengte) groeit als er druk op komt te staan.

Groet,

Erik.
trix

Bericht door trix »

Erik Peters schreef: za 18 jan 2025, 23:17 Eruit persen kan niet want op het eind in de slave-cilinder zit een borgveer. (zoek maar even op onderdeelnummer 8G8600)
even nog hier op terug komen, die zegering (circlip) zit er bij mij niet in. ik wou hem straks ontluchten met de slave cilinder los v/d bak en drukt zo de zuiger (met veer) naar buiten. ontluchten gaat dan alleen met de slave cilinder geplaats op het blok.
Erik Peters

Dat er een veer in zit klopt! Om het zuigertje tegen het het pennetje aan, van de gaffel/vork, te houden/drukken.

Groet,

Erik.
dyngo

Bericht door dyngo »

Er zijn verschillende modellen.
Range Rover (LT95 en ook LT77) heeft ook geen 'circlip'.
De koppeling zelf is de blokkade.
trix

Bericht door trix »

even een bericht hoe het is afgelopen, mocht iemand hier komen met de zoekfunctie.

gisteren de auto kunnen starten (kon eerst niet i.v.m. demontage electro) en de koppeling werkt.
het is een beetje verwarrend, omdat ik "op zoek" was naar een "hard" pedaal, zoals bij de rem.
maar het pedaal word niet echt hard, omdat de slave cilinder geen aanslag heeft, het word begrensd door (ik denk) de diafragma veer.

ik zal straks eens een foto posten hoe ik de leiding loop, van hoofdcilinder naar de slave cilinder heb gemaakt.
dus niet zoals origineel van links over het schutbord naar rechts --> flex --> en weer terug over het koppelingshuis naar links :?: (ik weet dat heeft met RHD naar LHD te maken).
trix

Bericht door trix »

de foto's :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie