nico1970 schreef:Sleutels eruit is idd geen gek idee. Dan moet de berger je er misschien maar ff naar vragen voor het stuurslot maar start hij hem niet zo snel. We kunnen alle bergers echter niet over 1 kam scheren.
Motorschade hierdoor vind ik zo eeuwig onnodig zonde! Het is toch een kleine moeite om hem 10 minuten vlak te houden en dan eens een peilstok eruit te trekken? Nog los van het feit dat je toch het olie lampje niet uit ziet gaan! En als je dit dan ziet en je zet hem gelijk weer uit is dit niet leuk voor de tor en turbo maar is hij(zeker bij alleen stationair) nog niet gelijk exit.
Tja, 100% zeker ben ik er niet van dat het de schuld van de berger was.
Als je eerst nog even denkt de auto te kunnen corrigeren, daarna toch 180º om een verticale as draait en daarna nog eens 180º om de lengte-as rolt, en zo in een met sneeuw gevulde greppel terecht komt ben je vooral blij met het feit dat je hoofd nog onbeschadigd op z'n plek zit, en dat verder alleen de veiligheidsgordel je in bedwang houdt (dwz dat je verder geheel vrij en onbeschadigd bent).
Ik dacht op dat moment tijdig aan het me schrap zetten voordat ik de veiligheidsgordel los maakte. Daarna kruip je over het hemeltje naar de vrije kant. Gelukkig vergat ik dat de rechter deur nog op slot zat (een dichte deur houdt alles beter in model) en moest ik het raam opendraaien (boven je hoofd) om naar buiten te kunnen kruipen.
Buiten stonden al mensen die zeiden dat ik me niet moest bewegen - een niet onverstandige opmerking, dwz voor het geval dat er wel naar letsel is - vaak weet/merkt de patiënt niet dat er wat mis is: de adrenaline van het moment is heel krachtige doping (het komt voor dat iemand met dodelijke verwondingen eerst rustig naar huis gaat om dan te laat te merken dat het niet goed gaat).
Duidelijk is dat de tijd bewezen heeft dat ik er wel ondersteboven van was maar er verder niks anders dan een wat minder prettige herinnering aan over heb gehouden. O ja, ik heb er ook de "Puma" aan overgehouden ... anders had ik nu de Td5 nog gehad (en daarmee inmiddels de nodige ervaringen met reparatiewerk).
Maar goed, dan die "schuldvraag". Who done it ? Ik denk toch echt de berger. Ik werd namelijk later door de verzekering opgebeld met de vraag of ik de sleuteltjes wellicht had. Nee, en dus heb ik het krachtige vermoeden dat de berger die zelf uit het slot nam en in z'n overall stak - denkelijk in een automatische beweging - nadat ie de auto op zijn bergingswagen had gezet. Naderhand, toen het wrak hier bij een carrossier stond zaten die "verdwenen" sleuteltjes namelijk gewoon in de auto.
Het wrak heb ik aan een liefhebber verkocht, een liefhebber die voor lief nam dat ie naar de motor moest kijken - en waarschijnlijk meer dan dat.
Ik heb de motor horen draaien ... dat klonk niet prettig.