Jamaar schreef:Marc, dat je nog met de 10% regeling werkt
Tja ... die 10% gebruik ik als vereenvoudigde vuistregel, niet als werkelijkheid, het is een handige "benadering" van de werkelijkheid.
Het betoog blijft staan: Een te ver ontladen accu moet je voorzichtig weer "opbouwen".
Daarna is er een bescheiden periode waarin je een grotere laadstroom kan accepteren.
En uiteindelijk .... dat geldt voor iedere situatie heb je te maken met het trage proces van de laatste procenten lading.
Je kan dus hoogstens een beperkt aantal uren winnen met een grotere laadstroom. Een slimme lader van 4 of 5 Ampere is groot genoeg, die paar uur die dat extra neemt is verwaarloosbaar op de totale laad-tijd (en het scheelt je de aanschaf van een duurdere, grotere lader).
Ook met een slimme lader is dat laatste deel een traag verhaal. Netto neemt het gewoon enkele 10tallen uren voordat je een 100 Ah accu van te diep ontladen weer op peil hebt.
Zelfs een maar 80% ontladen accu neemt geruime tijd voordat ie weer stabiel op 100% zit.
's Winters probeer ik dat zo nu en dan, en dan denk ik steeds ... hmm dat neemt toch best veel tijd ... NB Ik gebruik een keurige slimme lader.
PS De 200 Amp dynamo ben ik nog niet tegen gekomen, die dynamo stopt die 200 Amp overigens ook niet in de accu, daar zorgt de spanningsregelaar voor (of bij een echt moderne auto zelfs een ECU). In mijn Defender zit gelukkig nog een eenvoudiger spanningsregelaar ... die overigens 's winters toch niet hoog genoeg oploopt ... de gas-spanning is temperatuur-afhankelijk, en de spanningsregelaar houdt te weinig rekening met deze afhankelijkheid.