Jamaar schreef:
Turbo, als die er op zit, meest waarschijnlijk
Dynamo, na starten laad hij veel maar kort daarna zakt dat snel, dus geluid ook.
Waterpomp, kan want als die warm wordt kan dat geluid minderend werken maar minder waarschijnlijk
Spanrol?
Uitgelopen lager. Snaren losser stellen en aan dynamo, waterpomp, spanrol pully voelen of er speling zit. Met de hand draaien misschien hoor je een licht schrapend geluid.
De Turbo lijkt mij minder waarschijnlijk, althans als de beschrijving correct is.
De Turbo spint immers maar beperkt gelijk met het motortoerental op. Zo is er bijv. bij onbelast meer toeren weinig Turbo-werking, want onbelast is er relatief weinig uitlaatgas.
Aan de andere kant kan het wel - letterlijk aan de andere kant - een klein lekje in een spruitstuk (of eerder nog de spruitstuk-aansluiting) zijn.
Bij een iets krom spruitstuk kan het lek fluiten en bij een warme motor kan het spruitstuk beter afsluiten - vaak is het juist andersom).
Een spanrol-, dynamo- of waterpomp-lager is overigens een heel goede kandidaat. Je kan ook eens luisteren met de motor-stethoscoop (een slang met aan de luisterkant een trechter en aan de zoek-kant een stang/buis) ... met een open buis kan je wellicht de geluidsbron opsporen, een stang (of de buis) kan je ook tegen een verdacht punt zetten en dan hoor je wellicht het ronkende/zingende/fluitende lager.
Wel heel goed opletten dat je niet tussen de draaiende delen komt.