Bij een defender vooras zit de dif onder een hoek, en ligt de tussenbak horizontaal.
Hoe zit de cardanas dan op de juiste manier?
Volgen mij is dan de onderste afbeelding dan van toepassing, of is dan één kruiskoppeling verdraaid?
Volgens mij is het meer de derde van de vier ... nog steeds "bad vibrations" en dat is redelijk weggepoetst door een verdraaid kruisje.GatheRRoveR schreef:
Bij een defender vooras zit de dif onder een hoek, en ligt de tussenbak horizontaal.
Hoe zit de cardanas dan op de juiste manier?
Volgens mij is dan de onderste afbeelding dan van toepassing, of is dan één kruiskoppeling verdraaid?
Hoe dan, er is geen voorbeeld voorhandenVolgens mij is het meer de derde van de vier ... nog steeds "bad vibrations" en dat is redelijk weggepoetst door een verdraaid kruisje.
Ja, ja, bij mij ziet het er vergelijkbaar uit, dwz het chassis minder roestig en nog zo wat.GatheRRoveR schreef:Land Rover vooras
Kom onder mijn Defender kijken, daar is alles nog zoals het de fabriek verliet of beter.GatheRRoveR schreef:Maar als je “standje 3” is hoe zou je dan de kruisjes tov elkaar zetten?
Waarom het bij de "Puma" anders zou zijn zou ik niet weten, ik moet er weer eens onder gaan liggen, maar verwacht niks anders.albert schreef:Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.
Albert ik kan je geen PB sturen, kan jij mij berichten?albert schreef:Nou, weer wat geleerd. Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.
Na een bescheiden yoga-oefening vanochtend (matje uitrollen en onder de auto gaan liggen) ...... kan ik alleen maar bevestigen dat bij ook de "Puma" de gaffels van de vóór-cardan-as af-fabriek ± 45º verdraaid zitten.Marc-my-Words schreef:Waarom het bij de "Puma" anders zou zijn zou ik niet weten, ik moet er weer eens onder gaan liggen, maar verwacht niks anders.albert schreef:Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.
De vooras is bij de "Puma" niet anders en de as-ophanging ook niet, de tussenbak is ook goeddeels dezelfde ...
Achter zijn de uitgaande as van de tussenbak en de ingaande van het differentieel min of meer uitgelijnd, daarnaast is de cardans-as langer dus zijn de hoeken kleiner, en bovendien kantelt de as niet of nauwelijks bij het inveren.
De vooras kantelt* bij het inveren, het enige goede is dat de kruiskoppeling aan de as-zijde door dit kantelen in de ± rechtuit-stand blijft, bij verder inveren wordt de hoek aan de tussenbak-zijde kleiner.
* Het zijn de hockey-sticks die een bescheiden zwaai maken en daarmee de vooras doen kantelen.