sjaak109 schreef:of je doet net als ik,
je plakt je wagen vol met allerlei goedkope Chinese neopreen matten. en daaronder een dikke laag goedkope zelfklevende dak bitumen.(lood lookalike)
en daaroverheen goedkope kwantum tapijt.
kun je gewoon praten(als je wilt) met 120 km per uur.
Ook ander materiaal (en een andere auto).
Gealuminiseerd belletjes-plastic - in mijn huidige "Puma" zelfs een luxe variant: een dubbele belletjes-laag en een steviger plastic buitenlaag.
(Dit dubbele belletjes-spul kreeg ik van onze timmerman, 't is niet het gebruikelijk Gamma/Karwei/Praxis-spul.)
Een paar blikken rubberlijm en een blik verdunner. Alles heel goed inlijmen - na eerst netjes pas maken - en daarna goed aandrukken.
Vervolgens het dunste Kwantum/Leen Bakker tapijtje (dit tapijt heeft weliswaar een gevreesde rubberschuim-rug maar dit rubberschuim lost vrijwel direct op in de verdunde rubberlijm).
Het lastisgste is om het tapijt goed en netjes rimpelvrij weg te plakken, vooral omdat het na het aanbrengen van de lijm veelal iets uitgerekt blijkt.
Resultaat (tweeledig):
1º Deze behandeling blijkt heel duurzaam (= blijft echt vele jaren zitten, schimmelt niet, je kan er zelfs iets met klitteband aan ophangen)
2º Ook weer tweeledig: het isoleert en absorbeert geluid (geluid loopt dood in de relatief slappe en uitdovende laag, het uiterst dunne tapijtlaage mist iedere luidspreker-kwaliteit), en het isoleert ook nog eens tegen warmte/koude van buiten (en houdt warmte binnen, wat bij hitte natuurlijk een gematigd genoegen kan zijn) .... en dit zonder condens-problemen (en dus zeker geen schimmel-problemen) omdat de belletjesplastic-laag dampdicht is en bij eventuele "lekkages" geen vocht opnemende eigenschappen heeft.
Wat betreft 1: Ik had deze oplossing (met het goedkopere enkellaags gealuminiseerd belletjes-plastic) jarenlang in mijn vorige Defender. Het zit nu ook al weer jaren in mijn huidige Defender. Ondanks misbruik etc zat en zit het jarenlang probleemloos op z'n plek en doet het z'n werk.
Wat betreft 2: Ik had en heb een 110 HardTop en de laadbak+opbouw is een blankkast die alle geluid alleen maar verstrekt - rijdt je door een plas dan lijkt het wel een tropische moesson, sta je naast een vachtauto dan lijkt het of het een vrachtauto met sportuitlaat is (alleen omdat je niks ruikt en/of geen zwarte rookwolken ziet weet je dat je je ramen dicht hebt).
Overigens: Het zg Main Bulkhead - dus tussen motor en dashboard - en de SeatBase moet je wel degelijk isoleren. Daar gaat het deels om contactgeluiden. Bij mijn Defenders was dit al heel aardig af-fabriek gefabriekt.
En dan tenslotte: Ga ook op kieren en gaatjes-jacht. Zodra je de klankkast wat stiller hebt gekregen gaat ieder gaatje als losse geluidsbron werken.