Wat een verademing ten opzichte van een lood accu.
Het laagste was nog 40% lading na 5 dagen geen zon en niet rijden.
Wat ik in mijn berekening vergeten was dat als het rotweer is ik meer computer tijd gebruik dus mijn verwachting van 10 dagen zonder laden is niet realistisch, 7 dagen wel.
Als de zon schijnt neemt de accu gelijk het volle vermogen van de panelen TOT hij vol is, dat in tegenstelling van lood accu's waar de laadstroom drastisch geknepen wordt naargelang hij voller wordt en het laden dus veeel meer tijd neemt.
Dit geld natuurlijk ook voor de auto dynamo, zelfs een kort ritje naar de supermarkt zet zoden aan de dijk.
Het bms systeem met Bluetooth geeft voldoende info, het mooie is dat de nauwkeurigheid zo is dat je lek gebruik ziet.
Daarmee heb ik gemerkt dat de 200 wat sinus omvormer van victron een wat hoge nullast heeft. Daarom laadt ik de laptop nu met een 12 volt 12/18 volt omvormer, dat spaart 5 watt/uur. Lijkt niet veel maar over 24/7 merk je het wel degelijk.
Heb geen booster tussen de dynamo en accu, zover ik begrepen heb is dat alleen nodig bij hele moderne auto's nodig waar de startaccu niet voldig geladen worden om het brandstof gebruik naar beneden te brengen.
Gewicht van de accu was een belangrijke reden voor de aanschaf, dat merk je niet op 3.5 ton maar nu heb ik wat meer ingekocht bij de Chinese winkels en bouwmarkten in spanje, bvb een osmose waterfilter, 4 filter systeem voor 80 euro met vervangende filtersets voor 12.50 euro, scheeld wel veel geld met wat hier te krijgen is.
Kwaliteit ok.
Over levensduur kan ik natuurlijk nog niets vermelden, komt ik op terug over 10 jaar

